این گروه‌ها می‌گویند که نیروهای نظامی صهیونیستی به معترضان بی‌دلیل آتش گشوده‌اند. اسرائیل اما مدعی است که آنها نگران ورود نیروهای حماس به داخل سرزمین‌های اشغالی بودند و برای همین دست به اسلحه برده‌اند. مقامات صهیونیستی مدعی‌اند که فلسطینی‌ها درحال شکستن موانع امنیتی بوده‌اند. اما حقیقت این است که در روز جمعه هیچ‌کس از فنس‌های امنیتی عبور نکرد. اما این اقدام اسرائیلی‌ها با محکومیت بین‌المللی روبه‌رو شده است. این درحالی ‌است که آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی به رادیو ارتش این رژیم اعلام کرد که ارتش آنچه را باید انجام داده است. اما تندترین حملات لفظی را به اسرائیل رجب‌طیب‌اردوغان داشت. رئیس‌جمهوری ترکیه این حمله را غیرانسانی خواند، اما این سخنان اردوغان با واکنش نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی روبه‌رو شد. درگیری لفظی میان بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه طی دو روز گذشته بالا گرفته است.

نتانیاهو در آخرین واکنش خود به اظهارات رئیس‌جمهوری ترکیه در صفحه توئیتر خود نوشت: اردوغان عادت ندارد که جواب بشنود. او باید به این موضوع عادت کند. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادامه داد: کسی که قبرس شمالی را اشغال می‌کند، به مناطق کردها هجوم می‌برد و غیرنظامیان را در عفرین به قتل می‌رساند، نباید به ما درباره ارزش‌ها و اخلاق درس بدهد. روزنامه صهیونیستی هاآرتص در گزارشی نوشت: رئیس‌جمهوری ترکیه پیش‌تر گفته بود: لازم نیست به جهان بگویم که ارتش اسرائیل چقدر بی‌رحم است. با نگاهی به وضعیت غزه و قدس می‌توانیم ببینیم که این دولت تروریست چه می‌کند. اسرائیل در غزه مرتکب کشتار شده و نتانیاهو یک تروریست است. از سوی کسانی که منتقد عملیات عفرین هستند، انتقاد قابل‌توجهی نسبت به کشتار اسرائیل در غزه نشنیده‌ام. این امر مشخصا حاکی از فقدان صداقت در میان افرادی است که ما را زیر ذره‌بین گذاشته‌اند اما درباره این حقیقت که اسرائیل به معترضان حمله می‌کند، چیزی نمی‌گویند.

اردوغان خطاب به نتانیاهو گفته بود: آنچه تو برای سرکوب فلسطینی‌ها انجام می‌دهی، بخشی از تاریخ خواهد شد و ما هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد. این اظهارات اردوغان در واکنش به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بود که نسبت به انتقاد رئیس‌جمهوری ترکیه از اقدام اخیر نیروهای نظامی این رژیم به کشتار فلسطینیان در غزه واکنش نشان داده بود. نتانیاهو در صفحه توئیتر خود نوشته بود:‌ لازم نیست کسی که در سال‌های گذشته غیرنظامیان را یکسره بمباران کرده، به اخلاق‌مندترین ارتش جهان (!) درس اخلاق بدهد. نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشاره به روز دروغ آوریل، ادامه داد: ظاهرا آنها در آنکارا روز اول آوریل را این‌گونه برگزار می‌کنند.  با این حال نتانیاهو تنها از سوی اردوغان تحت‌فشار نیست و از گوشه و کنار دنیا صدای اعتراضی نسبت به کشتار معترضان روز بازگشت بزرگ شنیده می‌شود.

شلومو بلوم، یکی از سرهنگ‌های سابق ارتش اسرائیل درخصوص حوادث به وقوع پیوسته می‌گوید: من آنچه را که رخ داده یک شکست می‌دانم. فلسطینی‌ها توانستند وجدان جمعی جهان را بیدار کنند و حمایت جهانی را به‌دست آورند.  این سرهنگ سابق ارتش صهیونیستی در مورد استفاده از اسلحه‌های مرگبار تصریح کرد: نظامیان از آغاز می‌توانستند در مقیاس کوچک‌تری از زور خود استفاده کنند تا مانع تلفات شوند. مخیمر ابوسودا،، پروفسور دانشگاه الازهر در غزه می‌گوید: فلسطینی‌ها اصلا قصد عبور از موانع امنیتی نداشتند و این معترضان همگی غیرنظامی بودند و هیچ خطری متوجه اسرائیلی‌ها نبود. احمد ابو آرتمه، یکی از فعالان اجتماعی و سیاسی در غزه نیز می‌گوید: بازگشت به مرزهای سال ۱۹۴۸ چیزی نیست که در یک روز به‌وقوع بپیوندد و اما تعداد نفرات حاضر در پشت فنس‌ها به‌شدت افزایش پیدا کرد. حماس مسوولیت برگزاری کمپین اعتراضی بازگشت را بر عهده گرفته و گفته است که دوشادوش مردم و در کنار آنها قرار دارد. اسماعیل هنیه، رهبر این گروه گفته است: روز جمعه در کنار مرزها متوقف شدیم اما بار دیگر معلوم نیست که در کجا خواهیم ایستاد.