ولی منابع اطلاعاتی اعلام کرده‌اند که کره‌شمالی از زمان اعمال تحریم‌های شورای امنیت، حداقل ۳ بار به صادرات زغال‌سنگ به روسیه اقدام کرده و این محموله‌ها بعدا به کره‌جنوبی و ژاپن منتقل شده است. یک منبع غربی کشتیرانی در این باره گفت: برخی از محموله‌ها اکتبر سال گذشته به ژاپن و کره‌جنوبی رسیده است. یک منبع امنیتی آمریکایی نیز تایید کرده است که تجارت زغال‌سنگ کره‌شمالی از طریق روسیه بوده و این روند همچنان ادامه دارد. یک منبع امنیتی اروپایی نیز گفت: بندر ناخودکای روسیه به یک مرکز اصلی برای زغال‌سنگ کره‌شمالی تبدیل شده است.

وزارت خارجه روسیه هنوز حاضر به اظهارنظر درباره این گزارش نشده است. دفتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل در سوم نوامبر به کمیته تحریم شورای امنیت اطلاع داده است که مسکو به‌طور کامل به تحریم‌های کره‌شمالی پایبند است. دو وکیل متخصص در زمینه قانون تحریم‌ها نیز به رویترز گفتند که به نظر می رسد این معاملات نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه کره‌شمالی باشد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز روز چهارشنبه مالک یکی از کشتی‌ها موسوم به «یو ای ال جی بونگ ۶» را به خاطر انتقال محموله زغال‌سنگ کره‌شمالی به روسیه، تحریم کرده است. صادرات زغال‌سنگ کره‌شمالی برای نخستین بار در سال ۲۰۱۶ میلادی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل گنجانده شد و براساس این قطعنامه از کشورهای مختلف خواسته شد تا به‌صورت ماهیانه گزارش مربوط به واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را اعلام کنند.

دیپلمات‌ها اعلام کرده‌اند که روسیه هیچ‌گونه واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را در سال ۲۰۱۷ گزارش نداده است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در پاسخ به سوالی درباره محموله‌های زغال‌سنگ کره‌شمالی، تاکید کرد: این مساله بدیهی است که روسیه باید اقدامات بیشتری را انجام دهد. همه اعضای سازمان ملل از جمله روسیه باید قطعنامه‌های تحریم‌های کره‌شمالی را اجرا کنند. شورای امنیت سازمان ملل در ماه دسامبر به اتفاق آرا تحریم‌های جدیدی را علیه کره‌شمالی اعمال کرده است ولی پیونگ‌یانگ بدون توجه به این تحریم‌ها همچنان به برنامه‌های هسته‌ای و موشک بالستیک خود ادامه می‌دهد. تحریم‌های سازمان ملل با هدف اعمال محدودیت بیشتر برای دسترسی کره‌شمالی به نفت خام و فرآورده‌های نفتی بوده است.