تحریم‌های بی‌سابقه علیه کره‌شمالی

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان کنفرانس خبری با مالکوم ترنبول، نخست‌وزیر استرالیا گفت: امروز قوی‌ترین تحریم‌ها را که تاکنون علیه هیچ کشوری اعمال نکرده‌ایم علیه کره‌شمالی اتخاذ کردیم. ما باید در کنار یکدیگر محکم بایستیم تا مانع شویم که رهبری خشن کره‌شمالی با تسلیحات اتمی جهان را تهدید کند.

این تحریم‌ها ۵۶ کشتی، کارخانه کشتی‌سازی و دیگر کمپانی‌ها را که به گفته مقامات آمریکایی، کره‌شمالی از آنها برای دور زدن تحریم‌های پیشین استفاده کرده است، هدف می‌گیرد. سی‌ان‌ان در این‌باره گزارش داد که ۱۶ کمپانی کشتی‌سازی کره‌شمالی از جمله چون‌میونگ و‌هاپ‌جانگ‌گانگ نیز مورد تحریم‌های بین‌المللی بوده است.  وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه اعلام کرد: این تحریم‌ها ۲۷ کمپانی و ۲۸ کشتی مستقر، ثبت شده یا با پرچم کره‌شمالی، چین، سنگاپور، تایوان، هنگ‌کنگ، جزایر مارشال، تانزانیا،‌ پاناما و کوموروس را هدف می‌گیرد. این تحریم‌ها درحالی اعمال شدند که دولت دونالد ترامپ به‌دنبال راه‌های جدیدی برای افزایش فشار بر کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است تا برنامه‌های تسلیحات اتمی و موشکی درحال پیشرفت این کشور منزوی را متوقف سازد. پیشرفت‌های موشکی پیونگ‌یانگ به جدی‌ترین تهدید خارجی که آمریکا با آن روبه‌رو است، تبدیل شده است. این تحریم‌ها که جدیدترین دور از تحریم‌های دولت ترامپ محسوب می‌شود بیانگر نگرانی مقامات آمریکایی است مبنی بر اینکه تجارت سوخت فسیلی توانایی آنها را برای استفاده از فشار اقتصادی به‌عنوان وسیله‌ای که دولت پیونگ‌یانگ را مجبور به تجدیدنظر در برنامه اتمی‌اش کند، متزلزل می‌سازد. ترامپ نخستین بار به این تحریم‌های جدید در سخنرانی‌اش در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کارانه در حومه واشنگتن اشاره کرده بود. وی با اشاره به این تحریم‌ها گفته بود: خوشبختانه در رابطه با مهار کره‌شمالی اقدامات مثبتی در شرف وقوع است و ما شاهد آن خواهیم بود. مقامات ارشد آمریکایی تاکید کرده‌اند که اقدامات کره‌شمالی با هدف پنهان کردن فعالیت‌های حمل‌ونقل دریایی غیرقانونی‌اش شامل انجام نقل و انتقالات منع شده کشتی به کشتی، تغییر نام کشتی‌ها و مختل کردن سیستم شناسایی اتوماتیک کشتی‌ها برای پنهان کردن تحرکات بین‌المللی‌شان است.

ترامپ در جریان کنفرانس خبری با ترنبول هشدار داد: اگر این تحریم‌های جدید اعمال شده علیه پیونگ‌یانگ در تحقق تاثیراتی که واشنگتن به‌دنبال آن است ناکام بماند، آمریکا وارد مرحله دوم خواهد شد. وی افزود: اگر این تحریم‌ها کارآمد نباشد، ما باید وارد فاز دوم شویم و فاز دوم احتمالا به مراتب خشن‌تر خواهد بود و جهان نمی‌خواهد شاهد آن باشد. ترامپ تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که مجبور به استفاده از فاز دوم شویم اما باید ببینیم چه پیش خواهد آمد. اگر این تحریم‌ها کارآمد نباشند وارد فاز دوم خواهیم شد.

آمادگی ایالات‌متحده برای اعمال تحریم‌ها

مقامات ارشد ایالات‌متحده گفتند که دولت ترامپ و متحدان اصلی واشنگتن در آسیا درحال آماده شدن برای گسترش منع استفاده از کشتی‌هایی هستند که مظنون به نقض تحریم‌ها علیه کره‌شمالی هستند و این برنامه شامل استقرار نیروهای گارد ساحلی ایالات‌متحده برای توقف و جست‌وجوی کشتی‌‌ها در آب‌های آسیا-پاسیفیک است. به گزارش رویترز، واشنگتن با شرکای منطقه‌ای خود از جمله ژاپن و کره‌جنوبی، استرالیا و سنگاپور در مورد اقدامات بیشتر برای زمین‌گیر کردن پیونگ‌یانگ صحبت کرده است و آنها قصد دارند سخت‌ترین اقدامات را روی آب‌ها برای جلوگیری از تجارت مخفیانه این کشور انجام دهند. درحالی‌که قبلا کشتی‌های مظنون به همکاری با پیونگ‌یانگ توقیف می‌شدند اما قرار است این اقدام در سطح وسیعی صورت بگیرد و دامنه عملیات علیه این نوع کشتی‌ها افزایش پیدا کند. پیونگ‌یانگ هشدار داده است که این اقدام به مثابه جنگ علیه آنها به‌حساب می‌آید.

