مک‌مستر گفت: روسیه از شگردهای قدیمی و جدید استفاده کرد تا جامعه باز ما را مورد حمله قرار دهد. مشاور فعلی امنیت ملی ایالات‌متحده که به‌زودی جای خود را به جان بولتون خواهد داد، گفت: برای مدت‌های مدیدی بوده که برخی ملت‌ها مسیر عکس حرکت کرده‌اند. او با فهرست کردن اقدامات روسیه از جمله حملات سایبری علیه آمریکا و متحدان ناتویی واشنگتن گفت که روسیه فضا را برای واشنگتن و متحدانش ناامن کرده است. با این حال مک‌مستر اقدام اخیر دولت ترامپ را مبنی بر اخراج دیپلمات‌های روسی مورد ستایش قرار داد و آن را با تحرکات سایر متحدان آمریکا، به‌ویژه بریتانیا هماهنگ دانست.

مک‌مستر گفت که اخراج دیپلمات‌های روسی و بسته شدن کنسولگری کرملین در سیاتل می‌تواند شروع یک حرکت خوب به همراه ارکستر ضد روسی باشد که در دنیای غرب به راه افتاده است، زیرا روسیه با جعل اخبار و اطلاعات غلط در انتخابات آمریکا تاثیرگذار ظاهر شده است.  این سخنان مشاور امنیت ملی آمریکا درحالی ابراز می‌شود که ترامپ تاثیرگذاری روسیه در انتخابات آمریکا را به آن شکلی که مطرح شده است رد می‌کند و حتی زمزمه‌های برخورد وی با بازرس مولر که مامور رسیدگی به پرونده دخالت روسیه در انتخابات است، شنیده می‌شود. با این حال مشاور امنیت ملی آمریکا گفت: به دستور رئیس‌جمهوری ده‌ها تن از افسران اطلاعاتی روسیه که در این کشور حضور داشتند اخراج شدند. بسته شدن کنسولگری سیاتل به تسریع این روند بسیار کمک کرد. این اقدامات به محافظت از موسسات و نهادهای دموکراتیک ما کمک شایانی خواهد کرد، چراکه وظیفه این افسران روسی تخریب دموکراسی‌ و تبلیغات غلط و غارت سیاسی کشورها است.

مشاور امنیت ملی آمریکا که تنها چند روز به پایان کارش نزدیک است، گفت که نباید ظاهر کشورهای دوست‌نمایی چون روسیه را دید و فریب خورد.  او همچنین گفت که رئیس‌جمهوری در مورد کشورهای خشن حقیقت را می‌گوید. مک‌مستر ادامه داد: پوتین فکر می‌کند در این شکل جدید از جنگ درحال کسب پیروزی است. او شاید گمان می‌کند که ملل آزاد ضعیف هستند و نمی‌توانند پاسخ متقابل دهند. وی تصریح کرد: رئیس‌جمهوری روسیه اما اشتباه می‌کند. حالت تهاجمی روسیه ما را قوی‌تر و با اعتماد به نفس‌تر از پیش می‌کند. مک‌مستر در شرایطی در برنامه‌های مربوط به حرفه خود حضور پیدا می‌کند که قرار است به‌زودی جان بولتون، تحلیلگر سابق شبکه خبری فاکس‌نیوز و سفیر آمریکا در سازمان ملل در زمان ریاست‌جمهوری جورج بوش جایگزین وی شود. در تیم ترامپ ژنرال مک‌مستر، ژنرال جان کلی و وزیر سابق امور خارجه آمریکا جزو نیروهای نسبتا متعادل به‌حساب می‌آمدند اما ترامپ قصد دارد با تغییراتی که در کابینه ایجاد می‌کند، تیمی یکدست‌تر و در راستای اهداف سیاست داخلی و خارجی خود تشکیل دهد.