این گزارش می‌نویسد: «روسیه مهم‌ترین چالش و بزرگ‌ترین تهدید برای امیال ژئوپلیتیک خود را آمریکا و ناتو می‌داند.» «سازمان اطلاعات دفاعی» (DIA) هم به تازگی تخمین زده است که روسیه زرادخانه‌ای بالغ بر ۲ هزار بمب هسته‌ای «غیراستراتژیک» دارد از جمله موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد، بمب‌های سنگین و عمقی که با بردی متوسط از روی هواپیما قابل پرتاب هستند. یک مقام آمریکایی می‌گوید: «سازمان اطلاعات دفاعی تخمین‌زده که روسیه دارای موشک‌های ضدکشتی و ضدزیردریایی هسته‌ای است. آنها این تسلیحات عمقی و پیشرفته را برای چه می‌خواهند؟»

ترامپ با تاکید بر اهمیت این بازنگری اعلام کرد: «طی دهه گذشته هرچند آمریکا تلاش کرده نقش و تعداد تسلیحات هسته‌ای خود را کاهش دهد اما ‌کشورهای دیگر شروع به افزایش زرادخانه خود کرده‌اند... و در مواقعی ظرفیت‌های هسته‌ای جدیدی را دنبال کرده و تهدیدی برای کشور ما می‌شوند.» ظاهرا دلیل این است که روسیه موفق به توسعه و پرتاب یک اژدر هسته‌ای از زیر دریا شده است. در گزارش وزارت دفاع آمریکا برای اولین بار تصریح شده است که روسیه «درحال توسعه یک اژدر جدید قاره‌پیمای هسته‌ای و مسلح به سوخت هسته‌ای است که از زیر دریا شلیک می‌شود.» به گفته مقام‌های آمریکایی، این اژدر که به انگلیسی «سیستم وضعیت ۶» نام گرفته است هزاران مایل می‌تواند پرواز کرده و اهداف ساحلی آمریکا مانند پایگاه‌های نظامی یا شهرها را نابود کند.

به همین دلیل، ارتش آمریکا پیشنهاد داده است که برای اهدافی از جمله مقابله با روسیه، زرادخانه هسته‌ای ایالات‌متحده متنوع‌تر شود و بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تر تولید شود. طبق این ارزیابی، بمب‌های کوچک‌تر هرچند قدرت تخریبی کمتری دارند ولی قدرت بازدارندگی بیشتری دارند. پنتاگون در ارزیابی خود ابراز نگرانی کرده که شاید از دید روسیه، بمب‌های هسته‌ای آمریکا آن‌قدر عظیم و مخربند که امکان استفاده از آنها خیلی کمتر می‌شود که این یعنی این بمب‌ها در این اندازه دیگر اثر بازدارنده ندارند. گزارش پنتاگون نتیجه‌گیری کرده است که ساختن بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تر و کمتر مخرب می‌تواند این تصور کنونی را به هم بزند. این بمب‌های هسته‌ای به‌اصطلاح کوچک، به بمب‌هایی گفته می‌شود که قدرت تخریب‌شان کمتر از ۲۰ هزار تن تی‌ان‌تی است. پاتریک شاناهان، قائم‌مقام وزیر دفاع آمریکا، می‌گوید زرادخانه هسته‌ای ایالات‌متحده، این کشور را از بیش از ۷۰ سال گذشته در امنیت نگه داشته است. ارتش آمریکا معتقد است این پیشنهاد جدید برای بمب‌های هسته‌ای اقدامی «تاکتیکی» نیست و قرار نیست زرادخانه هسته‌ای آمریکا را بزرگ‌تر کند؛ زرادخانه‌ای که همین الان هم به قدر کافی عظیم است، بلکه قرار است کلاهک‌های هسته‌ای را در موقعیت‌های تازه‌ای استفاده کند. آخرین گزارش مشابه قبلی که در آن ارتش آمریکا چشم‌انداز تهدیدهای هسته‌ای را ترسیم کرده بود، هشت سال پیش بود. علاوه بر این اژدر جدید، گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه نیز قصد دارد روی ساخت بمب‌های هسته‌ای کوچک کار کند. 

بی‌بی‌سی نیز در گزارشی معتقد است که روند تقابل واشنگتن و مسکو در سال‌های آخر دولت قبلی آمریکا آغاز شده است. این گزارش می‌افزاید درباره توانایی هسته‌ای ایالات‌متحده قرار بوده سه عنصر اصلی نیروی هسته‌ای آمریکا یعنی موشک‌های بالستیک مستقر در خشکی، موشک‌های پرتابی از زیردریایی و تسلیحات هوابرد، به‌طور گسترده نوسازی شوند. دولت ترامپ می‌گوید هدف از این ارزیابی و گزارش جدید این است که زرادخانه هسته‌ای ایالات‌متحده را برای «روز مبادا» آماده کند. در استراتژی نظامی آمریکا نیاز به دو نوع سلاح هسته‌ای جدید احساس می‌شود که به قول مقام‌های نظامی آمریکا می‌تواند «توانایی‌های انعطاف‌پذیر بیشتری در اختیار ایالات‌متحده بگذارد که بازدارندگی درخور ایجاد کند.» این شامل تغییراتی در بعضی کلاهک‌های هسته‌ای پرتابی از زیردریایی‌هاست به این منظور که انفجارهای به‌نسبت کوچک‌تری ایجاد کنند و تخریب به‌نسبت کمتری به بار بیاورند و همچنین بازگرداندن موشک‌های کروز هسته‌ای که از دریا پرتاب می‌شوند. به‌دنبال انتشار گزارش وزارت دفاع آمریکا و حواشی ایجاد شده پیرامون آن آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا گفت، واشنگتن از تهدیدهای روسیه به‌عنوان دستاویزی برای گسترش برنامه‌های اتمی خود استفاده می‌کند درحالی‌که هدف اصلی تزریق پول بیشتر در ارتش و صنایع نظامی است.