سیگنال صلح از کاخ «اون» عکس: AFP

در دیداری که میان هیات کره‌جنوبی (مستقر در پیونگ‌یانگ) و کره‌شمالی انجام گرفت و دیروز پایان یافت قرار بر این شد که میان رهبران دو کره در اواخر ماه آوریل در مرز دو کشور دیداری صورت بگیرد. دفتر «مون جائه این»، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کره‌شمالی آشکارا اشتیاق خود برای خلع‌سلاح هسته‌ای را پذیرفته است. پیونگ‌یانگ اعلام کرده در صورتی که تهدید نظامی از سر این کشور برداشته شود و امنیت این کشور تضمین شود دلیلی برای نگه داشتن تسلیحات هسته‌ای خود ندارد.» گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌نویسد این اولین بار است که رهبر کره‌شمالی رسما اعلام کرده که مایل است در مورد کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای در ازای ارائه تضمین امنیتی وارد مذاکره شود. تا پیش از این کره‌شمالی اعلام کرده بود که تسلیحات هسته‌ای این کشور ابزار چانه‌زنی نیست. بیانیه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌افزاید: «کره‌شمالی تمایل خود برای گفت‌وگویی صریح و صادقانه با آمریکا در مورد مساله خلع‌سلاح هسته‌ای و عادی‌سازی رابطه با این کشور را بیان کرده است.»

هیات دیپلماتیک سئول در پیونگ‌یانگ

«کیم‌جونگ‌اون»، رهبر کره‌شمالی، در یک دیدار غیرمنتظره میان مقام‌های دو کره در پیونگ‌یانگ روز دوشنبه ۱۴ اسفندماه به هیات عالی‌رتبه کره‌جنوبی گفت: «به دنبال پیشبرد روابط دو کره و ایجاد تاریخی نوین در اتحاد مجدد دو طرف است.» وی ادامه داد: تمایلش پیشبرد قابل‌توجه در روابط بین سئول و پیونگ‌یانگ و «نوشتن تاریخ جدیدی از اتحاد مجدد دو کره» به‌واسطه انجام اقدامات مستحکم از سوی دو طرف است که در جهان مورد ستایش قرار می‌گیرد. به گزارش سی‌ان‌ان، هدف اصلی در اعزام این هیات بلندپایه از سوی مون جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی آماده‌سازی شرایط برای انجام مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی است. «چونگ‌ایو یونگ»، رئیس امنیت ملی کره‌جنوبی و «سو هون»، رئیس اطلاعات این کشور در میان افرادی هستند که به کره‌شمالی سفر کرده‌اند. هیات عالی‌رتبه کره‌جنوبی نامه‌ای را از جانب رئیس‌جمهوری این کشور به «کیم‌جونگ‌اون» تحویل داد. رهبر کره‌شمالی به تبادل دیدگاه‌ها درباره مسائل مختلف برای کاهش تنش‌های نظامی در شبه‌جزیره کره و اجرای گفت‌وگوهای مثمرثمر، ارتباط و همکاری و تبادل دیدگاه‌ها پرداخت. گزارش‌ها حاکی است که دیدار میان هیات کره‌جنوبی و کیم‌جونگ‌اون در فضایی کاملا صادقانه برگزار شد. رسانه‌های دولتی کره‌شمالی پس از دیدار تاریخی رهبر این کشور با نمایندگان کره‌جنوبی گزارش دادند که شرایط برای تنش‌زدایی از روابط دو طرف فراهم است. آنها به نقل از «کیم» اعلام کردند که عزمی جدی برای «بهبود سریع مناسبات» وجود دارد. رسانه‌های کره‌شمالی گزارش داده‌اند که در دیدار هیات ویژه کره‌جنوبی با رهبر کره‌شمالی از جمله موضوع دیدار احتمالی رهبر کره‌شمالی با رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی مطرح شده و در این مورد «توافقی رضایت‌بخش» حاصل شده است. در این باره جزئیات بیشتری منتشر نشده است. بر این اساس، هیات ویژه کره‌جنوبی نامه‌ای از مون جائه این، رئیس‌جمهوری این کشور، به رهبر کره‌شمالی داده است. رهبر کره‌شمالی همچنین اعلام کرده که قصد دارد روند بهبود روابط دو کره را «با جدیت تسریع و فصلی نو در تاریخ اتحاد دو کره ایجاد کند.» رهبر کره‌شمالی دستور داده «گام‌های عملی» در راستای رفع موانع برداشته شود. همچنین اعلام شده که درباره صلح و ثبات در شبه‌جزیره کره «بی‌پرده گفت‌وگو شده است.» کاهش تنش نظامی در منطقه موضوع دیگری بوده که دو طرف درباره آن رایزنی کرده‌اند.

