عملیات علیه جاسوس دوجانبه

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال اخراج سفیر روسیه از این کشور، به شبکه خبری آی‌تی‌وی گفت: اگر ثابت شود که دولتی پشت این پرونده قرار دارد، ما کاری را انجام می‌دهیم که مناسب باشد، کاری که درست باشد. ترزا می در نخستین اظهارنظرش درخصوص این موضوع پس از آنکه پلیس اعلام کرد که در این اقدام از گاز اعصاب استفاده شده، اذعان کرد: اما بهتر است به پلیس زمان و فضای کافی داده شود که تحقیقات خود را در این باره انجام دهد. متخصصان دولتی مواد استفاده شده در این اقدام را شناسایی کرده‌اند که می‌تواند در شناسایی عاملان آن کمک‌کننده باشد اما اطلاعات به دست آمده را به‌طور عموم اعلام نکرده‌اند. نخست‌وزیر بریتانیا افزود: قطعا اگر نیاز به در نظر گرفتن واکنشی متقابل وجود داشته باشد؛ دولت این کار را خواهد کرد. این کار را در زمان مناسب و بر اساس محکم‌ترین مدارک انجام خواهیم داد.

هر دو قربانی این حمله بیهوش و در شرایط بحرانی اما پایدار قرار دارند و کارآگاه نیک بیلی نیز که در اثر برخورد با مواد به کار گرفته شده در این اقدام آسیب دیده است، در وضعیت سلامتی نگران‌کننده‌ای به سر می‌برد. کایر پریچارد، رئیس پلیس شهرستان ویلتشر پس از ملاقات با بیلی در بیمارستان اظهار کرد: حال او خوب است. او مثل همیشه‌اش نیست اما درحال درمان است. او خیلی نگران و مضطرب است. بیلی در شب این حادثه بهترین عملکرد را از خود نشان داد. پریچارد تصریح کرد که به دنبال این اقدام ۲۱ نفر برای درمان به بیمارستان فرستاده شده‌اند. در پارلمان انگلیس چندین قانون‌گذار با درخواست امبر راد، وزیر کشور انگلیس مبنی بر ممانعت از گمانه‌زنی‌ درخصوص مسوولان این اقدام بی‌شرمانه مخالفت کردند. برخی از اعضای پارلمان نیز رسیدگی دوباره به پرونده مرگ تبعیدشدگان روس در انگلیس طی سال‌های اخیر را خواستار شدند. راد در این زمینه گفت: این اقدام، قتل عمد بوده و به بی‌رحمانه‌ترین و علنی‌ترین شیوه ممکن انجام شده است. به محض آنکه مطمئن شویم چه کسی مسوول این اتفاق است، واکنشی مناسب و سختگیرانه نشان خواهیم داد. او افزود: ما متعهد هستیم این جانیان را به محضر عدالت بیاوریم، هر کسی و هر کجا که باشند.

اسکریپال پیش از دستگیری‌اش در سال ۲۰۰۴ به نفع اطلاعات انگلیس به ده‌ها مامور روس خیانت کرد. وی در سال ۲۰۰۶ به ۱۳ سال حبس محکوم و در سال ۲۰۱۰ و در پی معاوضه با جاسوسان روس، از جانب انگلیس پناه داده شد. حالا با این رویداد، این حمله با حمله به نیروی سابق کا.گ.ب یعنی آلکساندر لیتویننکو پیونده داده شده است. مامور سابق کا.گ.ب یکی از منتقدان ولادیمیر پوتین بود که در سال ۲۰۰۶ پس از خوردن چای سبز فوت کرد. گفته می‌شود نوشیدنی او آلوده به رادیواکتیو پلاتینیوم-۲۱۰ بوده است.  تحقیقات در مورد مرگ لیتویننکو نشان می‌دهد که آن حمله توسط دو نفر به نام‌های دیمیتری کوتون و آندری لاگویوف صورت گرفته است. لاگویوف مامور سابق کا.گ.ب بود که بعدها به یکی از اعضای پارلمان روسیه تبدیل شد.  هر دوی آنها این موضوع را تکذیب کرده‌اند و روسیه نیز با استرداد آنها برای تحقیق بیشتر در این زمینه مخالفت کرده است. یکی از اتهاماتی که به بریتانیا وارد شده این است که لندن در برابر روسیه در قبال قتل لیتویننکو از خود ملایمت به خرج داده است. گفته می‌شود اگر درخصوص قتل لیتویننکو یک پیام جدی و محکم به سوی کرملین فرستاده می‌شد، احتمال اتفاق‌هایی از این دست کمتر می‌شد. با این حال راد با رد این ادعا گفته است که عملکرد بریتانیا در قبال آن قتل مناسبت و بجا بوده است. او به رادیو بی‌بی‌سی در این زمینه تاکید کرد: ما بسیار در برابر هر نوع جرمی که در خیابان‌های بریتانیا رخ می‌دهد جدی و مصمم هستیم. ما در برابر این نوع اقدامات هرگز ملایمت به خرج نداده و نخواهیم داد.  در روسیه برخی از رسانه‌ها این موضوع را به شوخی گرفته‌اند. کریلی کلیمنوف که مجری شبکه یک روسیه است می‌گوید: انگلستان را به‌عنوان کشور بعدی خود انتخاب نکنید، فرقی ندارد که شما یک خائن باشید یا اینکه در اوقات فراغتتان از روسیه متنفر هستید.

او ادامه می‌دهد: یک چیزی در این میان درست نیست. شاید به‌خاطر آب و هوایش باشد اما در این چند سال اتفاقات خیلی عجیب با نتایج بد در آنجا رخ داده است. مردم آنجا خود را دار می‌زنند، از پنجره بیرون می‌اندازند، مسموم می‌شوند یا اینکه در یک حادثه هوایی در یک هلی‌کوپتر می‌‌میرند.  البته بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا کمی تندتر از بقیه اعضای دولت ترزا می واکنش نشان داده و گفته است که اگر اثبات شود که موضوع حمله از سوی کشوری خارجی بوده واکنش تندی نشان خواهند داد. به نوشته گاردین، وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای هشدار داده، چنانچه اثبات شود که کرملین در ماجرای اخیر نقش داشته است، انگلستان از حضور در جام‌جهانی روسیه خودداری خواهد کرد. در مقابل سرگئی لاوروف با انتقاد از بوریس جانسون که بیش از اعضای دولت ترزا می واکنش سخت نشان داده، گفته است که انگلیس بیش از حد در «روسیه‌هراسی» افراط می‌کند و و روسیه هیچ نقشی در این حمله ندارد.  وزیر کشور بریتانیا هم گفته است این موضوع چنانچه ثابت شود، تبدیل به یک بحران بین‌المللی می‌شود و ناگزیر جنگ لفظی بریتانیا و روسیه بیش از پیش خواهد شد.   پیشنهاد شده است برای تنبیه روسیه، سفیر این کشور از بریتانیا اخراج شود. هنوز وزارت امور خارجه این کشور به این درخواست مخالفان روسیه در انگلستان، واکنشی نشان نداده است.  در این شرایط برخی این هشدار را داده‌اند که کرملین رو به شیوه های قدیمی و حذف فیزیکی مخالفان آورده است و نیروهای امنیتی روسیه مانند دوران اوج کا.گ. ب در جنگ سرد عمل می‌کند.