تخریب‌چی‌های پوتین در ایالت‌های بنفش

به نوشته نیویورک‌تایمز، گزارش جدید که از سوی رابرت مولر رئیس سابق پلیس فدرال آمریکا و مسوول کنونی کمیته تحقیق از پرونده جنجالی مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا منتشر شده، در کل ۳۷ صفحه بوده و حاوی جزئیات بسیار دقیقی از اقدامات افراد و نهادهای روسی در حمایت از کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ و ضربه‌زدن به رقیب اصلی او هیلاری کلینتون در انتخابات نوامبر ۲۰۱۶ است. براساس این گزارش، وزارت دادگستری آمریکا روز جمعه ۱۳ شخص و ۳ نهاد روسی را به اتهام مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحت پیگرد قضایی قرار داده است. تلاش‌های روسیه از یک دفتر در شهر سن‌پترزبورگ مدیریت شده است.

دولت روسیه و دونالد ترامپ تاکنون بارها اتهام تبانی انتخاباتی را رد کرده‌اند و این اتهام را به تلاشی از جانب حزب دموکرات برای تخریب وجهه ترامپ و روسیه تقلیل داده‌اند؛ در گزارش جدید هم اتهامی مبنی بر همکاری و تبانی کارزار انتخاباتی ترامپ و روسیه به میان نیامده و تنها شرح جزئیاتی از اقدامات نفوذکننده‌های روسیه در انتخابات اخیر آمریکا است. دونالد ترامپ پیش‌تر در جریان نخستین دیدارش با همتای روس خود به نقل از ولادیمیر پوتین گفت که روسیه به هیچ‌وجه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مداخله نکرده است. ترامپ اذعان کرد که شخصا شاهد این بوده که دیگر صبر پوتین از تکرار اتهام مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به سر آمده و او از اینکه مدام این اتهام تکرار می‌شود، ناراحت است. ترامپ گفته بود این تاکید پوتین بر عدم مداخله در انتخابات آمریکا را صادقانه یافته است.

در گزارش جدید کمیته آمده که ۱۳شهروند روس در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا با سفر به آمریکا خود را به جای شهروندان آمریکایی جا زده‌اند. البته این شهروندان روس تلاش خود را برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده‌اند. تلاش این ۱۳ نفر در جریان انتخابات، تخریب وجهه هیلاری کلینتون در فضای مجازی و برعکس بالابردن محبوبیت ترامپ در این شبکه‌ها عنوان شده است. آنها همچنین گردهمایی‌هایی را نیز به نفع ترامپ در آمریکا سازماندهی و هدایت کرده‌اند. این افراد از شیوه‌های اطلاعاتی همچون شنود نیز استفاده کرده‌اند. این گزارش در حالی منتشر شده که نهادهای اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته از احتمال تکرار مداخله روسیه در انتخابات میان‌دوره‌ای ۲۰۱۸ کنگره آمریکا ابراز نگرانی کرده‌اند.

با وجود این در هیچ بخش از گزارش تفصیلی منتشرشده درباره ارتباط مستقیم بین کارزار انتخاباتی ترامپ و دولت روسیه مطلبی به میان نیامده و تصور عمومی از این گزارش چنین است که روس‌ها می‌توانسته‌اند بدون اطلاع و هماهنگی با کارزار انتخاباتی ترامپ از او به‌صورت غیرمستقیم حمایت کرده باشند. این گزارش نشان می‌دهد که روسیه برای اینکه در انتخابات آمریکا تاثیرگذار باشد، تحقیقات دقیقی داشته و اقداماتی داشته‌اند که می‌خواسته‌اند این اتفاق (شکست دموکرات‌ها) رخ دهد.

در این گزارش از نفوذکننده‌ها به‌عنوان یک گروه سازمان‌یافته نام برده شده است. آنها برای این کار خود اطلاعات مستهجن بسیاری جمع‌آوری کرده بودند تا در موقع لزوم آن اطلاعات را علیه نامزدهای مقابل ترامپ به‌کار گیرند. این نشان می‌دهد که سایر نامزدهای دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیز در سیبل روس‌ها قرار داشته‌اند. اما مهم‌ترین اقدام این گروه اقداماتی بوده که علیه رقیب دموکرات وی، یعنی هیلاری کلینتون صورت گرفته است. نفوذ‌کننده‌ها همچنین از طرق گوناگون برای این فعالیت‌های خود هزینه کرده‌اند، از جمله می‌توان به آگهی‌های تبلیغاتی که این گروه در رسانه‌های اجتماعی انجام می‌داده‌اند، اشاره کرد. در این آگهی‌ها اسم افراد و نهادهای ایالات‌متحده هم برده شده است. این گروه‌ها برای اینکه حساسیت ایجاد نکنند در شبکه‌های اجتماعی با هویت‌های آمریکایی ظاهر می‌شده و آگهی‌های یاد شده را علیه نهادهای آمریکایی به‌کار می‌بردند. در عین حال این گروه از رقابت‌های داخلی جمهوری‌خواهان هم غافل نبوده و آنها را نیز مورد هدف قرار داده‌اند.

کریس چیلیزا، سردبیر سی‌ان‌ان گزارش منتشر شده را حاوی اطلاعات مهمی دانسته و آنها را به شکل زیر طبقه‌بندی کرده است:

۱- در میانه‌های سال ۲۰۱۶، روسیه تصمیم گرفته است که به دونالد ترامپ کمک کند تا پیروز میدان باشد.

