پوتین مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا!

سی‌ان‌ان نیز به نقل از یک منبع آگاه  نظامی اعلام کرد که دونالد ترامپ خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را به تاخیر انداخته است. با این حال درخصوص سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا حرف و حدیث‌هایی وجود دارد. از جمله اینکه چرا ترامپ این همه عجله دارد تا از سوریه بیرون بیاید؟ آیا می‌توان پاسخ به اعلام ناگهانی دونالد ترامپ مبنی بر خروج از سوریه در پوتین جست‌وجو کرد؟ درحالی‌که هنوز قانون‌گذاران کشف نکرده‌اند که در ذهن دونالد ترامپ چه می‌گذرد؟

به گزارش سی‌ان‌ان، پافشاری نیروهای امنیتی و نظامی باعث شده است تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده از نظر خود تا حدی عقب‌نشینی کند. دست‌کم این جدیدترین تصمیم ترامپ در مورد سوریه بوده که تا حدی تغییر کرده است اما این موضوع ارزشش را دارد تا بررسی شود چرا رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، به‌رغم خواست متحدان و مشاوران نظامی‌اش، به‌طور ناگهانی اعلام کرد که از سوریه بیرون خواهد آمد. اینکه ترامپ قصد داشته تا عملیات نظامی در سوریه را محدود کند هرگز یک راز مگو نبوده است اما پافشاری بر خروج «خیلی زود» از سوریه که در سخنرانی‌اش در اوهایو داشته، غیرمنتظره بوده است.

به یاد بیاورید که چند هفته پیش دونالد ترامپ در یک تماس تلفنی جنجالی انتخاب مجدد ولادیمیر پوتین، در یک انتخابات غیردموکراتیک را به وی تبریک گفت و او دستورالعمل نانوشته ایالات‌متحده را که پیروزی افراد در انتخابات غیردموکراتیک را تبریک نمی‌گویند، نادیده گرفت. او فراموش کرده که روسیه هم‌اکنون متهم است که جاسوس دوجانبه روسی را در بریتانیا با گاز شیمیایی مسموم کرده و یک بحران عظیم دیپلماتیک بین غرب و روسیه به‌وجود آمده است.  گفته می‌شود در روزی که دونالد ترامپ گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین داشته، به غیر از تبریک به وی، در باب موضوعات دیگری نیز صحبت کرده‌اند و کاخ سفید گمان می‌کرد که هرگز کسی پی نخواهد برد، دو رئیس‌جمهوری در مورد چه موضوعات دیگری صحبت کرده‌اند.

جای تعجب دارد که کاخ سفید در گفت‌وگو با خبرنگاران اصلا به موضوع سوریه اشاره نکرد. این در حالی است که روسیه فاش کرد که در گفت‌وگوی کوتاه بین دو رئیس‌جمهور در مورد سوریه نیز بحث و گفت‌وگو شده و اشاره کرده است که دو طرف به توافق رسیده‌اند که هر چه سریع‌تر گام‌هایی برای دستیابی به حل‌وفصل نهایی برداشته شود.

در پی آن ترامپ در سخنرانی خود در اوهایو که مربوط به بازسازی آمریکا بود، بمب خبری خود را انداخت و گفت که زمان آن رسیده که ۲ هزار نیروی آمریکا در سوریه به خانه بازگردند. پس از آن نیز ترامپ چندین بار بر این سخن خود پافشاری و با قید «تسریع» اعلام کرد که آمریکا باید از سوریه خارج شود. این در حالی است که ترامپ به نظر منتقدان این تصمیم بی‌توجه بود و آنها می‌گفتند که از این تصمیم تنها روسیه، ایران و ترکیه بهره‌مند خواهند شد و موقعیت متحدان آمریکا را در سوریه به مخاطره خواهد انداخت. سناتور جمهوری‌خواه لیندرسی گراهام در بیانیه‌ای اعلام کرد که خروج آمریکا از سوریه بدترین تصمیم انفرادی است که رئیس‌جمهوری آمریکا گرفته است.  او این تصمیم را یک فاجعه برای سیاست خارجی آمریکا خوانده است. همزمان مازی هیرنو، سناتور دموکرات نیز سیاست ترامپ در مورد سوریه را یک آشفتگی محض خوانده است.

منتقدان می‌گویند که خروج آمریکا از سوریه در زمان فعلی موجب ظهور دوباره داعش در این کشور می‌شود. فریدا قطیس، تحلیلگر سی‌ان‌ان در این مطلب خود تصریح می‌کند: از آن مهم‌تر منتقدان بر این باورند که جای خالی آمریکا در سوریه را روسیه، ایران و ترکیه پر خواهند کرد. این امر برای دوستان آمریکا، کردها و اعرابی که زیرپرچم نیروهای دموکراتیک سوریه فعالیت نظامی دارند ویرانگر خواهد بود و عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را رو در روی ایران قرار خواهد داد.  این تحلیلگر در ادامه می‌نویسد: شاید یک تصادف بوده باشد که خبر خروج نیروی آمریکایی از سوریه با جلسه روسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران در آنکارا که در مورد آینده سوریه تشکیل شد، همزمان شده است. در هفته‌ای که گذشته پوتین در آنکارا با روسای جمهوری ایران و ترکیه ملاقات کرد تا در مورد آینده سوریه تصمیم‌گیری کنند. انگیزه سریع برای خروج از سوریه ممکن است برخی گفته‌های ترامپ در مورد باراک اوباما را که به دلیل همراهی با ایران انتقاد کرده بود، از سوی منتقدان مورد استهزا قرار دهد.