رد تبانی پوتین و ترامپ

در این شرایط ترامپ در توییتی نوشت: کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان پس از ۱۴ ماه تحقیق عمیق و دقیق اعلام کرد که هیچ تبانی و سازشی و هیچ نوع همکاری بین کارزار انتخاباتی ترامپ با روسیه صورت نگرفته است. براساس بیانیه‌ای که آنها در اختیار خبرنگاران گذاشته‌اند، جمهوری‌خواهان می‌گویند آنها با این موضوع که روسیه، با پخش تبلیغات و اخبار و گزارش‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، در تلاش برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا بوده، موافق هستند. با این حال، اعضای این حزب در مجلس نمایندگان، با یافته‌های سازمان اطلاعات مرکزی، آژانس امنیت ملی و پلیس فدرال آمریکا، دال بر تلاش مسکو برای «کمک به ترامپ» برای پیروزی بر رقیب دموکرات خود، هیلاری کلینتون، در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، موافق نیستند .

با این بیانیه، این کمیته یافته‌های بیشتر تحقیقاتی را که از سوی آژانس‌های جاسوسی آمریکا صورت گرفته و اذعان کرده‌اند که روسیه در انتخابات آمریکا دخالت تاثیرگذاری داشته، مخدوش کرده است. بیانیه کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نشان می‌دهد که هیچ تبانی بین پوتین و ترامپ نبوده و اصل ماجرای مطرح شده چیزی جز تحت فشار قرار دادن دولت ترامپ و تضعیف او نیست. درحالی‌که دموکرات‌ها مدعی‌اند که روسیه با حملات هکری به سایت مرکزی این حزب و افشای اطلاعات مربوط به هیلاری کلینتون کمک تاثیرگذاری در پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶ داشته است.

مایک کانوی، نماینده جمهوری‌خواه درباره این بیانیه می‌گوید: مصاحبه‌ها به پایان رسیده و نمایندگان درحال آماده‌کردن پیش‌نویس گزارش هستند. او می‌افزاید: «ما کاری به داستان‌پردازی نداریم. ما با واقعیت روبه‌رو هستیم و هیچ مدرکی دال بر تبانی پیدا نکردیم.» حالا هواداران ترامپ مطمئنا از یافته‌هایی که در اختیار کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا است استفاده می‌کنند و خواهند گفت که زمان آن رسیده است که از این موضوع بگذریم. درحالی‌که به نظر می‌رسید سایه این رسوایی تا زمانی که ترامپ در کاخ سفید حضور دارد قابل تکان خوردن نباشد. ترامپ اکنون با یافته‌ها و مدارکی که مجلس نمایندگان مدعی است تیم وی بی‌گناه است، در پی تضعیف یافته‌های سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا برخواهد آمد و بی‌گناهی خود را اعلام خواهد کرد. همچنین بیانیه مجلس نمایندگان با یافته‌های رابرت مولر، بازرس ویژه روس‌گیت نیز در تضاد است. رابرت مولر تاکنون در باب تحقیقات خود به حلقه داخلی ترامپ رسیده و در پی آن تحقیقات نام افرادی مانند جرد کوشنر، داماد وی و دونالد جونیور ترامپ پسر وی مطرح شده است.

رابرت مولر در گزارش‌های خود تایید کرده است که روس‌ها در انتخابات آمریکا تاثیرگذار ظاهر شده‌اند و حتی نام ۱۳ روس را نیز به‌عنوان متهم مطرح کرده و از مقامات قضایی خواسته است این ۱۳ روس را برای تحقیقات بیشتر به آمریکا دعوت کنند. در میان کسانی که نامشان مطرح شده، نام سرآشپز مخصوص ولادیمیر پوتین نیز دیده می‌شود. برخی می‌گویند که بیانیه دوستان ترامپ در مجلس نمایندگان برای بی‌اعتبار کردن تحقیقات رابرت مولر صورت گرفته است. دوستان ترامپ قصد دارند این شائبه را مطرح کنند که یافته‌های رابرت مولر در باب پرونده دخالت روسیه، صرفا یک دعوای سیاسی است و ارزش قضایی ندارد یا دست‌کم آنها با این بیانیه می‌توانند شک و تردید‌ها را نسبت به یافته‌های رابرت مولر و تیم او افزایش دهند. فیل ماد، تحلیلگر سی‌ان‌ان و عضو سابق سیا و اف‌بی‌آی در برنامه دوشنبه شب «اتاق موقعیت» گفت: «فکر می‌کنم این اظهارنظر از سوی کمیته اطلاعات موجب شود، جایگاه کسانی که به‌دنبال کم ارزش کردن کار مولر بودند، تقویت شود.»

با این حال روزنستاین، معاون دادستان کل آمریکا گفته است: رابرت مولر یک موشک هدایت نشده نیست. او افزود: من فکر نمی‌کنم توجیهی وجود داشته باشد که کار شورای تحقیق به رهبری مولر پایان پذیرفته باشد. در این شرایط اما طرفداران ترامپ مایل هستند با بیانیه ارائه شده از سوی مجلس نمایندگان فشار را بر روی این شورای ویژه افزایش دهند تا مانع ادامه کار مولر و تیم او شوند. کارشناسان می‌گویند: اگر چیز دیگری در میان نبوده باشد، اعضای مجلس نمایندگان نشان دادند که در این کارزار به حمایت از ترامپ برخاسته‌اند. البته این تنها کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا نیست که به‌دنبال تبرئه ترامپ هستند. نفرات دیگری هم در دو سوی سنا و مجلس نمایندگان هستند که خواستار رهایی ترامپ از بند تحقیقات روس‌گیت هستند. البته در میان جمهوری‌خواهان کسانی هستند که خواهان ادامه تحقیقات تا حصول نتیجه هستند اما هر دو گروه به اتفاق مخالف هرگونه استیضاحی هستند، زیرا که انتخابات میان‌دوره کنگره نزدیک است و جمهوری‌خواهان دوست ندارند در این شرایط خود را در موقعیت ضعیف‌تری قرار دهند.

در میان درگیری‌های موجود، مجلس نمایندگان بیشترین کمک را به ترامپ داشته است. در اوایل سال جاری میلادی این کمیته در بیانیه‌ای اعلام کرد که اف‌بی‌آی با نقض قانون نظارت، غیرقانونی بر ترامپ و تیم او نظارت داشته‌اند. در آن زمان طرفداران ترامپ اعلام کردند که همین موضوع نشان می‌دهد مخالفان ترامپ به‌دنبال سیاسی کاری بوده‌اند و موضوع روسیه برای تحت فشار قرار دادن کاخ سفید مطرح شده است. البته بیانیه جمهوری‌خواهان در مورد نتایج کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان با واکنش‌هایی روبه‌رو شده ‌است. آدام شیفت، نماینده ارشد حزب دموکرات در این کمیته، با خاتمه دادن این موضوع مخالفت کرده و گفته اعلام پایان‌یافتن تحقیقات، زودهنگام بوده‌است. شیفت تصریح کرده است «تاریخ در مورد این اقدام آنها قضاوت سختی خواهد کرد.»