آزادی شاهزاده میلیاردر سعودی

گفت‌وگوی نیم‌ساعته با رویترز

ساعاتی قبل از آزادی، «کتی پل»، گزارشگر رویترز در گزارش ۲۷ ژانویه ۲۰۱۸ خود می‌نویسد شاهزاده میلیاردر سعودی در گفت‌وگویی اختصاصی با رویترز در سوئیت خود در هتل ریتز کارلتون (که به یک زندان مجلل تبدیل شده) گفت‌ که به‌زودی تبرئه و از بازداشت آزاد خواهد شد. او همراه با برخی دیگر از شاهزاده‌ها بیش از دو ماه است که به‌دلیل برنامه‌های جسورانه محمد بن‌سلمان در راستای مبارزه با فساد در بازداشت به‌سر می‌برد. رویترز می‌نویسد این نخستین‌باری است که یکی از ثروتمندترین تاجران و شاهزادگان این کشور از زمان بازداشت خود به‌طور علنی گفت‌وگو انجام می‌دهد.  بن‌طلال گفت در مذاکره با مقام‌های سعودی، به تلاش خود برای اثبات بی‌گناهی خود‌ ادامه می‌دهد. این شاهزاده میلیاردر سعودی افزود: انتظار دارد که کنترل سرمایه‌گذاری جهانی خود در شرکت هلدینگ پادشاهی را ادامه‌ دهد؛ بدون اینکه مجبور به تسلیم دارایی‌هایش به دولت شود. او بازداشت خود را «سوءتفاهم» نامیده و افزود که از تلاش‌های بن‌سلمان حمایت می‌کند. بن‌طلال از مدافعان اشتغال زنان در عربستان و کنار زدن روبند برای زنان هنگام رانندگی است. با این حال وی در مصاحبه با رویترز که اندکی پس از نیمه‌شب انجام گرفت، گفت: «هیچ اتهامی وجود ندارد. صرفا گفت‌وگوهایی بین من و دولت وجود دارد. اعتقاد دارم که ما در آستانه اتمام کار در چند روز آینده هستیم.»

بن‌طلال در این مصاحبه در مقایسه با آخرین حضور علنی‌اش که به مصاحبه‌ای تلویزیونی در ماه اکتبر بازمی‌گردد، لاغرتر به‌نظر می‌رسید و طی این مدت مقداری هم ریش بر صورتش دیده می‌شد. با این حال شاهزاده میلیاردر سعودی گفته که با او رفتار مناسبی داشته‌اند و شایعات درخصوص انتقال از هتل به یک زندان و برخورد نامناسب با او صحت ندارد. او به خبرنگار رویترز گفت: «چیزی برای پنهان کردن ندارم. کاملا راحت و آسوده هستم. من در اینجا مانند خانه‌ام اصلاح می‌کنم. آرایشگرم به اینجا می‌آید مثل خانه‌ام.» این شاهزاده ثروتمند سعودی گفت‌ که عمدتا به این دلیل مصاحبه کرده است که شایعاتی که پیرامونش شکل گرفته را رد کند. او افزود: «به دولت گفته‌ام می‌خواهم تا هر زمان که لازم است اینجا بمانم تا همه چیز کاملا حل شود زیرا می‌خواهم حقیقت در مورد تمام دارایی‌هایم روشن شود و سپس بیرون بیایم.» این شاهزاده که در دهه ۶۰ عمر خود است یکی از چهره‌های تاجر سعودی است که بسیاری از خارجی‌ها او را می‌شناسند زیرا در تلویزیون‌های بین‌المللی دائم حضور یافته و در مورد سرمایه‌گذاری‌های متنوعش سخن می‌گوید. این مصاحبه ۳۰ دقیقه‌ای با دیدار از سوییت او همراه شد تا شایعات در مورد بدرفتاری با او زدوده شود. به گفته بن‌طلال، کار این پرونده ۹۵ درصد تمام شده است. شاهزاده میلیاردر سعودی اظهار کرد، قصد دارد بعد از آزادی به زندگی خود در عربستان ادامه دهد. بن‌طلال اتاق خصوصی طلایی، آشپزخانه و اتاق غذاخوری را به تیم رویترز نشان داد؛ در آشپزخانه‌اش غذاهای او عمدتا سبزیجات بود و نشان می‌دهد که او احتمالا به سبزی یا گیاه‌خواری روی آورده است.

در بخشی از اتاقش کفش‌های تنیس دیده می‌شد که معمولا هنگام تمرین بر پا می‌کند. تلویزیون هم اخبار اقتصادی را پخش می‌کند که مطلوب اوست و روی فنجان هم عکس خودش حک شده است. رویترز به نقل از فوربس می‌نویسد که دارایی وی ۱۷ میلیارد دلار است و آزادی او تضمینی برای سرمایه‌گذاران در دنیای سرمایه‌گذاری و اقتصاد است. به نوشته رویترز، آزادی او ضمانتی برای سرمایه‌گذاران در داخل و خارج از عربستان است. رویترز همچنین در گزارش دیگری اعلام کرد که تعدادی از بازرگانان بزرگ عربستانی بازداشت شده در هتل ریتز با مسوولان این کشور تسویه‌حساب مالی کرده و آزاد شده‌اند. «ولید الابراهیم»، مالک شرکت ام‌بی‌سی، «فواز الحُکیر»، بازرگان عربستانی، «خالد التویجری»، رئیس سابق دفتر پادشاهی، «ترکی بن‌ناصر»، رئیس سابق اداره حفاظت از محیط‌زیست با مسوولان عربستانی در مورد طرح مبارزه با فساد به توافق‌های مالی رسیده‌اند. کارمندان شرکت ام‌بی‌سی می‌گویند ولید بن‌ابراهیم الابراهیم که برادر همسر ملک فهد، پادشاه فقید عربستان است، از هتل ریتز کارلتون در ریاض آزاد شده و به نزد خانواده‌اش بازگشته است. دادستان کل عربستان، اعلام کرد که بیشتر بازداشت‌شدگان در طرح مبارزه با فساد با پرداخت وجه برای آزادی‌شان موافقت کرده‌اند. به گفته المعجب، میزان پول‌های اختلاس شده و فسادهای مالی دست‌کم به ۱۰۰میلیارد دلار می‌رسد.