رکورد تاریخی در بودجه نظامی

به گزارش سی‌ان‌ان، در اسناد این بودجه آمده است: «کاملا روشن است که چین و روسیه می‌خواهند جهانی منطبق با الگوی اقتدارگرایانه خود را با استفاده از حق وتویی که در تصمیمات اقتصادی، سیاسی، امنیتی و دیپلماتیک دارند شکل دهند.» همچنین در بخش دیگری آمده است: «پکن در حال استفاده از اقتصاد یغماگرانه برای ترساندن همسایگانش است درحالی‌که همزمان دریای چین جنوبی را نظامی می‌کند.» این سند می‌گوید: «چین در جست‌وجوی هژمونی منطقه‌ای هندوپاسیفیک در کوتاه‌مدت است» اما در بلندمدت به‌دنبال «دستیابی به برتری جهانی» بر آمریکاست. این سند همچنین به ساخت‌وسازهای چین در جزایر مصنوعی اسپراتلی و پاراسل اشاره کرده و به نقل از مقاله‌ای در وب سایت ارتش آزادی‌بخش خلق چین می‌نویسد که گشت‌زنی‌های دریایی جنگنده‌های سوخو ۳۵ بر فراز این جزایر همچنان انجام می‌شود.

سند پنتاگون همچنین بر این باور است که ارتش آزادی‌بخش خلق با قاطعیت به‌دنبال اعمال حاکمیت ملی و منافع امنیتی و دریایی خود است. چین اکنون درحال افزایش و ارتقای قابلیت‌های نظامی خود است به‌گونه‌ای‌که جنگنده‌های رادارگریز J-۲۰ چینی قابلیت به چالش کشیدن جنگنده‌های F-۲۲ آمریکایی را دارد. سال گذشته چین کشتی‌های جنگی پیشرفته‌ای را وارد ناوگان دریایی خود کرد و رسما پایگاه دریایی خود در جیبوتی را هم افتتاح کرد. در سند پنتاگون که به کنگره ارائه شده آمده که «روسیه از مرزهای کشورهای همسایه تخطی کرده و با قدرت وتوی خود تصمیمات اقتصادی، دیپلماتیک و امنیتی همسایگان را از میان می‌برد.» در این سند همچنین ذکر شده که هواپیماهای نظامی روسی در چند مورد نزدیک بود برخوردهایی هوایی با جنگنده‌های آمریکایی پیدا کنند. در این سند مصادیقی از این امر در دریای سیاه و سوریه ذکر شده و افزوده که روسیه به‌دنبال به چالش کشیدن نفوذ آمریکاست.  تابستان گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور داد تا یک رژه دریایی از ولادی‌وستوک در شرق تا سن پترزبورگ در غرب برگزار شود. هدف آن نمایش قدرت نظامی روسیه بود که البته بخشی از نمایش قدرت در کریمه و سوریه نشان داده شد. «ریزو- لندون» می‌نویسند که در سند بودجه نظامی پنتاگون بر دفاع موشکی تاکید شده و نیز به سیستم‌هایی اشاره شده که بتواند برنامه هسته‌ای موشکی کره‌شمالی را مهار کند. درخواست برای موشک‌های Standard Block ۱B و THAAD ۸۲ در این بودجه ذکر شده است. در این بودجه همچنین افزایش در سیستم‌های دفاعی میدکورس زمین پایه هم ذکر شده است که می‌تواند کلاهک‌ها را در فضا رهگیری کند.

ترامپ در این بودجه خواهان خرید ۱۰ کشتی جنگی، چند جنگنده رادارگریز اف ۳۵ و ناوهای هواپیمابری که قابلیت حمل جت‌های F-۱۸ و F/ A را دارند، شده است. در این بودجه همچنین به توسعه جنگنده‌های رادارگریز B۲۱ اشاره شده که قرار است جایگزین B۲‌ها شود. همچنین بخشی هم به قابلیت توسعه زیردریایی‌های هسته‌ای پرداخته شده است. همچنین در این سند قرار است ۲۵هزار و ۹۰۰ نفر به نیروهای مسلح اضافه شود و تا سال ۲۰۲۳ نیز به ۵۶هزار و ۶۰۰  نفر افزایش یابد. نیروهای مسلح در سال میلادی ۲۰۱۹ افزایشی ۶/ ۲ درصدی در حقوق خواهند داشت که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۰ به بعد است.