خشم تـرامپ از نیکی هیلی عکس: AFP

اما کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا با هر نوع تحریم اضافی علیه روسیه مخالفت کرده است. سارا‌هاکبی سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید با خواندن یک بیانیه تصریح کرد: ما در نظر داریم که تحریم‌های دیگری علیه روسیه اعمال کنیم، اما این اتفاق در آینده‌ای نزدیک رخ خواهد داد.  هاکبی که بعدا نیز با خبرنگاران سخن گفت، درحالی‌که دونالد ترامپ به سمت فلوریدا در پرواز بود، تاکید کرد که رئیس‌جمهوری مشخصا سخت گرفتن به روسیه را مورد تایید قرار داده، در عین حال که دوست دارد با آنها رابطه خوبی هم داشته باشد.  یکی دیگر از مقامات کاخ سفید که به شرط ناشناس ماندن گفت‌وگو کرده، اعلام کرد ترامپ تصمیم گرفته که روسیه را مورد تحریم‌های تازه‌تری قرار ندهد. به گفته او، ترامپ بر این باور است که تحریم‌های دیگر لازم نیست و حمله هوایی به سوریه واکنش خوب و پر سر و صدایی به روسیه بوده است.  تحلیلگران روسیه می‌گویند این اقدام ترامپ بار دیگر نشان داد که در مورد روسیه در درون کاخ سفید یک صدای متحد و هماهنگ وجود ندارد. این درحالی است که روسیه ۴ سال پیش شبه‌جزیره کریمه را از اوکراین جدا و به خاک خود ضمیمه کرد، در شرق اوکراین مداخله نظامی داشت و در انتخابات سال ۲۰۱۶ در آمریکا به دنبال نفوذ بوده است و حالا نیز خبر می‌رسد که کرملین در مسموم کردن جاسوس دوجانبه روسی در بریتانیا نیز دست داشته است و حامی اصلی بشار اسد به‌حساب می‌آید.

دونالد ترامپ پیشتر نیز ابراز تمایل کرده بود که با روسیه و شخص پوتین رابطه خوبی پیدا کند و در این راستا حتی به ولادیمیر پوتین، به مناسبت انتخاب مجددش به مقام ریاست‌جمهوری تبریک گفت، در عین حال که در همان زمان دور جدید از تحریم‌ها را علیه این کشور به اجرا در آورد و ۶۰ دیپلمات روسی نیز از آمریکا اخراج و در کنسولگری روسیه نیز بسته شد. وی این اقدامات اخیر را به‌دلیل داستان مسموم شدن جاسوس دوجانبه روسی‌تبار در بریتانیا انجام داده است. استیفن سستانوویچ، یک محقق در شورای روابط خارجی و استاد دانشگاه کلمبیا که به‌عنوان سفیر در کشورهای شوروی سابق در دهه ۹۰ فعالیت می‌کرد به نیویورک‌تایمز می‌گوید: ترامپ فکر می‌کند، اگر آنچه که مشاورانش در روزهای عادی به وی توصیه می‌کنند را بپذیرد و آنها را در روزهای خاص رد کند، نتیجه‌اش استراتژی خواهد بود. سستانوویچ می‌افزاید: به‌طور کلی دیگر حکومت‌ها نمی‌دانند که باید بخندند یا گریه کنند. اما در روسیه قطعا می‌خندند. به گفته مقامات دولت آمریکا ترامپ از نیکی هیلی به شدت ناراحت است و به همین منظور تصمیم گرفت که تحریم‌های روسیه را رد کند تا به اعتبار عمومی وی خدشه وارد سازد.

هیلی یکی از منتقدان سرسخت روسیه در دولت ترامپ به‌حساب می‌آید و عموما تندتر از ترامپ در مورد مسکو صحبت می‌کند، اما به ندرت پیش می‌آمد که این‌گونه در ملأ عام وادار به سکوت شود. نیکی هیلی تاکنون در مورد این اقدام ترامپ اظهارنظری نداشته است. با این حال مقامات دولت می‌گویند ممکن است تحریم‌های اضافی دیگری علیه روسیه اتخاذ شود. با این تفاسیر هنوز سایر مقامات دولتی توضیح نداده‌اند که دونالد ترامپ قرار است چگونه وعده خود را مبنی بر تنبیه شدید کسانی که از تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده کرده‌اند محقق کند.

او فردای حمله شیمیایی به سوریه گفت کسانی که موجب این حمله شده‌اند به سختی مجازات خواهند شد. در هفتم آوریل در شهر دومای سوریه یک حمله شیمیایی صورت گرفت که در پی آن ۴۰ تن کشته و شماری نیز مجروح شدند. آمریکا و متحدان غربی‌اش سوریه را مقصر اعلام می‌کنند اما سوریه و روسیه به شدت هرگونه حمله شیمیایی به دوما را رد می‌کنند. این در شرایطی است که تصمیم ترامپ مبنی بر مجازات شدید عاملان حمله به دوما فقط به یک شب و حمله به سه نقطه منتهی شد. این حمله تنها برای مجازات سوریه صورت گرفت و آمریکا در عمل هیچ اقدامی علیه روسیه انجام نداد.

نیروهای روسی در سوریه حضور دارند و به نیروهای اسد اجازه داده‌اند که در درگیری‌های این کشور دست بالا را داشته باشد.

روسیه پیش از اینکه مطلع شود که دونالدترامپ تحریم‌های جدید را وتو کرده است، موضع سختی در قبال واشنگتن اتخاذ کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ سفید می‌گوید تحریم‌ها علیه روسیه از یک عقده روحی ناشی می‌شود. او افزود: ما متقاعد شدیم که دیگران سعی دارند بازارهای جهانی را از دست روس‌ها درآورند. با این حال منتقدان تصمیم ترامپ می‌گویند کاری که رئیس‌جمهوری آمریکا در قبال نیکی هیلی کرد به اعتبار این کشور در سطح جهان خسارت وارد کرده است. الیوت ال. انگل، یکی از نمایندگان دموکرات کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید: من از اینکه ترامپ تحریم‌های ناشی از حمایت روسیه از سوریه را پس زده، خیلی عصبانی هستم. او می‌افزاید: این رفتار ممکن است این پیام را به حکومت‌ها برساند که آنها می‌توانند بدون اینکه با پیامد جدی روبه‌رو شوند از حکومت‌های خشن و بی‌رحم حمایت کنند.


 

04-02