یکی از کسانی که در این برنامه حضور دارد به شرط ناشناس ماندن در این‌باره گفت: «نام این راهبرد به کار گرفته شده تنگ کردن حلقه محاصره کره‌شمالی است، چرا که این کشور از طریق دریا توانسته است تجهیزات لازم را برای توسعه روزافزون تسلیحات خود به‌دست آورد. آمریکا قصد دارد به این طریق مانع ورود قطعات جنگی و قطعاتی که کاربردهای دوگانه دارند شود.» این شخص افزود: «با توجه به اندازه این کارزار، آمریکا در نظر دارد توان دریایی و هوایی خود را در این منطقه به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش دهد.» ایالات‌متحده به کره‌شمالی هشدار داده است تا هر چه زودتر مذاکرات خود را برای رها کردن توسعه تسلیحات آغاز کند. گفته می‌شود که احتمالا کره‌شمالی تنها چند ماه دیگر با ساخت موشک قاره‌پیمایی که توانایی حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشد و سرزمین اصلی آمریکا را مورد هدف قرار دهد، فاصله دارد. یکی از مقامات دولتی می‌گوید: در این شکی نیست که ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم، حتی یک اقدام کوتاه‌مدت نظامی تا به کیم جونگ اون نشان دهیم منظور ما چیست؟

کاخ سفید در مورد این اظهارنظر مقام بلندپایه آمریکایی حاضر به پاسخگویی نشد. با این حال این اقدامات می‌تواند شامل مورد هدف قرار دادن کشتی‌هایی در آب‌های آزاد یا آب‌های اطراف کره‌‌شمالی باشد که قصد کمک کردن به این کشور را دارند. این در شرایطی است که هنوز مشخص نیست این کارزار تا چه حدی می‌تواند فراتر از آسیا باشد. در این شرایط اما کشورهایی مانند روسیه و چین مخالف اقدامات شدیدتر علیه کره‌شمالی هستند و آمریکا برای پیشبرد اهداف خود در این باره نیاز به همکاری این دو کشور، به‌ویژه چین دارد.  این اواخر مشخص شده است که روسیه از طریق یک واسطه تایوانی زغال‌سنگ از کره‌شمالی خریداری کرده است. هر چند که نام این فرد تایوانی در لیست اخیر افراد تحریم‌شده دیده می‌شود اما هنوز راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها توسط کره‌شمالی وجود دارد. مهم‌ترین مسیر برای دور زدن این تحریم‌ها مرز مشترک چین با کره‌شمالی است.

ایوانکا حامل اخبار تحریم

همزمان وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: دختر دونالد ترامپ که به سئول سفر کرده است، با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی درباره تحریم‌های جدید واشنگتن علیه تجارت غیرقانونی کره‌شمالی گفت‌وگو کرد. به گزارش اسپوتنیک، استیون منوخین، وزیر خزانه‌داری آمریکا جمعه در کنفرانسی خبری گفت: ایوانکا ترامپ دختر رئیس‌جمهوری آمریکا با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی مذاکراتی خصوصی در این باره داشت.

ایوانکا ترامپ به همراه یک هیات آمریکایی در سفری چهار روزه به کره‌جنوبی سفر کرده است تا در اختتامیه المپیک زمستانی ۲۰۱۸ حضور داشته باشد. منوخین اوایل جمعه بزرگ‌ترین بسته تحریم‌ها را اعلام کرد که ۲۷ نهاد، ۲۸کشتی باری و یک شخص را که در تجارت غیرقانونی با کره‌شمالی دست داشتند، هدف می‌گیرد. در همین حال حزب حاکم دموکراتیک کره‌جنوبی روز شنبه ابراز امیدواری کرد سفر دختر و مشاور ارشد دونالد ترامپ به ارتقای روابط بین دو کره و کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره منجر شود. کیم هیون، سخنگوی حزب حاکم کره‌جنوبی اعلام کرد: ما از سفر هیات آمریکا شامل ایوانکا ترامپ استقبال کردیم. معتقدیم نقش آمریکا در دستیابی به صلح در شبه‌جزیره کره اهمیتش از هر چیز دیگری بیشتر است و امید داریم آمریکا این نقش را به خوبی ایفا کند.