یارگیری برای تغییر توازن منطقه‌ای

رابطه مصر و آمریکا در دوران باراک اوباما به‌شدت تیره شده بود. آمریکا به‌دلیل سرکوب مخالفان در مصر کمک ۲۹۰ میلیون دلاری این کشور را قطع کرد که با تعجب شدید مقامات مصری روبه‌رو شده بود. اما هم‌اینک تیلرسون بدون آنکه حرفی از سرکوب موجود در این کشور بزند، با سیسی دیدار کرد و عمده گفت‌وگوهای آنها در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی بوده است.

جان کری، وزیر خارجه پیشین به‌دلیل نگاه انتقادی که به مناسبات داخلی مصر داشت، ارتباط خوبی با سیسی نداشت اما از روزی که ترامپ پای خود را به کاخ سفید گذاشت، رئیس‌جمهوری مصر با تمجید و تحسین تیم جدید روبه‌رو شد تا جایی که ترامپ از سیسی به عنوان «یک دوست محشر» یاد کرد. تیلرسون در گفت‌وگو با سیسی تنها به این جمله بسنده کرد که انتظار دارد در انتخابات پیش‌رو عدالت رعایت شود اما از اینکه مخالفان در این کشور سرکوب شده و فاقد جواز برای حضور در انتخابات هستند سخنی به میان نیاورد. این درحالی است که در این کشور ۵۰۰ سایت مخالفان فیلتر شده و حتی پخش برنامه کمدی «تا دیر وقت شنبه» که یک شوی آمریکایی است در این کشور ممنوع شده است. این موارد اما برای مصر نشانه خوبی به‌حساب می‌آید. تیم جدید کاخ سفید جدا از دیدگاه‌های باراک اوباما با کشورها ارتباطات خود را به پیش می‌برد و قاهره نیز پذیرایی گرمی از وزیر امور خارجه آمریکا داشت.

تیلرسون قرار است در 5 ایستگاه توقف داشته باشد. اما مهم‌ترین توقفگاه وزیر امور خارجه ایالات‌متحده، کویت است. کویت میزبان میهمانانی است که در آن نحوه بازسازی عراق پس از جنگ با داعش به بحث و تبادل نظر گذاشته شده است. در این راستا روز گذشته رکس تیلرسون در کویت حضور یافت و در این باب نیز سخنرانی کرد. وزیر خارجه آمریکا با هشدار نسبت به احتمال بازگشت داعش به مناطق آزاد شده در عراق، بر لزوم حفاظت از دستاوردهای مبارزه با این گروه تروریستی تاکید کرد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در افتتاحیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ائتلاف ضد داعش در حاشیه کنفرانس کویت برای بازسازی عراق با هشدار نسبت به احتمال بازگشت داعش به مناطق آزادشده در عراق گفت: داعش به شکل کامل در عراق شکست داده شده است اما همچنان خطری برای این کشور محسوب می‌شود.

تیلرسون با اشاره به تلاش کشورش با ائتلاف ضدداعش برای حمایت از دستاوردهای نظامی و تامین امنیت مناطق آزاد شده، بر لزوم حمایت مالی از عراق برای برقراری ثبات و راه‌حل‌های مقابله با بازگشت داعش به این کشور تاکید کرد و گفت: ائتلاف موفق شده ۹۸ درصد از اراضی تحت اشغال داعش را پس بگیرد. وزیر خارجه آمریکا با اشاره به اینکه کشورش به دنبال حل بحران در سوریه است، گفت: آمریکا به آموزش نیروهای بومی در سوریه ادامه خواهد داد. صباح الخالد الحمد الصباح، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه کویت نیز در این نشست اظهار کرد: با وجود تحولات مثبت و نتایج چشمگیر در میادین نبرد اما جامعه جهانی همچنان با خطر مستقیم گروه‌های تروریستی مواجه است. الصباح در ادامه تاکید کرد: اهمیت دارد که ائتلاف ما در چارچوب استمرار اقدامات بین‌المللی و هماهنگی‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و پیگیری و تقویت استراتژی ائتلاف برای مبارزه با داعش، کار خود را در راستای ایجاد افق‌های جدیدی آغاز کند. وی با تاکید بر لزوم توقف ورود تروریست‌های خارجی به عراق، خواستار حمایت از عراق در زمینه جمع‌آوری مدارک و شواهد جنایی شد.