پیونگ‌یانگ آماده مذاکره با آمریکا

کره‌جنوبی درحالی خبر از تمایل کره‌شمالی برای مذاکره با آمریکا داد که «کیم‌یونگ‌چول»، رئیس سابق آژانس اطلاعات ارتش کره‌شمالی (که به دست داشتن در حمله ۲۰۱۰ به یک ناو کره‌جنوبی متهم است) هم که در راس هیاتی در مراسم اختتامیه این بازی‌ها حضور یافته بود، با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی پیش از این مراسم دیدار کرد. این اظهارنظر از سوی دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی چند ساعت پس از بیانیه‌ خشمگینانه کره‌شمالی مطرح شد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه پیونگ‌یانگ را اقدامی برای جنگ دانست.

برخی می‌گویند این رویکرد پیونگ‌یانگ راهی است برای ایجاد شکاف میان سئول و واشنگتن. کاخ سفید نیز اعلام کرد، هرگونه مذاکره با کره‌شمالی باید به خاتمه برنامه اتمی این کشور منتهی شود. رویترز در این‌باره می‌نویسد کاخ سفید البته اعلام کرده است که تحریم‌هایش علیه کره‌شمالی ادامه پیدا می‌کند و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما خواهیم دید که آیا پیام پیونگ‌یانگ مبنی بر تمایلش برای مذاکرات بیانگر نخستین اقدامات در راستای خلع سلاح اتمی خواهد بود یا خیر.»

کره‌جنوبی بسیار مشتاق است تا مذاکرات بین آمریکا و کره‌شمالی سازنده باشد و در نهایت به امن شدن فضای شبه‌جزیره بینجامد. سخنگوی وزارت اتحاد مجدد دو کره اعلام کرد: ‌«امیدواریم که مذاکره میان آمریکا و کره‌شمالی از طریق یک فرصت مناسب آغاز شود.» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی روز دوشنبه ۷ اسفندماه تاکید کرد ایالات‌متحده آمریکا باید از شروطش برای مذاکره با کره‌شمالی بکاهد و پیونگ‌یانگ هم درعوض به خلع‌سلاح هسته‌ای تمایل نشان دهد. رویترز می‌افزاید: مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی در جلسه‌ای با لیو یاندونگ، معاون نخست‌وزیر چین گفت:«اخیرا کره‌شمالی نشان داد که آمادگی دارد تا فعالانه با ایالات‌متحده آمریکا وارد مذاکره‌شود و ایالات‌متحده هم درباره اهمیت گفت‌وگو سخن می‌گوید.» رئیس‌جمهور کره‌جنوبی افزود: «اهمیت دارد که ایالات‌متحده آمریکا و کره‌شمالی فورا گفت‌وگو کنند.»

«آندری لانکوف»، استاد دانشگاه کوکمین می‌گوید: «خواهر رهبر کره‌شمالی عالی‌ترین کسی بود که می‌توانست پیام کره‌شمالی را منتقل کند و او هم دقیقا همین کار را کرد. او از مون‌جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دعوت کرد و لبخندی بزرگ روی صورتش نشست و احساسی خوب را به‌وجود آورد. این دقیقا همان چیزی بود که کره‌شمالی می‌خواست.» وی افزود: «آنها دیپلمات‌هایی ماهر هستند و بسیار منطقی عمل می‌کنند اما برخی از آنها بدبین و پیرو فلسفه ماکیاولی هستند و معمولا بسیار موفق بوده‌اند.»