این گزارش می‌افزاید مقام‌های سوری وعده داده‌اند که تا پاکسازی کامل این منطقه از شورشیان از پا ننشیند. سرتیپ سهیل الحسن، رهبر «ببرهای ارتش سوریه» در ویدئویی که حساب‌های اجتماعی رسانه‌های حامی دولت سوریه به اشتراک گذاشتند، اعلام کرد: «قول می‌دهم با نبرد و آتش درسی فراموش نشدنی به شورشیان دهم. جایی برای پنهان شدن نخواهید یافت. اگر هم بیابید، با آبی که همچون نفت سوزان است سیراب می‌شوید. در خون خود غوطه خواهید خورد.» بدیهی است که در چنین نبردی غیرنظامیان هم متحمل آسیب خواهند شد.

نهادهای امدادگر تصاویری از خانواده‌ها و کودکان و غیرنظامیان را به اشتراک گذاشته‌اند که در درگیری‌های غوطه شرقی در زیرزمین‌ها و سرپناه‌های خرابه‌های خانه‌ها گرفتار شده‌اند. «برنارد- گال» می‌نویسند ارتش سوریه روشن کرده که عزم خود را جزم کرده تا خسارت‌های خود را کاهش دهد. به عبارت دیگر، ارتش سوریه می‌خواهد دست به ضد حمله بزند تا دشمن را در وضعیت دفاعی فرو برد. آنها می‌نویسند نیروهای حامی ارتش سوریه در سمت شمال نیز به سوی عفرین درحال پیشروی هستند. آنها قصد پیوستن به نیروهای کرد را داشتند. با این حال، پس از حمله نیروهای ارتش ترکیه و بمباران آنها عقب‌نشینی کردند. خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» اعلام کرد که نیروهای ارتش سوریه بعد از رسیدن به اولین گذرگاه شهر عفرین از سوی ترکیه مورد هدف قرار گرفتند. خبرها در مورد آنها ضدونقیض است.

پیشروی در عفرین و موضع ترکیه

برخی گزارش‌ها حاکی است که نیروهای حامی اسد و ارتش سوریه وارد عفرین شده‌اند اما برخی دیگر می‌گویند آنها مورد حمله ارتش ترکیه قرار گرفته و عقب نشستند. با این حال، تاکنون اطلاعاتی از تلفات در بین صفوف نیروهای مردمی در اثر این حملات منتشر نشده است. یگان‌های مدافع خلق کرد نیز در بیانیه‌ای اعلام کردند، دولت سوریه به درخواست آنها برای حمایت از شهر لبیک گفت. یگان‌های مدافع خلق کرد درباره ورود نیروهای مردمی سوریه اعلام کردند: «بعد از گذشت یک ماه از مقاومت اسطوره‌ای نیروهای ما علیه ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی هم‌پیمان داعش و النصره و وارد کردن خسارت‌های سنگین به متجاوزان، یگان‌های ما از دولت سوریه و ارتش آن درخواست کرد بر حسب وظیفه به دفاع از عفرین و مرزهای سوریه بپردازد.» در این بیانیه آمده است: «دولت سوریه دعوت ما را اجابت کرد و یگان‌های خود را در روز سه‌شنبه (۱ اسفندماه) برای تمرکز بر مرزها و مشارکت در دفاع از تمامیت ارضی سوریه به عفرین اعزام کرد.»

رسانه‌ها و مقام‌های ترکیه موضعی متفاوت دارند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز مدعی شد، برخی نیروهای مورد حمایت دولت سوریه تلاش کردند وارد عفرین شوند اما بعد از حمله توپخانه‌ای ارتش ترکیه ناگزیر به بازگشت شدند. اردوغان نیروهای مورد حمایت دولت سوریه را «نیروهای شیعه مورد حمایت ارتش سوریه» نامید. اردوغان گفت، این مسائل را با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی روسای جمهوری ایران و روسیه در میان گذاشته است.

گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که احتمالا پیمان نانوشته‌ای میان کردها و ارتش سوریه شکل گرفته است. نبرد عفرین «فاز جدیدی» در جنگ سوریه است که احتمالا پای قدرت‌های خارجی را بیشتر به سوریه باز خواهد کرد. به همین دلیل گفته می‌شود دولت سوریه و کردها به ائتلاف روی آورده‌اند تا جلوی پیشروی ترکیه را بگیرند. در قاموس آنها ممانعت از پیشروی ترکیه و احتمالا عقب نشاندن این کشور، ضربه به محور ائتلاف غرب تلقی شده و موجب می‌شود ارتش سوریه دست برتر بیابد. در این راستا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «حل وضعیت عفرین از طریق مذاکره مستقیم بین دمشق و آنکارا ممکن است.»

شورشیان بیخ گوش اسد

در هر حال، غوطه شرقی منطقه‌ای با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است که یکی از آخرین پایگاه‌های شورشیانی است که به مقابله با دولت سوریه برخاسته‌اند. شورشیانی که در این منطقه حضور دارند گاهگاهی دمشق و حومه آن را هدف حملات خمپاره‌ای قرار می‌دهند. ارتش سوریه با پشتیبانی دولت روسیه تلاش دارد تا مناطق شورشی را تحت کنترل اسد در آورد. گفته شده غوطه یکی از آن مناطقی است که قرار بود در زمره مناطق کاهش تنش باشد. مخالفان اسد می‌گویند او برای به زانو در آوردن شورشیان، غیرنظامیان و زیرساخت‌ها را هدف می‌گیرد اما مقام‌های دولت سوریه می‌گویند در غوطه شرقی غیرنظامی چندانی وجود ندارد و آنها هم که مانده‌اند از سوی شورشیان به‌عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

یکی از ساکنان غوطه می‌گوید: «من فقط همین یک پسر برایم مانده است اما نمی‌توانیم غذایی برای او بیابیم. چاره‌ای نداریم جز مقاومت تا آخرین لحظه. برای من مرگ و زندگی یکسان است.» یکی دیگر از ساکنان غوطه می‌گوید: «فرزند سه هفته‌ای من ۴۸ساعت است هوای تازه استنشاق نکرده و آفتاب هم ندیده است. یک پنجره در سرپناه مان داریم و گاهی او را برای تنفس و آفتاب گرفتن چند ثانیه‌ای نزدیک آن می‌برم.» گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌افزایند تا سال گذشته تونل‌ها مکانی برای انتقال غذا بود و مردم می‌توانستند به آن وارد یا از طریق آن از محاصره خارج شوند اما چنین امکانی دیگر میسر نیست. نیویورک‌تایمز به نقل از خبرگزاری سانا می‌نویسد: «گزارش‌ها در مورد وخامت اوضاع در غوطه دروغ، فریب و افسانه است که تروریست‌ها و حامیانشان این شایعات را می‌پراکنند.»  برخی می‌گویند اوضاع در عفرین دارد از کنترل خارج می‌شود. گفته می‌شود در سوی شمال و در نبرد عفرین هم هیچ نیروی سوری وجود ندارد. فقط به نوشته این روزنامه آمریکایی «شبه‌نظامیان شیعی» هستند که وظیفه پیشروی را به نمایندگی از دولت سوریه بر عهده گرفته‌اند. گفته شده نیروهای ترکیه از توافق میان دولت سوریه و کردها شگفت زده شده‌اند. اردوغان می‌گوید: «در روزهای آینده محاصره عفرین به شکل آرام و پیوسته شروع خواهد شد.»