شورش خودی‌ها علیه مرکل

این درحالی است که حزب دموکرات مسیحی قرار است روز دوشنبه-امروز- در یک نشست این حزب به این رای دهد که آیا از یک توافق ائتلافی با سوسیال دموکرات‌ها حمایت خواهد کرد یا خیر. در صورت حمایت آنها، مرکل می‌تواند برای چهارمین دور به صدراعظمی ادامه دهد. اعضای حزب سوسیال دموکرات در عین حال توافق مربوط به ائتلاف بزرگ آنها با حزب مرکل را مورد رای‌گیری قرار خواهند داد. با وجود آنکه انتظار می‌رود حزب دموکرات مسیحی از این توافق حمایت کرده و یک هم‌پیمان مرکل به نام آنگرت کرامپ، کارن بائر را به‌عنوان دبیرکل این حزب مورد تایید قرار دهد، اما یکسری اختلاف‌نظرها در میان محافظه‌کاران بالا گرفته مبنی بر اینکه این حزب نیازمند یک انرژی جدید در مسیر سیاسی جدید است. دنیل‌گونتر، وزیر اول ایالت شلسویگ هولستاین از اعضای ارشد حزب دموکرات مسیحی اعلام کرد: گاهی اوقات باید عنصر محافظه‌کاری بلوک محافظه‌کار برجسته‌تر باشد. همچنین آلکساندر دوبرینت، یک عضو ارشد دیگر حزب محافظه‌کار سوسیال مسیحی نیز گفت: بلوک محافظه‌کار باید بتواند تمامی طیف‌ها از میانه‌رو تا راست دموکراتیک را به خود جلب کند.

این درحالی است که در انتخابات ۲۴سپتامبر گذشته آلمان به علت رویگردانی برخی رای‌دهندگان از مرکل به دلیل یکسری سیاست‌ها و اقداماتش از جمله در قبال پذیرش مهاجران و اعطای وام به یونان شاهد کاهش شدید آرای خود و افزایش اقبال عمومی به راست‌گرایان افراطی بود. ناظران معتقدند که شش گزینه مرکل برای وزرای کابینه از حزب دموکرات مسیحی مسیر سیاست‌گذاری چهار سال آینده او را مشخص خواهند کرد. گفته شده که همچنان در این کابینه «اورسولا فون در لاین » وزیر دفاع باقی خواهد ماند و پیتر آلتمایر به‌عنوان وزیر اقتصاد منصوب خواهد شد. همچنین ناظران به دنبال این هستند که ببینند ینس‌اسپان، یکی از محافظه‌کارانی که پیش از این با سیاست مهاجرتی مرکل مخالفت شدید کرده بود، در کابینه پست دریافت خواهد کرد یا خیر.

بعد از اعلام این گزینه‌ها از سوی مرکل قرار است دو حزب سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات نیز گزینه‌هایشان را برای کابینه اعلام کنند. مرکل طی ۱۲ سال صدراعظمی خود در آلمان و همچنین طی ۱۸ سال رهبری خود در حزبش همواره حزب دموکرات مسیحی را در طیف میانه‌رو قرار داده است. اما بسیاری می‌گویند واگذاری وزارتخانه‌های قدرتمند دارایی و امور خارجه به حزب سوسیال دموکرات برای دستیابی به توافق ائتلافی، شدیدا قدرت مرکل را تضعیف خواهد کرد. مرکل برای جلب رضایت منتقدانش قول داده که یک «نوسازی» در تیمش اعمال خواهد کرد. در داخل حزب مرکل اختلافات عقیدتی نیز دیده می‌شود. ریشه کاتولیکی او به‌عنوان یک پس‌زمینه غربی با ریشه‌های شرقی-پروتستانی او موجب یک آشفتگی شده است. محافظه‌کاران اساسا با ازدواج دگرباش‌ها، با حداقل دستمزد حقوق کارگری مخالف هستند. این درحالی است که چپ‌ها در آلمان کاملا در نقطه مقابل این دیدگاه قرار دارند و همین امر سبب شده است تا دولت ائتلافی در آلمان با کشمکش‌های بسیاری دست و پنجه نرم کند. همچنین این اختلافات عقیده اجازه نمی‌دهد تا مرکل بتواند دولتی یکدست داشته باشد. در این راستا روز شنبه مقام‌های ارشد حزب متحد با محافظه‌کاران آنگلا مرکل به حزب چپ‌میانه سوسیال دموکرات‌ها هشدار دادند که ناکامی در حصول توافق‌های مرتبط با مهاجرت می‌تواند به فروپاشی دولت جدید آلمان بینجامد.

هورست سیهوفر، رهبر اتحادیه سوسیال مسیحی در بایرن به روزنامه آگزبورگر آلگماینه گفت: قانون جدید بازگرداندن پناهجویان ناکام به تونس، مراکش و الجزایر را ساده‌تر کرده و مراکزی در نواحی مرزی برای پناهجویان ایجاد می‌کند تا درخواست‌های پناهندگی به جریان بیفتد. به گفته او، اگر حزب شولتس از این قوانین حمایت نکند، این به معنای «پایان دولت» خواهد بود. او گفت: اگر این حزب چپ‌میانه به توافقات خود با محافظه‌کاران عمل نکند، کار آن اصلا قابل پذیرش نیست. سیهوفر که انتظار می‌رود وزیر کشور آلمان شود به این روزنامه تاکید کرد: این تدابیر پیش از انتخابات ایالتی در بایرن در ۱۴ اکتبر اجرایی می‌شود. حزب راست‌میانه سیهوفر در انتخابات پارلمانی سپتامبر گذشته ۱۰ درصد رای از دست داد و متعهد شده تا آرایی که به دست حزب راست‌افراطی آلترناتیو برای آلمان رسیده است، پس بگیرد. این حزب موضع سرسختانه‌ای علیه مهاجرت دارد و بر ارزش‌های سنتی محافظه‌کارانه تاکید دارد. سیاستمداران حزب سوسیال دموکرات آلمان در بخشی از مذاکرات ائتلافی با بی‌میلی موافقت کردند که مهاجران آتی را به ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تن کاهش دهند. هنوز مشخص نیست که آیا هم‌حزبی‌های شولتس تجدید میثاق با محافظه‌کاران را می‌پذیرند یا خیر. چنانچه با آن مخالفت شود، آلمان شاهد تشکیل دولت اقلیت مرکل می‌شود. البته سناریوی دیگری هم مطرح است و آن اینکه امکان دارد تا دوباره انتخابات برگزار شود. چون پیشتر مرکل اعلام کرده بود که تمایل چندانی برای انتخاب گزینه دولت حداقلی یا اقلیت ندارد.

حزب مرکل در انتخابات سال گذشته میلادی به مقدار زیادی آرای خود را از دست داد و حالا باید دست به یک ائتلاف بزند. پیش‌تر این حزب با گروه موسوم به جامائیکا نیز برای تشکیل دولت گفت‌وگو کرده بود که بی‌نتیجه ماند. حزب محافظه‌کار آلمان و مرکل برای برقراری دولت مجبور شده‌اند دوباره دست نیاز به سوی چپ‌ها دراز کنند تا مانع انتخابات مجدد شوند. زیرا هر دو حزب ترس آن را دارند تا حزب دست‌راستی آلترناتیو برای آلمان که پس از جنگ جهانی دوم توانسته به پارلمان وارد شود، در انتخابات احتمالی رای بیشتری به دست آورد. دست راستی‌ها توانسته‌اند از ترس آلمانی‌ها برای پذیرش مهاجر و پناهجو استفاده کنند تا رای بیشتری به دست آورند.