تحریم آمریکا علیه روسیه

هیلی تصریح کرد که جزئیات این تحریم‌ها دوشنبه صبح به وقت محلی اعلام خواهند شد. او تصریح کرد که در این خصوص شرکت‌های روس مرتبط با برنامه تسلیحات شیمیایی ارتش سوریه را هدف خواهند گرفت. نیکی هیلی در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس آمریکا تاکید کرد که دور جدید تحریم‌ها شدیدتر خواهد بود. دولت آمریکا پیش از این تعدادی از نزدیکان ولادیمیر پوتین را به تلافی حمایت دولت روسیه از بشار اسد تحریم کرده بود. نیکی هیلی همچنین خبر خروج نظامیان آمریکایی از سوریه در ۶ ماه آینده را رد کرد. به گفته هیلی تا زمانی که همه اهداف آمریکا در سوریه برآورده نشود، ایالات متحده به حضور نظامی خود در این کشور ادامه خواهد داد. حدود دو هزار نظامی آمریکایی در سوریه مستقر هستند، اما هیلی مشخص نکرد که آیا اضافه کردن نیروهای آمریکایی در این کشور جزو برنامه‌های آتی آمریکا در سوریه است یا نه. این نیروها عمدتا برای شکست داعش در سوریه مستقر شده‌اند. اما اخیرا جبهه جنگ در سوریه تغییر کرده و رویارویی آمریکا با بشار اسد و متحدانش در این کشور تندتر شده است. قرار بوده استیو منوخین، وزیر خزانه‌داری آمریکا این تحریم‌ها را اعلام کند که تا لحظه آخر تنظیم خبر جزئیات آنها مشخص نشد. هیلی اما مدعی شد این تحریم‌ها مستقیما هرگونه شرکتی را که با تجهیزات بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه و استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ارتباط است، هدف قرار می‌دهد. سفیر ایالات‌متحده در سازمان ملل افزود: فکر می‌کنم در این موقعیت هرکسی آن را احساس خواهد کرد. فکر می‌کنم همه می‌دانند ما با این اقدام در حال فرستادن پیامی قوی هستیم و امیدواریم که آنها این پیام را بشنوند.  

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اما در واکنش گفته است وضع این تحریم‌ها ریشه در هیچ واقعیتی ندارد. زاخارووا گفته است می‌توانیم تایید کنیم که قرار است تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه وضع شود که بر مبنای دلیل واقعی صورت نمی‌گیرد. در این شرایط پوتین رئیس‌جمهوری روسیه هم روز یکشنبه اعلام کرد حملات بیشتر دنیای غرب به سوریه موجب هرج و مرج در امور جهانی می‌شود، این در حالی است که آمریکا قصد دارد به‌دلیل حمایت روسیه از دمشق این کشور را تحت تحریم بیشتر قرار دهد. به گزارش رویترز، پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران تاکید کرد: اگر غرب همچنان اصرار به انجام چنین اقداماتی داشته باشد و استفاده از خشونت را در دستور کار خود قرار دهد، دنیا ناگزیر به سمت هرج و مرج پیش خواهد رفت.

این سخنان در حالی ابراز می‌شود که آمریکا برای تحت فشار قرار دادن مسکو و عقب‌نشینی این کشور در حمایت از بشار اسد، تحریم‌های تازه وضع کرده است. در مقابل آوگنی سربرنیکوف، معاون کمیته دفاعی روسیه در مجلس علیای این کشور اعلام کرد که روسیه آماده تحریم‌ها است. او در گفت‌وگو با ریانووستی تاکید کرد: آنها به ما سخت می‌گیرند اما از این تحریم‌ها بیشتر خود اروپا و آمریکا آسیب می‌بینند.  همزمان با این سخنان فیصل مقداد با نمایندگان سازمان ملل که برای آزمایش به سوریه سفر کرده‌اند دیدار داشته است. کارشناسان سازمان ملل به سوریه سفر کرده‌اند تا ریشه حملات شیمیایی در دومای سوریه را پیدا کنند.

