هدیه ترامپ به اسرائیل

نائورت گفته است: برای برداشتن این گام تاریخی بسیار خوشحالیم و پیش‌بینی ما این است که بازگشایی سفارت در ماه مه خواهد بود. به گزارش رویترز پیش‌تر یک مقام ارشد آمریکایی گفته بود که سفارت این کشور در سرزمین‌های اشغالی، سه ماه دیگر به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، سال گذشته میلادی بیت‌المقدس را به‌عنوان پایتخت رژیم اسرائیل به رسمیت شناخت و فرمان آغاز روند انتقال سفارت از تل‌آویو به بیت‌المقدس را امضا کرد. پس از آن مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، ماه گذشته در سفر به اسرائیل گفت که سفارت این کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد.

اما رویترز جمعه به نقل از دیپلمات ارشد آمریکایی، بدون ذکر نام او، ارزیابی کرد که سفارت این کشور در بیت‌المقدس عملا سه ماه دیگر گشایش یابد. رکس تیلرسون، وزیرخارجه آمریکا، در روزهای گذشته برنامه‌ای را درخصوص تدابیر امنیتی برای فعالیت سفارت آمریکا در بیت‌المقدس امضا کرده بود. رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دیوید فریدمن، سفیر آمریکا در اسرائیل به تازگی بیشتر در بیت‌المقدس اقامت دارد و بعد از انتقال رسمی سفارت نیز دفتر کار او در ساختمان کنونی کنسولگری آمریکا در منطقه آرنونا در بیت‌المقدس برقرار خواهد شد زیرا احداث سفارتخانه جدید در بیت‌المقدس هنوز چند سال دیگر کار نیاز دارد. پس از آنکه رسانه‌های اسرائیل تاریخ چهاردهم ماه مه را برای انتقال سفارت آمریکا ذکر کردند، ییسرائل کاتز، وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی، تایید کرد که اقدام آمریکا با هفتادمین سال تاسیس اسرائیل مرتبط  است.

در این زمینه وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل در توییتر خود نوشت: «به دونالد ترامپ به‌خاطر تصمیم در انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، در هفتادمین سال تاسیس اسرائیل شادباش می‌گویم؛ هدیه‌ای بزرگ‌تر از این نیست؛ یک حرکت به‌موقع و درست؛ سپاس دوست عزیز.» در این میان، درحالی‌که خبر انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در آستانه سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به آمریکا اعلام شد، دفتر نخست‌وزیری اسرائیل جمعه اعلام کرد که نتانیاهو درخواستی از پرزیدنت ترامپ برای جلو انداختن روند انتقال سفارت نداشته است. کاخ سفید پیش‌تر تایید کرده است که نتانیاهو هفته نخست ماه مارس در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، دیدار می‌کند. از سوی دیگر، تصمیم آمریکا در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در روزهای گذشته در سخنرانی در شورای امنیت، ضمن ارائه طرح صلح شش ماده‌ای خود، آمریکا را به خودداری از انتقال سفارت فراخواند. محمود عباس در سخنرانی شورای امنیت دیدگاه خود را تکرار کرد که آمریکا با به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل، سرنوشت سیاسی این شهر مورد نزاع را از دستور مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها خارج کرده است.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین در نشست ماه گذشته خود تاکید کرد که دیگر آمریکا را به‌عنوان میانجی‌ روند صلح اسرائیل- فلسطین نمی‌پذیرد. محمود عباس نیز در پیشنهاد این هفته خود در شورای امنیت، خواهان آن شد که عوامل بین‌المللی دیگر به‌ویژه اروپاییان، به مذاکرات افزوده شوند. اما نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، در نشست شورای امنیت تاکید کرد که تصمیم آمریکا درخصوص بیت‌المقدس تغییر نخواهد کرد. هیلی پنج‌شنبه شب نیز در سخنرانی در دانشگاه شیکاگو گفت که آمریکا تلاش خود را برای تکمیل طرح موردنظر دونالد ترامپ برای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان ادامه داده و این پیشنهاد با اقدامات جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا و جیسون گرینبلات، نماینده آمریکا در مذاکرات خاورمیانه، درحال نهایی شدن است. هیلی گفت که آمریکا می‌دانست وقتی که طرح خود را به طرفین نزاع ارائه کند، هر دو طرف از آن ناخشنود خواهند شد؛ اما به گفته هیلی، این طرح برای هر دو طرف سودمند خواهد بود و عادلانه تنظیم شده است.