در گفت‌وگو با هیات ویژه کره‌جنوبی، «کیم‌یوجونگ»، خواهر پرنفوذ رهبر کره‌شمالی و «کیم‌یونگ چول»، از مقامات ارشد حزب کمونیست و رئیس پیشین سازمان امنیت این کشور و «ری سول جو» همسر رهبر کره‌شمالی حضور داشته‌اند. این دو در مسابقات المپیک زمستانی که اخیرا در پیونگ چانگ کره‌جنوبی برگزار شد هم حضور داشتند. خواهر رهبر کره‌شمالی در جریان سفر به کره‌جنوبی دعوتنامه‌ای از طرف برادرش به رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی داده بود. سخنگوی وزارت دفاع ایالات‌متحده می‌گوید: این وزارتخانه «محتاطانه خوش‌بین است.» کلنل رابرت منینگ می‌گوید: ارتش آمریکا «شانه به شانه» در کنار متحد خود، کره‌جنوبی ایستاده و از تعهد سئول به «اتحاد مستحکم» آمریکا و کره‌جنوبی «کاملا» مطمئن بوده است. پنتاگون اعلام کرده که از آغاز گفت‌وگو میان دو کره استقبال می‌کند. «چونگ ائویی یونگ»، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که سرپرستی هیات بلندپایه کره‌جنوبی در سفر به پیونگ‌یانگ را بر عهده داشته و «سو هونگ»، رئیس سازمان امنیت کره‌جنوبی در روزهای آینده به آمریکا سفر می‌کنند تا گزارش دیدار با مقام‌های کره‌شمالی را به اطلاع واشنگتن برسانند. «جاشوا برلینگر» و «سوفی جئونگ» در گزارش ۶ مارس ۲۰۱۸ خود نوشتند: «تصور بر این است که این اولین باری است که رهبر کره‌شمالی از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۱ با مقام‌هایی از کره‌جنوبی به‌صورت چهره به چهره دیدار می‌کند. همچنین اولین بار است که هیات کره‌جنوبی در ساختمان مهم حزب کارگران کره پا گذاشته است.» گزارشگران سی‌ان‌ان همچنین بر این باورند که این سفر مهم‌ترین اتفاق در سیاست خارجی رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی است تا بتواند بن بست دیپلماتیک را شکسته و مذاکرات میان کره‌شمالی با آمریکا را نیز میانجیگری کند. «برلینگر- جئونگ» به نقل از «جان دلوری»، استاد مطالعات تکمیلی روابط بین‌الملل در دانشگاه یونسی در سئول، می‌نویسند: «کیم‌جونگ‌اون به‌عنوان یک رهبر خود را به‌شدت محدود کرده است. او کسی نیست که با بسیاری از غیرکره‌ای‌ها در ۶سال گذشته دیدار کرده باشد. این دیدار نشانه‌ای از تعهد شخصی به این فرآیند است و این اطمینان را به جنوبی‌ها می‌دهد که می‌توانند با حاکم پیونگ‌یانگ گفت‌وگو کنند.»

توقف حمله به «اون» در رسانه‌های جنوبی

چند ماه پیش از آنکه کره‌جنوبی میزبان هیات کره‌شمالی باشد، ارتش این کشور در اقدامات «مون جائه‌این»، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی، برای آشتی مشارکت کرد و نام رهبر کره‌شمالی را از رسانه‌های پروپاگاندا در مرز دو کره حذف کرد. به گزارش رویترز، یکی از معاونان دفتر «کیم هک-یونگ»، رئیس کمیته دفاعی ملی پارلمان کره‌جنوبی، اظهار کرد: «این تصمیم اواخر سال گذشته از جانب ستاد مشترک کره‌جنوبی اتخاذ شد تا حمله لفظی به کیم‌جونگ‌اون احساسات منفی شهروندان کره‌شمالی را برنیانگیزد.» این مقام که به‌دلیل حساسیت موضوع نخواست نامش فاش شود، افزود: رهبر کره‌شمالی از سوی ستاد مشترک ارتش از این تصمیم مطلع شد. این معاون گفت: این رسانه‌ها به‌جای نام بردن از کیم‌جونگ‌اون و انتقاد از او، از عبارت غیرمستقیم‌تر استفاده می‌کنند. برای مثال می‌گویند «صرف مبلغ بسیار زیادی برای پرتاب‌های موشکی، دشواری‌های زیادی را برای مردم به دنبال داشته است.»  یکی از مقامات دولت کره‌جنوبی اظهار کرد: این کشور طی بازی‌های المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ حدود ۲۴۰میلیون وون (۲۲۳ هزار دلار) برای سفر سه روزه خواهر رهبر کره‌شمالی و همراهانش به کره‌جنوبی هزینه کرده است. یکی از مقامات وزارت اتحاد کره‌جنوبی اظهار کرد: این مبلغ به‌طور عمده صرف محل اقامت، حمل‌ونقل و غذای چهار تن از اعضای هیات کره‌شمالی و ۱۸ تن از کارکنان وابسته به آنان شده است. «کیم‌یوجونگ»، خواهر کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی و سایر مقامات این کشور طی دیدار از کره‌جنوبی در هتل پنج ستاره «واکرهیل» در شرق سئول اقامت داشتند و مقامات کره‌جنوبی در بهترین هتل‌ها وعده‌های غذایی آنان را میزبانی کردند. این مقام دولتی اظهار کرد: وزارت اتحاد کره‌جنوبی برای اقامت اعضای هیات کره‌شمالی حدود ۱۳۰ میلیون وون و برای غذا و حمل‌ونقل آنان ۱۰۰ میلیون وون هزینه کرده است. در مقایسه با این مبلغ، کمیته بین‌المللی المپیک برای آموزش و آمادگی ۲۲ ورزشکار کره‌شمالی ۵۰ هزار دلار یا به ازای هر نفر ۲۳۰۰ دلار هزینه کرده است.

وزارت اتحاد کره‌جنوبی این ماه صرف هزینه ۶/ ۲ میلیون دلاری برای میزبانی از ۴۱۸ تن از اعضای هیات کره‌شمالی (به ازای هر نفر ۶۲۰۰دلار) که در رقابت‌های المپیک زمستانی حضور نداشتند را تایید کرد. «برلینگر- جئونگ» بر این باورند که رهبر کره‌شمالی از وقتی اداره کشورش را در دست گرفته «با معدودی از خارجیان» ارتباط داشته است که از آن جمله می‌توان به «دنیس رادمن»، ستاره بسکتبال اشاره کرد که در سال ۲۰۱۵ به این کشور رفت.

 

04-01