به گزارش راشاتودی و رویترز، اخراج اندرو مک‌کیب از سوی اداره مسوولیت حرفه‌ای اف‌بی‌آی پیشنهاد شده بود. این اخراج پس از آن صورت گرفت که گزارش همچنان محرمانه بازرس کل وزارت دادگستری مشخص کرد که مک‌کیب در انجام تحقیقات درخصوص استفاده هیلاری کلینتون از سرور شخصی برای رسیدگی به ایمیل‌هایش در دوران تصدی‌اش به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا سوءمدیریت داشته است. جف سشنز، دادستان کل آمریکا درخصوص این تصمیم خود گفت: براساس گزارش بازرس کل وزارت دادگستری،‌ داده‌های دفتر مسوولیت حرفه‌ای اف‌بی‌آی و توصیه مقام ارشد این اداره اندرو مک‌کیب از سمت معاونت رئیس اف‌بی‌آی اخراج شد که این تصمیم فورا اجرا خواهد شد.

اخراج مک‌کیب روز جمعه تنها دو روز قبل از بازنشستگی‌اش اعلام شد. این اخراج می‌تواند بر بخش اعظم حقوق بازنشستگی‌اش که پس از ۲۱ سال خدمت در اف‌بی‌آی سزاوار آن بود، تاثیر بگذارد. سشنز با اشاره به گزارش‌های بازرس کل وزارت دادگستری و دفتر مسوولیت حرفه‌ای اف‌بی‌آی گفت: مک‌کیب در چند مورد بدون اجازه، اطلاعاتی را در رسانه‌ها و مطبوعات افشا کرده بود. انتظار می‌رود گزارش بازرس کل وزارت دادگستری آمریکا که قرار است به‌زودی منتشر شود، اعلام کند که مک‌کیب اطلاعاتی را در رابطه با تحقیقات حول محور استفاده کلینتون از سرور شخصی ایمیل به رسانه‌ها افشا کرده و بازرسان ناظر را گمراه کرده است. مک‌کیب اواخر ژانویه اعلام کرده بود که از سمتش کناره‌گیری می‌کند اما گزینه «مرخصی پایان خدمت» را انتخاب کرد که به او اجازه می‌داد سالانه حقوق بازنشستگی برابر با ۶۰ هزار دلار دریافت کند. مک‌کیب قرار بود روز یکشنبه مصادف با تولد ۵۰ سالگی‌اش بازنشسته شود. مک‌کیب در بیانیه‌ای که درخصوص اخراجش منتشر کرد، کاخ سفید و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را به انتقام گرفتن از وی به خاطر عملکردش در پی اخراج جیمز کومی، رئیس سابق اف‌بی‌آی متهم کرد.

مک‌کیب در این بیانیه گفت: انتشار این گزارش تنها پس از شهادت من در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که در آن گزارش‌ها جیمز کومی در رابطه با مذاکراتش با رئیس‌جمهور را تایید کردند، سرعت گرفت. این اتهامات وارده علیه من تلاشی بی‌سابقه از سوی دولت است که از جانب شخص رئیس‌جمهور برای اخراج من از سمتم، از بین بردن وجهه و شهرتم و محروم کردن من از حقوق بازنشستگی که پس از ۲۱ سال خدمت دریافت می‌کنم، صورت گرفته  است. وی افزود: اخراج من بخشی از یک نقشه بزرگتر است که شامل جنگ کنونی با اف‌بی‌آی و تلاش‌های رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده تحقیقات درخصوص ادعای توطئه ترامپ با روسیه است که از جانب دولت ترامپ به راه افتاده است. مک‌کیب ضمن رد تمامی اتهامات وارد شده علیه خود گفت: هیچ چیزی بالاتر از صداقت نیست و این ادعاها درباره  عدم درستی و راستی من صحت ندارد و با انگیزه‌های سیاسی صورت گرفته‌اند.

مک‌کیب همچنین این مساله را که وی اطلاعاتی را به رسانه‌ها فاش کرده رد کرد و گفت: تمامی ارتباطات من با رسانه‌ها تحت نظارت مدیر اف‌بی‌آی صورت گرفته بود. این یک راز نبود و چند روز به طول انجامید و افراد دیگری از جمله مدیر اف‌بی‌آی از این گفت‌وگوها با خبرنگاران مطلع بودند. من پس از اخراج جیمز کومی و مدیریت کریستوفر ورای همانند گذشته به فعالیت‌های خود ادامه دادم. وی گفت: اطلاعات مطرح شده در پرونده تحقیقات دموکرات‌ها درخصوص روابط ترامپ با روسیه شامل کل اطلاعات در رابطه با درخواست اف‌بی‌آی برای کسب مجوز شنود و نظارت بر کارتر پیج، مشاور سابق کمپین انتخاباتی ترامپ نبود. مک‌کیب افزود: شهادت من به‌صورت گزیده‌ای نقل قول شده و مورد سوءبرداشت قرار گرفته تا ادعاهای جمهوری‌خواهان را مبنی بر اینکه پرونده کریستفر استیو، جاسوس سابق انگلیس کلید به دست آوردن حکم شنود علیه پیج بود، تقویت کند.