رقص دیپلماتیک با آمریکا

دو کشور توافق کردند که «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی و «مون جائه این» رهبر کره‌جنوبی در اواخر آوریل در منطقه مرزی دو کره با هم دیدار کنند. «هون- لاندر» بر این باورند که تمایل کره‌شمالی به مذاکره با آمریکا چیزی نیست که کره‌جنوبی از جانب خود مطرح کرده باشد؛ احتمالا بده بستان‌هایی صورت گرفته و کره‌شمالی پذیرفته که تمایل به مذاکره در بیانیه رئیس‌جمهور کره‌جنوبی بازتاب یابد و از سوی این کشور آشکارا اعلام شود. این گزارشگران می‌نویسند که با وجود هشدارهای سفت و سخت ترامپ اما رئیس‌جمهور آمریکا در گام اول موضع مثبت اما محتاطانه‌ای گرفت.

ترامپ در توییتر خود نوشت: «برای اولین بار طی چند سال اخیر، یک تاثیر جدی از سوی تمام طرف‌ها دیده می‌شود. جهان نظاره‌گر و منتظر است. شاید امیدی واهی باشد اما آمریکا آماده واکنشی سخت و جدی در هر کدام از این دو مسیر است.» اشاره ترامپ به مسیر دیپلماسی و مسیر برخورد احتمالی نظامی است. طی ۲۷سال گذشته کره‌شمالی و آمریکا بارها با هم توافق کرده اما پس از مدتی این توافق را شکسته‌اند. به همین دلیل «هون- لاندر» می‌نویسند ترامپ که روسای‌جمهور سابق آمریکا را به‌خاطر «وا دادن» در برابر کره‌شمالی به باد انتقاد می‌گرفت اکنون به خود می‌بالد که نشانه‌ای از صلح در افق نمایان شده است. چنین است که «دیوید اوزبورن» در تحلیل ۶ مارس ۲۰۱۸ در ایندیپندنت می‌نویسد که ترامپ به خاطر تلاش‌های خود در مورد کره‌شمالی شایسته نوبل است. او می‌نویسد همان مردی که در سازمان ملل کره‌شمالی را به «نابودی تمام عیار» تهدید کرده بود اکنون از نمایان شدن افق‌های صلح خشنود است. ترامپ گفته بود «مرد موشکی در مسیر انتحاری و نابودی خود گام بر می‌دارد» اما ترامپ می‌تواند خوشحال باشد که مرد موشکی سر به راه شده و به‌دنبال مذاکره است. نویسنده ایندیپندنت می‌افزاید وقتی «دان کوتس»، مدیر اطلاعات ملی، در توییتی می‌نویسد: «پیشرفت احتمالی در مذاکره با کره‌شمالی احتمالا به‌دست آید» نشان می‌دهد که اتفاقی در راه است.

با این حال، گزارشگران نیویورک تایمز می‌نویسند هیات کره‌جنوبی هیچ نشانه‌ای از اینکه چه زمانی و با چه پیش شرط‌هایی کره‌شمالی مبادرت به توقف برنامه هسته‌ای- موشکی خود خواهد کرد مطرح نکردند. آنها معتقدند نفس حضور این هیات در پیونگ‌یانگ خود گامی مثبت است. «چونگ یوی یونگ»، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌گوید: «کیم به شکل غیرمنتظره‌ای فردی قابل انعطاف است.» او به نقل از رهبر کره‌شمالی در جمع خبرنگاران گفت:«کیم جونگ اون می‌فهمد چرا مانور مشترک آمریکا و کره‌جنوبی در آوریل از سر گرفته می‌شود. اما وی انتظار دارد که اگر وضعیت در شبه جزیره در آینده به ثبات رسید، آنها هم در مانور خود تجدیدنظر کنند.»

مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی می‌افزاید مقام‌های سئول باور دارند که همین توافقات میان دو کره برای آغاز مذاکرات میان آمریکا و کره‌شمالی کافی است. او افزود که «کیم پیامی هم به دولت ترامپ داد که ما منتقل خواهیم کرد اما نمی‌توانیم آن را فاش کنیم.» این مشاور می‌گوید: «هیچ درخواست ویژه دیگری از کره‌شمالی برای بازگشت به مذاکرات وجود نداشت. آنها فقط گفتند که تمایل دارند با آنها همچون یک شریک جدی برای گفت‌وگو رفتار شود.»

با وجود این نشانه‌های مثبت اما «استفن کولینسون» در تحلیل ۷ مارس ۲۰۱۸ در سی‌ان‌ان می‌نویسد مذاکره با کره‌شمالی سرابی است که دولت ترامپ نباید گرفتار آن شود و به سرنوشت اسلافش دچار شود. او معتقد است که این احتمال وجود دارد که ترامپ وارد بازی‌ای شود که از سال‌ها پیش وجود داشته: شروع گفت‌وگو و سپس پا پس کشیدن کره‌شمالی و طلب امتیاز و قرار گرفتن در دور باطل مذاکره که روسای‌جمهور پیشین هم با آن دست به گریبان بودند. او معتقد است که آمریکا کارت‌هایی دارد که باید به درستی با آن بازی کند.