همزمان مسوولان مرکز آشتی حمیمیم در دیداری با رهبران گروه شورشی فیلق‌الرحمن از این گروه خواستند از نیروهای گروه تروریستی النصره دوری کنند، همچنین آنها با رهبران شورشیان جیش‌الاسلام مساله عقب‌نشینی فوری نیروهای این گروه از غوطه را بررسی کردند. به گزارش سیریا نیوز، ولادیمیر زولوتوخین، سخنگوی مرکز حمیمیم اظهار کرد: دیدارهای متعددی با رهبران گروه (تروریستی) فیلق‌الرحمن انجام شد و از آنها خواستیم از نیروهای جبهه النصره دوری کنند. زولوتوخین گفت: نمایندگان مرکز آشتی روسیه با رهبران فیلق الرحمن درباره برنامه‌ریزی برای عقب‌نشینی فوری نیروهای النصره از غوطه و نیز آینده نیروهای این گروه بحث و گفت‌وگو کردند. فیلق‌الرحمن پیش‌تر در بیانیه‌ای مخالفت قطعی خود را با ورود به هرگونه مذاکره برای آشتی و عقب‌نشینی از غوطه اعلام کرده بود. به گفته سخنگوی مرکز حمیمیم، نیروهای نظامی مرکز روسیه با هدف دستیابی به توافق‌نامه‌ای برای خروج گروه دوم نیروهای جیش‌الاسلام از غوطه، توسط واسطه‌هایی بین‌المللی دیداری با رهبران این گروه مخالف داشتند. جیش‌الاسلام سه روز قبل با عقب‌نشینی نیروهای جبهه النصره از غوطه به سمت استان ادلب موافقت کرد و روز جمعه اولین گروه از نیروهای مسلح این گروه تروریستی به همراه خانواده‌هایشان از غوطه شرقی در حومه دمشق از طریق گذرگاه اردوگاه الوافدین به سمت استان ادلب حرکت کردند.

درحال‌حاضر مذاکرات با رهبران این گروه‌ها برای خروج گروه دوم درحال انجام است. این مسوول روس افزود: مرکز آشتی روسیه درحال مذاکره با مسوولان تعدادی از روستاها و شهرک‌های غوطه برای امدادرسانی به غیرنظامیان و دریافت تضمین‌هایی برای خروج امن آنها از طریق گذرگاهی انسانی در اردوگاه الوافدین است. زولوتوخین در ادامه گفت: گذرگاه دیگری همچنان در اطراف شهرک جسرین در جنوب غوطه فعال است و یک مرکز پزشکی و یک مرکز ارائه وعده‌های غذایی گرم در این مسیر برپا شده و وسایل نقلیه‌ای برای انتقال غیرنظامیان به مناطق امن در آنجا وجود دارد، با این حال شرایط همچنان در غوطه شرقی دشوار و دچار تنش است، گروه‌های مسلح در روز یکشنبه دوبار دمشق و اطراف آن را با هفت خمپاره هدف قرار دادند. ارتش سوریه و روسیه دو گذرگاه امن را برای خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی؛ یکی در اردوگاه الوافدین و دومی در جسرین و الملیحه اختصاص داده‌اند. زولوتوخین پیش‌تر از حصول پیشرفت در مذاکرات جاری با گروه‌های مخالف در غوطه درباره خروج غیرنظامیان از منطقه در مقابل عقب‌نشینی آنها به همراه خانواده‌هایشان خبر داده بود. همچنین مرکز آشتی روسیه در سوریه پیش‌تر اعلام کرده بود که برخی گروه‌های مخالف در غوطه شرقی در حومه دمشق در حال بررسی امکان خروج برخی غیرنظامیان از منطقه در مقابل خروج نیروهای آنها به همراه خانواده‌هایشان با ضمانت‌های امنیتی هستند. ارتش سوریه و نیروهای هم‌پیمان آنها به پیشروی خود در غوطه شرقی ادامه می‌دهند،‌ آنها توانستند کنترل چند روستا و شهرک دیگر را در حدفاصل دوما و حرستا به دست بگیرند. روسیه با هدف کاهش شدت بمباران‌های منطقه و ایجاد امکانی برای خروج غیرنظامیان از مناطق درگیری‌، آتش‌بس انسانی را به مدت یک ماه از ساعت ۹ صبح تا دو بعدازظهر در سوریه برقرار کرده است.

سوریه محلی برای آزمایش تسلیحات روسی

همزمان با این تحولات وزیر دفاع روسیه با اعلام آزمایش ۲۱۰سلاح ساخت کشورش در سوریه تصریح کرد بسیاری از تسلیحات روسیه از مشابه خود در آمریکا و اروپا بهترند. به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد: روسیه ۲۱۰ نوع از تسلیحات خود را در سوریه آزمایش کرده است و در طول این دوران نیروهای مسلح روسیه تجربه‌های خوبی به‌دست آورده‌اند. وی ادامه داد: من مطمئن هستم که در آینده کسانی که از این تسلیحات استفاده کنند، جانشان ایمن خواهد بود. همچنین سرگئی شمزوف، مدیرعامل هلدینگ دولتی «روس‌تک» اعلام کرد: بسیاری از تسلیحات روسیه از مشابه خود که ساخت اروپا و آمریکا بوده بهتر است.