تکروی ترامپ در کاخ سفید

او گفت: داعش سه هزار نیرو در سوریه دارد و اگر آمریکا نیروهایش را زود از سوریه بیرون بکشد داعش بر خواهد گشت، جنگ ترکیه و کردها از کنترل خارج خواهد شد و دمشق را بدون حضور آمریکا به ایران داد‌ه‌اید. این درحالی است که رئیس‌جمهوری آمریکا دو روز پیش گفت که نیروهای این کشور خیلی زود از سوریه بیرون خواهند رفت. این برخلاف آن چیزی بود که مقامات آمریکایی تا به‌حال می‌گفتند؛ اینکه حضور آمریکا در سوریه فقط به مبارزه با داعش محدود نمی‌شود بلکه مساله توازن قوا در منطقه و به‌خصوص مقابله با روسیه و متحدان بشار اسد مطرح است.

مقامات نظامی و مشاوران دونالد ترامپ هم با او هم‌عقیده نیستند و خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد دولتی گفته است مشاوران دونالد ترامپ فکر می‌کنند آمریکا لازم است با تعداد کمی نیرو حداقل دو سال دیگر در سوریه بماند. این مقام به رویترز گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا از این مشورت راضی نبوده اما روشن نیست که آیا او واقعا فرمان خروج نیروهای آمریکایی را از سوریه بدهد یا نه. دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ۲۹ مارس گفت: ایالات‌متحده به‌زودی سوریه را ترک خواهد کرد. به نوشته روزنامه حریت دیلی، او افزود: «ما خیلی زود از سوریه بیرون می‌آییم. بگذارید دیگران حواسشان به آنجا باشد.» رئیس‌جمهوری آمریکا این سخنان را در اوهایو و زمانی که در مورد طرح‌های توسعه زیرساختی دولتش سخنرانی می‌کرد، ابراز  کرد. او تصریح کرد که کشورش بیش از حد در خاور میانه هزینه می‌کند و مانع رسیدگی به هزینه‌های داخلی می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: «ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه خرج کرده‌ایم و می‌دانید در قبالش چه به‌دست آورده‌ایم؟ هیچ! »

این درحالی است که بلافاصله پس از این سخنان وزارت امروز خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد از تغییر سیاست آمریکا در سوریه مبنی بر بیرون کشیدن نیروهایش بی‌اطلاع است. در دوره رکس تیلرسون که به تازگی از سمت خود اخراج شده است سیاست اعلامی این کشور در مورد سوریه با حضور نظامی به منظور نابودی داعش بوده است. همچنین مایک پمپئو، جانشین احتمالی تیلرسون نسبت به این تصمیم ترامپ واکنش نشان داد و گفت که آمریکا باید در سوریه باقی بماند تا با متحدان بشار اسد به‌طور مستقیم وارد جنگ شود. رکس تیلرسون، وزیر خارجه قبلی آمریکا نیز حدود دو ماه قبل از برکناری گفته بود که آمریکا باید با حضور نظامی خود اطمینان حاصل کند که داعش دوباره سر بر نخواهد آورد. جیمز ماتیس، وزیر دفاع هم اظهار نظرهای مشابهی کرده است. جان بولتون، مشاور امنیت ملی که به‌تازگی منصوب شده و مایک پمپئو -نامزد پیشنهای آقای ترامپ برای وزارت خارجه- هم مساله سوریه را فراتر از داعش دانسته‌اند. جان بولتون گفته است: «حال که داعش دارد سقوط می‌کند باید مانع ایران شد».

این نخستین اختلاف جدی جانشین مک‌مستر با دونالد ترامپ است. درحالی‌که پیش‌تر گرفته شده بود که هماهنگی بین ترامپ و جان بولتون بسیار افزایش خواهد یافت.

در شرایطی که ترامپ گفته است که قصد دارد از سوریه بیرون بیاید، خبرها حکایت از این دارد که فرانسه به رهبری مکرون قصد دارد تا نقش خود را در این کشور برجسته‌تر کند. شنیده‌ها حکایت از این دارد که فرانسه به‌دنبال اعزام نیرو به منظور حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه است و همین امر موجب شده است تا رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه به این شایعات واکنش نشان دهد. اما امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه اعلام کرد که این کشور قصد ندارد در سوریه عملیات نظامی یکجانبه خارج از چارچوب ائتلاف انجام دهد. امانوئل مکرون گفت: فرانسه برای عملیات نظامی زمینی جدید در شمال سوریه برنامه‌ای خارج از چارچوب ائتلاف بین‌المللی علیه داعش ندارد. در روزهای گذشته برخی سران ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه که عمدتا کرد هستند گفته بودند که وعده امانوئل مکرون برای کمک به ثبات در منطقه شامل اعزام نیرو هم می‌شود.