گذار «اون» از بمب به اقتصاد

از زمانی که «کیم‌جونگ‌اون» در مصدر قدرت قرار گرفته همواره تلاش داشته تا دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را با رشد اقتصادی همراه سازد و هدف از این کار هم تبدیل این کشور به یک «قدرت هسته‌ای سوسیالیستی بزرگ» بوده است. روز شنبه (یکم اردیبهشت ماه ۹۷) رهبر کره‌شمالی اعلام کرد که سیاست «پیشرفت موازی» یا « byungjin» را کنار می‌نهد. این استراتژی در متن و بطن تبلیغات دولتی وی بود و در منشور «حزب کارگران» حاکم هم موضوعی مقدس شمرده می‌شد. اما کیم تاکید کرد که اکنون وقت آن است تا «خط و مسیر استراتژیک جدیدی» در پیش گرفته شود و بر منابع ملی برای بازسازی اقتصادی کشور تمرکز شود. «چو سانگ‌هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، در ۲۱ آوریل نوشت، در مورد تسلیحات هسته‌ای رهبر کره‌شمالی اعلام کرد که «ماموریت انجام شد» و افزود این کشور دیگر آزمایش موشک‌های دوربرد یا اتمی را انجام نخواهد داد. او گفت سیاست «پیشرفت‌موازی» یا «byungjin» قبلا به «پیروزی بزرگ» خود دست یافته است؛ یعنی زرادخانه‌ای که از قابلیت بازداشتن دشمنان کشور برخوردار است.

اکنون «اون» از آزمایش هسته‌ای به مباحث اقتصادی رو آورده است. در واقع، او دچار نوعی گذار فکری از «بمب» به «اقتصاد» شده است. این تحول چند روز پیش از دیدار «اون» با رئیس‌جمهور کره‌جنوبی اتفاق افتاد. با این حال، سوال اساسی این است که آیا او برنامه هسته‌ای خود را کنار خواهد گذاشت یا خیر؟ سیاست‌گذاران کره‌جنوبی بر این باورند که «کیم» سیگنال‌هایی می‌فرستد دال بر اینکه تمایل دارد تا زرادخانه خود را در ازی دریافت کمک‌های اقتصادی، معاهده صلح و دیگر تضمین‌های امنیتی از واشنگتن کنار بگذارد تا به وسیله بازسازی اقتصادی این کشور میسر شود. «لی جونگ سئوک»، وزیر سابق اتحاد دو کره در سئول، می‌گوید: «او خواستار نوعی رشد اقتصادی سریع از نوع چین است. کشوری که او در نظر دارد متفاوت از آن چیزی است که پدرش تصور می‌کرد.»

این مقام سابق کره‌جنوبی می‌افزاید: «ما همواره به یک بعد از حکومت رهبر کره‌شمالی فکر می‌کردیم و سخت تلاش می‌کردیم تا جنبه‌های دیگر را نادیده بگیریم. اما او حاضر است به خاطر توسعه اقتصادی کشورش از خیر تسلیحات هسته‌ای بگذرد. اگر او می‌دانست که می‌تواند سه وعده غذا در روز به هموطنانش بدهد، برنامه هسته‌ای خود را تسلیم نمی‌کرد.» اکنون مردم کره‌شمالی نیز به بهبود وضعیت اقتصادی و چشم‌انداز آینده زندگی‌شان امیدوارتر شده‌اند. «چونگ سونگ چانگ»، کارشناس ارشد کره‌شمالی در موسسه سجونگ که اندیشکده‌ای است در کره‌جنوبی می‌گوید: اعلام کیم مبنی بر اینکه به‌دنبال توسعه اقتصادی کشورش است «انتظار مردم این کشور برای بهبود اوضاع اقتصادی را افزایش داده است.» پیش از این رهبر کره‌شمالی تسلیحات هسته‌ای کشورش را «شمشیر ارزشمند عدالت» و «بازدارنده قدرتمندی که محافظ کشور» و «بقای مردم» است توصیف کرده بود. با این حال، هستند کارشناسانی که تصمیمات رهبر کره‌شمالی را سراسر «نمادین» و «بی‌اهمیت» می‌دانند.

«لی سونگ یون»، متخصص کره‌ای در دانشگاه تافتس، معتقد است تصمیمات کیم همگی بازنمایی و تکرار تاکتیک‌های قدیمی کره‌شمالی است که می‌کوشد دشمن را گیج کرده و امتیاز بگیرد بدون اینکه تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد.  با این حال، گزارشگر نیویورک‌تایمز معتقد است که تصمیم کیم در اینکه اقتصاد را اولویت کشور قرار دهد به اتفاق مورد تایید و تصویب حزب حاکم کارگران کره قرار گرفته است. کیم متعهد شده که «محیط بین‌المللی مطلوبی برای بازسازی اقتصادی این کشور سوسیالیستی» به‌وجود آورد. «آدام مونت»، محقق در فدراسیون دانشمندان آمریکایی می‌گوید: «این بیشتر شبیه به پیشنهاد کنترل تسلیحاتی از سوی یک کشور هسته‌ای است تا یک کشور منزوی که برای خلع سلاح تحت فشار قرار دارد.» وی در ادامه می‌افزاید اما تعلیق این آزمایش مهم است، زیرا «با بیشتر معیارهای فنی یا نظامی، کره‌شمالی یک زرادخانه هسته‌ای پیشرفته را نتوانسته کامل کند.» این سخنان از سوی کارشناسان درحالی مطرح می‌شود که برخی مقام‌ها و تحلیلگران مستقر در کره‌جنوبی می‌گویند تغییرات بنیادی‌تری در کره‌شمالی ممکن است در راه باشد.