بازگشت رونق به اقتصاد جهانی

به‌طور کلی، باید گفت بسیاری از سرچشمه‌های جدید ثروت پس از آن پدید آمدند که نیروهای مخرب قدرت خود را از دست دادند. دوره نقاهت طولانی‌مدت بهبود اقتصاد جهانی نتیجه‌اش این خواهد بود که تهدیدات ژئوپلیتیک را در دوره انتقال از بین می‌برد. در این شرایط بسیاری از اقتصاددانان تردید دارند که مزایای رشد اقتصادی سوای افراد تحصیل‌کرده، ثروتمند و سیاسی به طبقه کارگر برسد که به حال خود رها شده‌اند، هر چند نرخ بیکاری کاهش یافته باشد. البته هر نوع رشد در سطح جهانی می‌تواند منبع خوش‌بینی باشد. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که این رشد به توزیع عادلانه ثروت منجر شود. با این حال اگر این رشد تدریجی ادامه داشته باشد، منجر به افزایش دستمزدها در طبقه متوسط می‌شود و این چیزی که شاید ما درحال حاضر آن را احساس می‌کنیم. برات کوپلیان، اقتصاددان ارشد «PwC» در دفتر لندن که یک شرکت مشاوره‌ای و حسابداری است، به نیویورک‌تایمز می‌گوید: «دنیا دیگر کمتر به عملکرد چند ستاره (اقتصادی) وابسته شده است.» او می‌افزاید: «اینکه اتفاق بدی در یک اقتصاد (قدرتمند) می‌افتد اما دنیا به رشد خود ادامه می‌دهد، می‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که این رویه پایدار است.»

رشد در سراسر دنیا

برای نخستین‌بار پس از یک دهه بحران مالی، تمامی اقتصادهای بزرگ جهانی درحال رشد هستند. ایالات‌متحده، بزرگترین اقنصاد جهانی به نهمین سال رشد اقتصادی‌اش وارد شده است. صندوق بین‌المللی پول نیز رشد اقتصاد آمریکا را که ۳/ ۲ درصد تخمین زده، افزایش داده و به ۷/ ۲  درصد رسانده است. چین نیز هراس‌ها را برای رشد کم اقتصادی‌اش کاهش داده است. اروپا که حتی از کژکاری‌های سیاسی رنج می‌برد، با این حال توانسته است خود را به‌عنوان رهبر رشد اقتصادی مطرح کند. ژاپن دیگر قدرت بزرگ اقتصادی دنیا که برای مدت طولانی نامش با کاهش عجین شده بود، توانسته است اقتصاد خود را گسترش دهد. افزایش قیمت نفت نیز اقتصاد روسیه و خاورمیانه را تکان داده و مکزیک نیز که ترس از مذاکره با آمریکا را داشت، حالا با افزایش قیمت نفت توانسته اعتماد به نفس لازم را کسب کند. برزیل هر چند هنوز اثرات رکود را تجربه می‌کند، اما اخیرا نشانه‌هایی از بهبودی در آن دیده شده است.

این رشد اقتصادی اما درحالی رخ می‌دهد که در چند وقت اخیر شاهد لفاظی‌های ترامپ علیه کره‌شمالی بوده‌ایم و این تنش‌ها دنیا را در آستانه یک جنگ تمام عیار قرار داد. در این میان بلاتکلیفی ترامپ درباره تجارت آزاد و نیز تهدید ترامپ به جنگ تجاری با چین نباید فراموش شود. همچنین جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا را نیز جزو مواردی بود که آینده اقتصادی اروپا در هاله‌ای از ابهام قرار داده اما تاکنون رشد اقتصادی دنیا فارغ از این مسائل حفظ شده است. مارتین شیپ‌بائر، مدیر اجرایی گروه «OLX»، که در حوزه تجاری فعالیت دارد و در ۱۴۱ کشور فعالیت تبلیغی دارد، می‌گوید: همیشه ما تحت‌تاثیر این ایده عمل کردیم که بازارهای غربی به لحاظ سیاسی با ثبات هستند و پذیرفته‌ایم که بازارهای پیشرو بسیار ریسک‌آمیز هستند. او می‌افزاید: این روزها اما می‌بینیم که بریتانیا بعد از جدایی از اروپا ثبات سیاسی لازم را ندارد و با ریاست‌جمهوری مستقر در آمریکا سطح جدیدی از بی‌ثباتی بر اقتصاد وجود دارد و این چیزی است که ما را متوجه خود کرده است. انتظار می‌رود اقتصاد جهان در سال‌جاری ۹/ ۳درصد رشد کند و برای سال بعد این رقم به ۷/ ۳ برسد. این درحالی است که رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۶، حدود ۲/ ۳ درصد بوده و صندوق بین‌المللی پول این رویه را مثبت ارزیابی کرده است. با این حال پیش از وقوع بحران، رشد اقتصاد جهانی بیش از ۴ درصد بود.