۲- روس‌ها آگهی‌های سیاسی و سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی را خریده‌اند تا از طریق آنها اطلاعات سیاسی جمع‌آوری شده را علیه رقبای ترامپ به‌کار گیرند.

۳- روس‌ها هویت خود را مخفی کرده‌اند تا از این طریق با افراد داخل کمپین ترامپ ارتباط داشته باشند. آنها تلاش می‌کردند تا فعالیت‌های سیاسی را در داخل کمپین هماهنگ کنند.

چیلیزا می‌گوید که هیچ‌کدام از اینها وهم و خیال نیست. ترامپ پیش‌تر این ادعاها را وهم و خیال خوانده بود.  در این‌باره گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۷، تمامی نهادهای اطلاعاتی متفق‌القول بودند که روسیه در انتخابات آمریکا به‌نحوی تاثیرگذار دخالت کرده است. اما به گفته برخی از کارشناسان، مهم‌ترین نکته در گزارش یادشده تلاش روسیه برای اختلاف‌افکنی بین نیروهای آمریکایی از پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶ بوده است. روس‌ها از سال ۲۰۱۴ تلاش‌های خود را به این منظور آغاز کردند. اما برای زمینگیر کردن هیلاری کلینتون تقریبا از فوریه سال ۲۰۱۶، حملات هماهنگی علیه او صورت گرفته است.

پیش از این هشدار داده شده بود که روس‌ها ممکن است از شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک علیه انتخابات آمریکا استفاده کنند. آنها با جعل کاربرهای اینترنتی بالاترین تلاش را در توسعه اخبار جعلی علیه رقبای ترامپ داشتند. به همین منظور مجله ویک خبر می‌دهد که مارک زوکربرگ، موسس فیس‌بوک قصد دارد اصلاحاتی در این زمینه انجام دهد تا این شبکه اجتماعی با ۲ میلیارد کاربر تحت‌تاثیر اخبار جعلی قرار نگیرد. روزنستاین معاون دادستان کل آمریکا اما بر این نکته تاکید می‌کند که اعضای تیم ترامپ نمی‌دانسته‌اند که آنها با روس‌ها طرف هستند. به‌رغم ادعای معاون دادستان آمریکا در گزارشی آمده است که این نفوذکننده‌های روسی در کمپین ترامپ در فلوریدا به تیم ترامپ اطلاع داده‌اند که قصد دارند تا تظاهراتی علیه رقبای ترامپ به‌راه بیندازند.

در گزارش آمده است که روس‌ها بیشتر به منظور تاثیرگذاری در انتخابات بر روی ایالت‌های بنفش متمرکز بوده‌اند. این گروه بیشترین تبلیغات را در رسانه‌های اجتماعی این ایالت‌ها انجام می‌داده‌اند. همچنین شیوه تبلیغات آنها نیز منحصربه‌فرد بوده است. آنها هم به شکل مستقیم تظاهراتی علیه هیلاری کلینتون به‌راه می‌انداخته‌اند و در آن شعار مرگ بر هیلاری سر می‌‌دادند و هم به شیوه غیرمستقیم قصد خراب کردن هیلاری کلینتون را داشته‌اند. در یکی از آگهی‌های تبلیغاتی که در ظاهر از سوی تیم هیلاری کلینتون تهیه شده، آمده است: از هیلاری حمایت کنید تا مسلمانان آمریکا نجات پیدا کنند. به این طریق آنها مردم را علیه هیلاری کلینتون تحریک می‌کردند که هیلاری کلینتون مورد حمایت مسلمانان قرار دارد.  آنها همچنین با هک کردن شخصیت‌های واقعی در سایت‌هایی مثل فیس‌بوک، تقاضای برگزاری راهپیمایی اعتراضی علیه هیلاری کلینتون می‌کردند.  در گزارش ۳۷ صفحه‌ای رابرت مولر آمده است که تک‌تک افرادی که دست به ساخت کاربری‌های جعلی زده یا مورد هک واقع شده‌‌اند شناسایی شدند و در سال ۲۰۱۷، فیس‌بوک فعالیت‌های این کاربرهای جعلی را متوقف کرده است.

همچنین در این گزارش برخی از افراد روسی که در این غائله حضور داشته‌اند، مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. یکی از آنها یووگنی پروگوژین سرآشپز پوتین بوده است. براساس کیفرخواست پروگوژین و شرکت‌هایش، پشتیبانی مالی چشمگیری برای یک گروه مستقر در سن‌پترزبورگ به‌عمل می‌آوردند که برای تاثیرگذاری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دست به استفاده از تحقیقات گسترده جعلی به نام آمریکایی‌ها در فضای مجازی می‌زد. گفته می‌شود وی ۷۳ میلیون روبل روسی که معادل ۲۵/ ۱ میلیون دلار است به این گروه مستقر در سن‌پترز‌بورگ کمک کرده است. پروگوژین گفته است: من با احترام زیادی با مردم آمریکا رفتار می‌کنم و از اینکه در این فهرست قرار دارم ناراحت نیستم.  این درحالی است که در این اعلام جرم آمده است که این گروه روسی برای پیشبرد برنامه‌های خود سیم‌کارت، دوربین و تلفن همراه‌های گوناگونی خریداری کرده و هویت خود را هم مخفی نگه داشته‌اند. با این حال تا لحظه تنظیم گزارش روس‌ها واکنش چندانی نشان نداده‌اند و تنها سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه این گزارش را «پوچ» خوانده است.