فاز جدید جنبش ضداسلحه در آمریکا

دانش‌آموزان اما گروهی به نام «نوجوانان برای اصلاح قانون اسلحه» تشکیل داده‌اند. از میان این گروه تشکیل شده ۱۷ نفر از دانش‌آموزان روز دوشنبه در بیرون از کاخ سفید به شکل سمبلیک دراز کشیدند تا تعداد کشته شده‌های مدرسه پارکلند را نشان دهند. گفته می‌شود ده‌ها نفر در این راهپیمایی اعتراضی حضور داشتند. در بیانیه اعتراضی این گروه از دانش‌آموزان آمده است که آنها در مدرسه حضور پیدا نخواهند کرد و روز ۲۴ مارس نیز به واشنگتن خواهند رفت و درخصوص قانون حمل اسلحه در آمریکا دست به اعتراض خواهند زد. قرار است ۵ اسفند با شعار «راهپیمایی برای زندگی خودم» برگزار شود. گفته می‌شود جوانان دبیرستان مارجوری استون‌من‌داگلاس فلوریدا، محل تیراندازی خونین چهارشنبه گذشته که به مرگ ۱۷ دانش‌آموز و معلم انجامید، در شبکه‌های اجتماعی به دانش‌آموزانی پیوسته‌اند که قصد برگزاری راهپیمایی برای وضع قوانین کنترل اسلحه در کل کشور را دارند.

هدف این راهپیمایی‌ها فشار بر کنگره برای اصلاح قانون حمل سلاح و امن کردن مدارس در برابر این نوع حملات است. دانش‌آموزان مدارس ایالت‌های دیگر آمریکا نیز در تدارکات برگزاری راهپیمایی با شعار اقدام برای کنترل سلاح و سلامت روان هستند. لین مرداک ۱۵ ساله از ایالت کنتیکت می‌گوید: «احساس کردم که زمان ایستادگی ماست. این ما هستیم که در مدرسه‌ایم و ما هستیم که در کلاس‌هایمان هدف تیرانداز‌ها قرار می‌گیریم.» همزمان دانش‌آموزان دبیرستان فلوریدا همچنین نسبت به توییت‌های اخیر رئیس‌جمهوری کشورشان نسبت به کم‌کاری پلیس اف‌بی‌آی و ارتباط دادن این موضوع به پرونده دخالت روسیه در انتخابات توسط دونالد ترامپ واکنش شدیدی نشان دادند. ترامپ روز یکشنبه در حساب توییتری خود نوشت: «خیلی ناراحت‌کننده است که اف‌بی‌آی تمام نشانه‌‌های مهاجم مدرسه فلوریدا را ندید.» رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده در ادامه گفت: «آنها زمان زیادی را صرف اثبات همدستی ترامپ با روسیه کرده‌‌اند. هیچ ارتباطی هم وجود ندارد.»

پای روسیه وسط است؟

در پرونده تیراندازی در مدرسه‌ای در فلوریدا پای روسیه نیز به میان آمده اما نه آنگونه که دونالد ترامپ مطرح کرده است. نیویورک‌تایمز در یک گزارش اختصاصی نوشت: پیش از اینکه دنیا کاملا در مورد تیراندازی صورت گرفته در فلوریدا به‌اندازه کافی تجزیه و تحلیل داشته باشد، صدها کاربر در توییتر که با روس‌ها در ارتباط هستند وارد معرکه قانون حمل اسلحه شدند. به نوشته این روزنامه بیشتر این کاربر‌ها جعلی و روبات‌ها هستند و به قصد تفرقه در جامعه آمریکا وارد عمل شده‌اند. یک کارشناس حوزه ارتباطات می‌گوید: این روبات‌ها روی هر چیزی که در جامعه آمریکا عامل تفرقه به‌حساب می‌آید تمرکز می‌کنند. یک ساعت پس از انتشار اخبار تیراندازی در فلوریدا، حساب‌های توییتری مظنون به ارتباط با روسیه، صدها پست در مورد بحث کنترل اسلحه منتشر کردند. سرعت انتقال اخبار این کاربرها با شبکه‌های کابلی برابری می‌کرد. در این زمینه سه هشتگ توسط این کاربرها داغ شده بود که به ترتیب عبارت بودند از:

« #guncontrolnow»، « #gunreformnow» و «#Parklandshooting.»

روز چهارشنبه پیش از اینکه اخبار مدرسه پارکلند در فلوریدا توسط رسانه‌ها برجسته شود، این کاربران مشکوک توییتری بودند که آن را در صدر اخبار توییتری و شبکه‌های اجتماعی نشاندند. تیم مولر چندی است که روی این روبات‌ها و کاربرهای جعلی مشغول به تحقیق است. کار عمده تیم بازرس مولر کشف ارتباطات تیم ترامپ با روس‌ها در انتخابات سال ۲۰۱۶ است.