ورود بازرس به کاخ سفید عکس: AFP

کارشناسان می‌گویند این می‌تواند نشانه بدی برای ریاست‌جمهوری و ملت باشد. روز سه‌شنبه اعلام شد که پرونده به روزهای آخر خود نزدیک و تاکید شده است موج تحقیقات به کاخ سفید رسیده و بالقوه این امر می‌تواند به ریاست‌جمهوی ترامپ آسیب بزند. مولر تقاضا کرده است که رئیس‌جمهوری نیز مورد بازجویی قرار بگیرد. در مسیر تندی که این اواخر پرونده طی کرده است، جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی و جف سشنز، دادستان کل آمریکا مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

جف سشنز، دادستان کل آمریکا، در نشستی با حضور تیم بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده حضور یافت و به مدت چند ساعت مورد سوال قرار گرفت. این نخستین بار است که تیم بررسی دخالت‌های احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا که زیر نظر رابرت مولر، رئیس سابق اف‌بی‌آی و بازرس ویژه اداره می‌شود، با یکی از اعضای کابینه دولت دونالد ترامپ دیدار داشته است. جف سشنز در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا به‌عنوان مشاور دونالد ترامپ در کمپین او فعالیت داشت. ترامپ پس از پیروزی در انتخابات، سشنز را به‌عنوان دادستان کل آمریکا منصوب کرد.

پس از اینکه گزارش‌هایی در رسانه‌ها منتشر و اعلام شد که سشنز دیدارهای خود با سفیر روسیه را اعلام نکرده است، وی از خود سلب صلاحیت کرد و گفت که در کار تیم بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات اخیر دخالت نخواهد داشت. پس از اینکه سشنز از خود سلب صلاحیت کرد، جانشین او رود روزنستاین، رابرت مولر را به‌عنوان بازرس ویژه و رئیس تیم بررسی دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری منصوب کرد. خبر جلسه پرسش از جف سشنز، نخستین بار از سوی روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام شد. با این حال، جزئیات بیشتر و اینکه چه پرسش‌هایی با وی در میان گذاشته شده، هنوز مشخص نیست. خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت که به احتمال زیاد، بحث اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی، از سوی دونالد ترامپ، یکی از محورهای جلسه بوده است. برخی از کارشناسان، اخراج جیمز کومی را اقدامی برای جلوگیری از اجرای عدالت می‌دانند که در صورت اثبات، به لحاظ کیفری قابل تعقیب است. ایان پرایر، سخنگوی دادستانی کل آمریکا، روز سه‌شنبه برگزاری نشست پرسش و پاسخ تیم رابرت مولر با جف سشنز را تایید کرد ولی حاضر نشد جزئیات بیشتری ارائه کند. وکیل سشنز هم برای اعلام نظر در دسترس نبوده است.

دونالد ترامپ در ماه مه پارسال و پس از نگارش یادداشتی از سوی دادستان کل و معاونش که توصیه کرده بودند جیمز کومی را کنار بگذارد، او را اخراج کرد. این یادداشت گفته بود کومی، به‌دلیل سابقه‌اش در بررسی پرونده هیلاری کلینتون و استفاده از سرور شخصی برای ایمیل‌های کاری در زمان تصدی وزارت خارجه آمریکا و کم‌کاری در آن، کنار گذاشته شود. هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق آمریکا و رقیب انتخاباتی دونالد ترامپ از سوی حزب دموکرات بود.

ترامپ پس از چندی و در گفت‌وگویی مطبوعاتی گفت که کومی را به‌خاطر پرونده مربوط به روسیه اخراج کرده است. اظهارات ترامپ، این بحث را مطرح کرد که آیا با این کار، رئیس‌جمهوری آمریکا مرتکب ایجاد مانع در اجرای عدالت شده است. جف سشنز پیش از این در جلسه‌ای در کنگره آمریکا شهادت داده بود که هیچ اطلاعی از هرگونه تماس احتمالی میان اعضای کمپین ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ با روسیه ندارد. ترامپ چند هفته پیش گفته بود که نیازی نیست در جلسه با رابرت مولر حاضر شود. ترامپ گفته بود: «چون هیچ تبانی میان کمپین و روسیه نبوده، نیازی هم نیست که دیداری برگزار شود.» سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش‌های خود به این نتیجه رسیدند که روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ ایالات‌متحده دخالت کرده و با هک و تبلیغات دروغین، سعی کرده نتیجه انتخابات را به نفع دونالد ترامپ تغییر دهد. روسیه این اتهام‌ها را رد کرده است. این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که ترامپ مجددا با اف‌بی‌آی مشکل پیدا کرده است. به‌رغم اینکه خود ترامپ کریستوفر ری را به‌عنوان رئیس اف‌بی‌آی انتخاب کرده اما ری حاضر نیست از دستور ترامپ مبنی بر اخراج معاونش تمکین کند.