به گزارش خبرگزاری رویترز، او از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان خواست که در مورد اصلاح قانون مهاجرتی و دیوارکشی در مرز با مکزیک با یکدیگر نهایت همکاری و اتحاد را داشته باشند. بخش اصلی سخنرانی دونالد ترامپ به تشریح دستاوردهای سیاسی و اقتصادی یک ساله دولت وی اختصاص داشت. رئیس‌جمهوری آمریکا در بخشی از سخنرانی خود اظهار کرد: همان‌طور که ما درحال تقویت روابط دوستانه با جهان هستیم به صراحت درباره دشمنانمان نیز روشنگری می‌کنیم. دونالد ترامپ در ادامه سخنرانی خود به دستاوردهای نبرد با گروه حکومت اسلامی، داعش اشاره کرد و گفت: من با افتخار می‌گویم ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا توانسته است که تقریبا صد درصد قلمرو تحت کنترل این گروه در عراق و سوریه را آزاد کند. وی تاکید کرد که نبرد با تروریسم ادامه خواهد داشت.

دونالد ترامپ همچنین گفت: در گوشه و کنار جهان ما با حکومت‌های سرکش، گروه‌های تروریستی و رقبایی مانند چین و روسیه روبه‌رو هستیم که منافع، اقتصاد و ارزش‌های ما را به چالش می‌کشند. رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار افزایش بودجه دفاعی کشور برای مواجهه با این چالش‌ها شد. دونالد ترامپ همچنین در آغاز سخنرانی اش به کارنامه یک‌ساله دولت خود پرداخت و گفت: بیکاری در کل کشور به پایین‌ترین سطح در ۴۵ سال اخیر رسیده و مایه افتخارم است که بگویم میزان بیکاری آفریقایی‌-آمریکایی‌ها به رکورد پایین‌ترین سطح رسیده و بیکاری در بین آمریکایی- اسپانیایی زبان‌ها نیز به پایین‌ترین سطح در طول تاریخ رسیده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد: همان‌گونه که ۱۱ ماه پیش در اینجا به مردم وعده دادم، ما بزرگ‌ترین اصلاح مالیاتی تاریخ آمریکا را انجام دادیم. اما بخش مهم سخنان ترامپ که دموکرات‌ها روی آن توافق ندارند مربوط به طرح مهاجرتی است. طرح مورد نظر رئیس‌جمهوری آمریکا دارای چهار محور اصلی است که یکی از محورهای آن به مهاجران در چارچوب برنامه موسوم به «داکا» اختصاص دارد. دونالد ترامپ دراین زمینه تصریح کرد: اصلاح قوانین مهاجرت زمینه ساز اعطای شهروندی به یک میلیون و ۸۰۰ هزار از کسانی خواهد شد که هنگام ورود به آمریکا به همراه والدین خود، سن کمی داشتند. نیویورک‌تایمز در این مورد نوشت: ترامپ در نخستین سخنرانی سالانه خود دموکرات‌ها را به‌خاطر اصلاح قانون مهاجرتی به چالش کشید و از آنها خواست تا در کنار جمهوری‌خواهان باشند. همچنین وی از دموکرات‌ها خواست تا همکاری بیشتری برای نوسازی زیرساخت‌ها در کشور داشته باشند.  ترامپ در سخنرانی خود موفقیت دولت خود را فوق‌العاده خواند و در عمل نیز خود را از شعارهای ملی‌گرایانه مبرا کرد و از ترامپ ژانویه سال ۲۰۱۶ به شدت فاصله گرفته است.

او گفت: امشب من از همه می‌خواهم که تفاوت‌ها را کنار بگذارند و یک زمین مشترک برای همکاری پیدا کنیم و از همگان می‌خواهم که وحدت را به‌عنوان ارمغان به مردم ارائه دهند.  درحالی‌که سخنان ترامپ با تشویق‌های پیاپی جمهوری‌خواهان روبه‌رو می‌شد؛ اما دموکرات‌ها، به‌ویژه رهبران آنها با چهره‌ای تلخ به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا گوش می‌دادند. ترامپ در این سخنرانی تصریح کرد: این یک لحظه جدید آمریکایی است. هیچ زمانی بهتر از حالا برای تحقق رویای آمریکایی فراهم نبوده است.  او مدعی شد که می‌تواند ۵/۱ تریلیون دلار را از طریق همکاری جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها گردآوری کند و آن را به توسعه زیرساخت‌های این کشور اختصاص دهد. او گفت: برای ۳۰ سال واشنگتن در تحقق این امر شکست خورده و نتوانسته است این معضل را حل کند.

کنگره می‌تواند ما را در حل این مشکل یاری کند.  درحالی‌که به‌نظر می‌رسد جمهوری‌خواهان از سخنرانی ترامپ خشنود بوده‌اند؛ اما دموکرات‌ها از سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا راضی نبوده‌اند و کارشناسان می‌گویند که در مورد طرح مهاجرتی بعید است آنها با جمهوری‌خواهان همکاری کنند.   او در بخش دیگری از سخنان خود به اعلام حمایت‌ از آشوبگران در ایران پرداخت و در ادامه اظهارات مداخله‌جویانه خود گفت که آمریکا از خیزش «مردم شجاع» ایران برای دستیابی به آزادی حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از کنگره خواست، به اشتباهات اساسی در توافق هسته‌ای فاجعه‌بار با ایران رسیدگی کند.