فردای سوریه چه خواهد بود؟

همزمان روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره حملات آمریکا و متحدانش به سوریه نوشت: یک روز پس از حمله موشکی غربی‌ها به سوریه، سوری‌ها مشاهده کرده‌اند که در عمل، پس از سال‌ها رنج بردن از جنگ داخلی هیچ تغییر خاصی رخ نداده است. در دمشق نیز، هزاران نفر از طرفداران حکومت به سود بشار اسد به خیابان‌ها آمدند و از اینکه همچنان دست بالاتر را در سوریه دارند، به پایکوبی پرداختند. در رقه، که به تازگی از دست داعش نیز رها شده است، مین‌های خنثی نشده جان ده‌ها نفر را در این شهر می‌گیرد. در دوما که ادعا شده است به آن حمله شیمیایی شده، هزاران نفر پس از حمله آواره و بی‌مکان شده‌اند. در نهایت نیز جبهه‌های مختلف در این کشور سال‌ها است که با یکدیگر در حال جنگ و تبادل آتش هستند.  اکنون که گرد و غبار ناشی از حملات آمریکا به سوریه خوابیده و ترامپ نیز تایید کرده که عملیات تکمیل و انجام شده و اسد نیز به دفتر خود بازگشته، همگان این سوال را مطرح می‌کنند که قدم بعدی در سوریه چیست؟

آمریکا مدعی است به این دلیل به سه پایگاه متفاوت نظامی حمله کرده است تا از حملات شیمیایی آینده جلوگیری کند. این در حالی است که همچنان وضعیت سوریه بغرنج و مبهم است. هنوز جنگ در چندین جبهه ادامه دارد و قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در آن حضور دارند. سازمان ملل نیز همچنان به دنبال گفت‌وگو بین طرفین مختلف درگیر در سوریه است تا جلوی خون و خونریزی بیشتر را بگیرد.

البته پس از ۷ سال جنگ و هرج و مرج در سوریه گفته می‌شود واقعی‌ترین راه برای نجات سوریه، بازداشتن نیروهای جهادی در سوریه و بازگشت قدرت به اسد و واگذار کردن سوریه به ایران و روسیه است. این دسته می‌گویند: هنگامی که اسلحه‌ها سکوت پیشه کنند، می‌توان به دنبال حل دیگر مسائل رفت. مسائلی از قبیل حل اختلاف بین کردها و ترکیه، از بین بردن سایه جنگ بین ایران و اسرائیل و بازسازی جامعه‌ای که به مرز اضمحلال رسیده است. در عوض مقامات غربی معتقد به برخورد با اسد هستند و می‌گویند به‌دلیل عملکرد او در بحران سوریه باید با مجازات روبه‌رو شود و تا زمانی که وی در قدرت حضور داشته باشد تغییری در جهت بازسازی سوریه صورت نخواهد گرفت.

برخی دیگر اما می‌گویند سوریه برای بازسازی نیاز به سرمایه‌گذاری غربی‌ها دارد و تلاش کشورهای غربی به این سمت خواهد بود که اسد را به این طریق مورد تنبیه قرار دهند و زندگی را برای دمشق تلخ‌تر کنند. این در حالی است که مخالفان می‌گویند شما به این طریق اسد را تنبیه نمی‌کنید، بلکه زندگی را برای سوری‌ها سخت‌تر می‌کنید. جاشوا لندیس مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه اوکلاهاما جزو این دسته از افراد به‌حساب می‌آید. او می‌گوید: اگر آمریکا قصد دارد به جنگ با تروریسم خاتمه دهد و پناهجویان سوری به کشورشان بازگردند نباید سوریه را به این طریق مورد مجازات قرار دهد، در غیر این صورت با شکست مواجه خواهد شد.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش به قصد تنبیه اسد به سوریه حمله کردند اما از این حملات طرفی نبستند.

نیویورک‌تایمز در این‌باره می‌نویسد: این حملات دشمنان اسد را ناامید کرد. اساسمه شمغری، یک فعال ضد حکومت سوریه در این‌باره گفت: حملات آمریکا به سوریه هیچ تغییری ایجاد نکرد. آنها روی زمین هیچ تغییری انجام ندادند.

مقاومت آمریکا و کشورهای غربی در جهت سرمایه‌گذاری خبر خوبی برای روسیه و ایران به حساب می‌آید. پس از حمله آمریکا به سوریه نیز برخی کسانی که با اسد دیدار داشتند از حال خوب اسد خبر دادند. ناتالی کوماروا، یکی از نمایندگان روسی که با اسد دیدار داشت در این رابطه گفت: پرزیدنت اسد یک نگرش مثبت و روحیه خوبی دارند. اما کسان دیگری که با وی دیدار داشتند از نگرانی اسد در مورد بازسازی سوریه خبر دادند. اسد به آنها گفته است که برای بازسازی کشورش به ۴۰۰ تریلیون دلار نیاز دارد.  در این رابطه گفته می‌شود پیام حملات آمریکا به اسد این بوده است که این پاسخی به استفاده از سلاح شیمیایی بوده است اما در این میان یک پیام دیگر هم بوده و آن اینکه غربی‌ها قصد دارند با باقی ماندن اسد در قدرت کنار بیایند و برای آنها اهمیتی ندارد که او تاکنون چه کرده است.