روز موعود در کاخ سفید

یک منبع آشنا با این نوع اقدامات گفت که این تلاش‌ها در مراحل اولیه خود قرار دارد.  مراحل آماده‌سازی کوتاه و غیررسمی بوده و شامل موضوع‌های بالقوه‌ای است که رئیس‌جمهوری ممکن است در مصاحبه با آن روبه‌رو شود. این درحالی است که رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده هنوز به‌طور رسمی موافقت خود را برای مصاحبه با مولر اعلام نکرده است. اما تشدید مشاوره‌های اخیر در کاخ سفید نشان می‌دهد که ترامپ پرونده مصاحبه با مولر را هنوز نبسته است. این در شرایطی است که افراد نزدیک به ترامپ نگران این هستند که در زمان مصاحبه، اتهامات احتمالی، دروغ‌های محض او را آشکار کند.

تای کاب، وکیل کاخ سفید درحال بررسی مسائل رابرت مولر است و جی اسکولو، وکیل رئیس‌جمهوری حاضر نشد تا درباره این موضوع اظهارنظر کند. خارج از این مسائل، ترامپ به‌دنبال چشم‌اندازی کلی از مصاحبه پیش از نشستن روبه‌روی مولر است. مولر مسوول پرونده‌ای با این موضوع است که آیا تیم کارزار انتخاباتی ترامپ با روس‌ها ارتباط داشته‌است یا نه. این اتهام وجود دارد که روسیه از طریق اقداماتی همچون حمله هکری به ستاد مرکزی انتخاباتی دموکرات‌ها و افشای اسرار آنها راه را برای ریاست‌جمهوری ترامپ هموار کرده است.

ترامپ به این دلیل به مصاحبه با مولر رغبت دارد تا از این طریق شاید بتواند موضوع را برای همیشه خاتمه دهد. در عین‌حال این احتمال وجود دارد که ترامپ در روز مصاحبه به صراحت به سوال‌ها پاسخ ندهد و صحبت‌هایی دوپهلو داشته باشد.  دوستان و مشاوران ترامپ به وی هشدار داده‌اند که وی ممکن است با ۱۹مورد اتهامی مورد سوال واقع شود که یکی از آنها دروغگویی است. شرایط چگونگی پاسخ ترامپ به این سوال‌ها مشخص نیست. هنوز معلوم نشده است که او باید این سوال‌ها را پس از قسم خوردن پاسخ دهد یا نه. حتی اگر او تحت شرایط قسم خوردن به سوالات پاسخ ندهد این احتمال وجود دارد که ترامپ با اتهام دروغ گفتن به تیم مولر روبه‌رو شود.

ترامپ ماه ژانویه به خبرنگاران گفت که حاضر به گفت‌وگو با مولر است. ترامپ در این زمینه گفت: «من از مصاحبه استقبال می‌کنم و وکلایم به من گفته‌اند که ممکن است دو تا سه هفته بعد این مصاحبه‌ صورت گیرد.» حالا دو ماه‌و نیم از آن نقل قول می‌گذرد، اما وکلای ترامپ قانع نشده‌اند که وی برای مصاحبه با مولر آماده شده باشد. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید: «این هفته گفت‌وگوها بین دونالد ترامپ و وکلایش درباره مصاحبه احتمالی با مولر در جریان بوده است.» سندرز تصریح کرد: «ترامپ درحال تمرین با وکلایش است تا یک تصمیم اساسی گرفته شود.»

سخنگوی مطبوعاتی ترامپ تاکید کرد که کاخ سفید درخصوص این پرونده با شورای تحقیق و تیم مولر همکاری کامل دارد و این همکاری یک‌سال است که ادامه داشته و هیچ نوع تبانی نیز در این بین کشف نشده است. این درحالی است که چندین نفر در کاخ سفید تایید کرده‌اند که ترامپ حاضر به گفت‌وگو با مولر نشده و آماده رویارویی با تیم مولر نیست. چندین منبع تصریح کرده‌اند که مشاوران ترامپ به این باور رسیده‌اند که او به‌شدت از رویارویی و پاسخگویی به تیم مولر اضطراب دارد و در زمان مطرح شدن جزئیات این پرونده دچار تلاطم‌های روحی می‌شود.

چندین ماه است که تیم مشاوران و حقوقی ترامپ با تیم مولر گفت‌وگو داشته و در مورد صحبت‌های احتمالی در آن مصاحبه رایزنی کرده‌اند. در یکی از جلساتی که مولر در آن حضور نداشته است، تیم ترامپ جزئیاتی از مصاحبه احتمالی را به تیم حقوقی دونالد ترامپ ارائه داده‌اند. در این جلسه گفته شده سوالاتی در مورد اخراج جیمز کومی از اف‌بی‌آی و میزان درگیری جف سشنز در اخراج وی مطرح خواهد شد. همچنین قرار است سوالاتی در مورد مایکل فلین، نخستین مشاور اخراجی امنیت ملی ترامپ طرح شود. او اعتراف کرده است که در سال ۲۰۱۶ با سفیر روسیه ارتباط تلفنی داشته است.  این درحالی است که هنوز بحث‌ها و گفت‌وگوها درباره شرایط مصاحبه بین دوطرف همچنان جاری است.

در اواسط ماه مارس، جان دود، یکی از وکلای دونالد ترامپ به دلیل اختلافاتی که با او پیدا کرد، از شغل خود استعفا داد و حرف و حدیث‌ها را در مورد این پرونده بیشتر کرد. در این شرایط جی اسکولو، یک وکیل خارج از کاخ سفید و «کوب» که در کاخ سفید کار می‌کند برای دونالد ترامپ باقی مانده‌اند و درحال کار کردن با رئیس‌جمهوری درخصوص این مبحث هستند.

دست‌کم ۵ شرکت حقوقی برای این منظور دعوت به‌کار شده‌اند تا درباره تحقیقات مولر بررسی‌هایی داشته باشند.