ستاره شوی بزرگ جهانی

به گزارش سی‌ان‌ان، زمانی که ترامپ در دامنه‌های کوه آلپ از نیروهای نظامی سان دید و عزم حضور در داووس را کرد، حالا به میان نخبگان جهانی‌گرایی خزیده است. «مرد فراموش‌شده‌ای» که در اجلاس جهانی داوس شرکت کرده تعجب بسیاری را برانگیخته، اما حضور او جای شگفتی ندارد؛ زیرا ترامپ عاشق این است که بگوید قوی‌ترین مرد دنیا است. ترامپ زمانی که از در بزرگ ورودی داووس قصد داشت وارد شود، مورد اعتراض یکی از حضار قرار گرفت و گفت: آیا اصلا شما معنای جهانی‌گرایی را می‌دانی و ترامپ نیز در واکنش گفت: بله، می‌دانم. پس از این مجادله کوتاه، قهرمان پوپولیست‌ها، با رهبران جهان و اروپایی گفت‌وگو داشت و برخی از آنها طرح کاهش مالیات ترامپ را ستودند. ستاره سابق برنامه‌های تلویزیونی، اینکه چه تصویری را از خود ارائه دهد، به خوبی می‌فهمد و برای همین در این اجلاس حضور پیدا کرده است. بنا به گزارش سی‌ان‌ان، او می‌خواهد بگوید من در اینجا میان همنوعانم هستم؛ ولی به‌عنوان کسی که می‌تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

او قصد دارد در مورد شعار «اول آمریکا» صحبت کند و بگوید که قصد دارد اقتصاد آمریکا و بازار سهام را جراحی کند. او احتمالا در سخنرانی خود شعارهای پوپولیستی‌اش را کنار بگذارد و از تجارت آزاد و پیمان‌های چندجانبه انتقاد نکند. در این شرایط روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت که ترامپ شاید دوست داووس نباشد؛ اما دشمن آن هم نیست.  ترامپ روز پنج‌شنبه قدم به جایی گذاشت که برای سالیان سال است که جهانی‌گرایی در آن مورد ستایش واقع شده است. او اگر وارد قفس شیر نشده باشد، دقیقا قدم در جایی گذاشته که سیاست‌های بانک جهانی در آن ارزشمند شمرده شده و برای چندین دهه فعالیت‌های بین‌المللی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند. چنانچه قرار باشد او در سخنرانی‌اش به سیاست پوپولیستی‌اش یعنی اول آمریکا بپردازد وارد یک تقابل جدی با آنها شده است. این در حالی است که شواهد و قرائن نشان می‌دهد که دو طرف دست‌کم برای یک عصرانه شیرین دست به صلح زده‌اند. در این مصالحه ترامپ قرار نیست سیاست اول آمریکای خود را چون نارنجک در میان طرفداران جهانی‌گرایی پرتاب کند، در مقابل داووس نیز قرار است استقبال گرمی از ترامپ داشته باشد و شعله رویکرد انتقادی‌اش را خاموش کند. 

برخی می‌گویند خلق و خوی ترامپ از یک سال گذشته که وارد کاخ سفید شد به‌شدت فرق کرده است. هیچ‌گاه تصور نمی‌شد که ترامپ روزی در اجلاسی حضور پیدا کند که طرفداران جهانی‌گرایی در آن حضور داشته باشند. یک سال پیش در چنین روزهایی، تاجران و بسیاری از نخبگان سیاسی و اقتصادی نگاهی بدبینانه به ترامپ داشتند؛ اما هم‌اینک با هیجان از رشد اقتصادی، کاهش مالیاتی و لغو قوانین نظارتی وی سخن می‌گویند.  مهم‌ترین آزمایش ترامپ سخنرانی وی در اجلاس داووس خواهد بود. یکی از مشاوران وی می‌گوید: ترامپ قرار نیست در این سخنرانی انگشت خود را در چشم دیگران کند. به گفته این مشاور حتی ترامپ قرار است از تجارت چندجانبه به شرط رعایت عدل و انصاف سخن بگوید.  با این حال رابرت جانسون، رئیس موسسه تفکر اقتصادی جدید که یک موسسه تحقیقاتی در نیویورک است، می‌گوید: سوال اینجاست که آیا قرار است سخنان او مورد خوشایند میلیونرهای داووس قرار گیرد یا از طرف مردمی که وی را به‌عنوان رئیس‌جمهور برگزیده‌اند؟  با این حال برخی می‌گویند دیدار ترامپ با ترزا می، به‌عنوان نخستین کسی که در این اجلاس دیدار داشته حائز اهمیت است. سخنان وی در باب حمایت بی‌چون و چرا از انگلیس یکی از مهم‌ترین نشانه‌های تغییر رویکرد ترامپ به حساب می‌آید. ترامپ در این دیدار گفته است: «فکر می‌کنم از هر لحاظ ما مانند یکدیگر فکر می‌کنیم. باوجود اینکه بعضی افراد باور نمی‌کنند؛ اما ما رابطه خوبی با یکدیگر داریم. وجود تنش در رابطه ما تنها یک شایعه است.» وی افزود: «در زمینه نظامی ما با یکدیگر متحد هستیم. اهداف و ایده‌های مشابه در این زمینه داریم و امکان ندارد اتفاقی برای شما بیفتد و ما برای جنگیدن در دفاع از شما حضور نداشته باشیم.» برخی می‌گویند این اظهارنظر ترامپ تمایل رئیس‌جمهوری آمریکا برای قبول مسوولیت در سطح جهانی است.