وکیل ناوالنی می‌گوید که او بدون تفهیم اتهام آزاد شد اما ممکن است بعدا در دادگاه محاکمه شود. خبرگزاری فرانسه هم در گزارشی نوشت: ‌ناوالنی اواخر روز یکشنبه بعد از تظاهرات حامیان تحریم انتخابات در شهر مسکو در توئیتی اعلام کرد: من آزاد هستم. امروز یک روز مهم بود و این به لطف اقدامات همه کسانی است که ترسی از جنگیدن برای حقوقشان نداشتند. روز یکشنبه در پی انتشار فراخوانی از سوی ‌ناوالنی هزاران مخالف دولت روسیه به رغم هوای بسیار سرد تجمع‌هایی را در ده‌ها شهر این کشور به‌ویژه در شهر مسکو برگزار کرده تا به آنچه «انتخابات ساختگی» خواندند، ‌اعتراض کنند. در شهر مسکو ‌ناوالنی ابتدا روز یکشنبه در یکی از تجمع‌ها حضور پیدا کرده و شعار می‌داد: «غارتگران و دزدان.» پس از آن چندین افسر پلیس به سمت این مخالف ۴۱ ساله دولت حمله ور شده و با دستگیر کردنش او را داخل یک اتوبوس انداختند.

مقام‌های روسیه ابتدا اعلام کردند که ‌ناوالنی به اتهام سازماندهی یک تظاهرات بدون مجوز محاکمه خواهد شد و از بازداشت او در مقر پلیس خبر دادند. با این حال این رهبر مخالفان دولت روسیه از مردم شهر مسکو خواست دست از تظاهرات برندارند. او در توییتی گفت: تجمع شما برای من نیست، بلکه برای خودتان و آینده‌خودتان است. گزارش شده است که حدود ۴ هزار نفر در تجمع بدون مجوز شهر مسکو شرکت کرده و بسیاری از آنها شعار می‌دادند «مرگ بر سزار» و «اعتصاب رای‌دهندگان.»

مقام‌های امنیتی شهر مسکو تلاش کردند با اعزام نیروهای بیشتر و خودروهای پلیس و همچنین اتوبوس‌های مسافربری به مرکز شهر محدودیت‌ها را بیشتر کنند اما پلیس روسیه عمدتا از بازداشت معترضان خودداری کرد. یک گروه از معترضان نیز بعدا اجازه پیدا کرد که به سمت میدان سرخ راهپیمایی کند. مقام‌ها برآورد کردند که تعداد معترضان در شهر مسکو حدود هزار نفر بوده است. همچنین گزارش شد که پلیس مسکو پیش از تجمع روز یکشنبه تلاش کرده بود با یک اره برقی وارد دفتر ‌ناوالنی شود و چندین تن از اعضای تیم او را بازداشت کند. با این حال میزان شرکت معترضان در تظاهرات روز یکشنبه در مقایسه با اعتراضات سال گذشته میلادی در ماه‌های مارس و ژوئن ۲۰۱۷ که ده‌ها هزار نفر در آنها حضور پیدا کردند بسیار کمتر بود. ناوالنی تاکنون سه بار مجازات زندان را به مدت‌های ۱۵ روز، ۲۵ روز و ۲۰ روز سپری کرده است. بسیاری از معترضان روز یکشنبه گفتند، مقام‌ها نمی‌توانند آنها را بترسانند. همچنین گفته شد که معترضان در شهر سن‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه تجمع کردند که تعداد آنها به ۱۵۰۰نفر می‌رسید و برخی از آنها شعار می‌دادند: «پوتین دزد است» و «روسیه بدون پوتین.» روزنامه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی نوشت: مردم روسیه با وجود سرمای شدید و بخبندان به خیابان‌‌ها آمدند و نارضایتی خود را از نامزدی پوتین، برای انتخاباتی که قرار است ۴ماه دیگر برگزار شود، نشان دادند. یوگنی یوزمن، شهردار شهر مرکزی روسیه یعنی یکتاپرینبرگ و یکی از مقامات رسمی روسیه که جزو اپوزیسیون به‌حساب می‌آید، گفت: «آنچه درحال حاضر ما شاهد آن هستیم انتخابات نیست و ما نباید در آن شرکت کنیم.» تظاهرات روز یکشنبه در روسیه گستره زیادی داشت؛ از ولادی‌وستوک در شرق تا کالینینگراد در غرب. مردم به درخواست رهبر کاریزماتیک مخالفان، یعنی آلکسی ناوالنی در خیابان‌ها حضور پیدا کردند. ناوالنی به‌عنوان رهبر اپوزیسیون ضدفساد شناخته می‌شود. ناوالنی که کمتر از ۲۴ ساعت دربازداشت پلیس بود به محض دستگیری توییت کرده بود که به‌خاطر من اعتراض نکنید، هر سالی که پوتین بر سر کار باشد، یک سال دیگر به عمق فساد در این کشور افزوده می‌شود.

واکنش‌ها به دستگیری ناوالنی

هرچند ناوالنی سریعا از بازداشت درآمد اما در این مدت واکنش‌ها به این بازداشت شدید بوده است. جمهوری‌خواهان در واکنش به بازداشت ناوالنی سریعا دست به کار شدند و نسبت به بازداشت ناوالنی و معترضان در این شهر اعتراض کردند. به نوشته سایت آنلاین مجله ویک، سناتور تام کاتن سریعا خواستار آزادی ناوالنی شد اما کاخ سفید ترجیح داد که در این‌باره سکوت کند. همین امر موجب اعتراض برخی مقامات سابق آمریکا شد. مایکل مک‌فال استاد دانشگاه و سفیر سابق آمریکا در روسیه در توییتی نوشت: آقای رئیس‌جمهوری اجازه بدهید که کار شما را من انجام بدهم: بسیاری از گزارش‌ها حکایت از این دارد که مردم این کشور در اعتراض به فساد در روسیه به‌دست به اعتراض صلح‌آمیز زده‌اند. روسیه باید حق اعتراض آنها را به رسمیت بشناسد. دنیا نظاره‌گر است. هر چند رویترز در گزارشی اعلام کرد که پوتین رئیس‌جمهوری روسیه از این بازداشت‌ها ناراضی بوده و در نهایت از نیروهای پلیس خواسته است تا بازداشت‌شدگان را آزاد کند. به همین دلیل بازداشتی‌های اعتراضات روز یکشنبه همگی آزاد شدند.