این فصل همچنین بر توسعه بسیج علیه حضور اسلام در عرصه‌های عمومی تمرکز دارد. این تغییر نگاه در اولویت‌های راست افراطی برای تحلیل جالب است.کنشگران دخیل، اسلام را به مثابه تهدیدی اصلی می‌نگرند و خود را «مقاومت»ی [Résistance] در برابر شکل جدید اشغال کشور می‌پندارند (اشاره‌ای به مقاومت علیه اشغال نازی). در نهایت این فصل برخی روش‌های مبارزه با ایدئولوژی‌های راست افراطی و سخنان نفرت‌‌پراکن را بررسی می‌کند. این فصل به مبارزه هر روزه توسط چندین انجمن در فرانسه علیه آنچه که آنها افزایش خطرناک سخنان عمومی نفرت‌پراکن می‌نامند، می‌پردازد. برخی از این انجمن‌ها بر تبعیض نژادی تمرکز دارند و برخی دیگر تمام اَشکال نفرت را پوشش می‌دهند. فعالیت‌های آنها جنبه‌های متفاوتی از «سخنان نفرت‌پراکن» و پاسخ به آن را ترسیم می‌کنند از جمله اقدام قانونی، کمک عملی برای قربانیان و فعالیت سیاسی.

 ریشه‌های تاریخی و شرایط سیاسی راست افراطی در فرانسه

اهداف، روایت‌ها و تفکر فعالان و سازمان‌های راست افراطی محصول تاریخی خاص است. بسیاری از نویسندگان که کوشیده‌اند این تاریخ را بنویسند، تاریخ آغاز آن را از زوایای متفاوتی مطرح کرده‌اند. آیا راست افراطی میراث مخالفان انقلاب فرانسه است؟ آیا راست افراطی تداوم کشمکش ناسیونالیستی- ضدیهودی علیه کاپیتان دریفوس است؟ [«آلفرد دریفوس» افسر ستاد توپخانه در ارتش فرانسه بود که به اشتباه به خیانت به کشورش محکوم شده بود. وی که یهودی‌تبار بود، به جرم «خیانت به جمهوری فرانسه» از طریق «جاسوسی برای آلمان» به محاکمه کشانده شد. وی در دادگاه نظامی جنجالی در سال ۱۸۹۴ میلادی، محکوم به خلع درجه و تبعید ابدی به جزیره شیطان در ناحیه گویان در شمال شرقی آمریکای جنوبی شد.]