در همین راستا، گزارشگر نیویورک تایمز می‌نویسد که پمپئو به عادل الجبیر گفته «این مناقشه را پایان دهید». ژوئن گذشته عربستان و قطر مبادرت به اعمال تحریم‌هایی علیه قطر کردند، به این بهانه که این کشور تامین کننده مالی تروریسم در منطقه است. این باعث شد این کشور تا حدودی به ایران نزدیک شود و باعث شکاف در جبهه واحد عربی شود. سالهاست که درگیری و خصومت میان طرفین به تلخی روابط آنها افزوده است. رکس تیلرسن، که پیش از پمپئو سکان وزارت خارجه را در دست داشت، بیشتر دوران فعالیت خود در وزارت خارجه را صرف میانجیگری میان اعراب کرد که البته شامل مصر و بحرین هم می‌شد، اما موفقیتی به دست نیاورد. سعودی‌ها - که یکی از ناظران مشتاق تحولات قدرت در واشنگتن هستند- می‌دانستند که تیلرسون روابطی پر فراز و فرود و ناهموار با ترامپ دارد و دیر یا زود خواهد رفت. بنابراین، او را جدی نگرفته و در برخی موارد حتی وی را نادیده می‌گرفتند به‌ویژه زمانی که ترامپ در روزهای آغاز مناقشه عربی در کنار عربستان ایستاد و عملا تیلرسون را دور زده و بی‌اعتبار کرد.

گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید؛ از آنجا که پمپئو به ترامپ نزدیک است، بنابراین چهره‌ای قابل اعتماد هم هست زیرا روابط او با ترامپ بر خلاف تیلرسون ناهموار نیست. «گاردینر هریس» معتقد است طی ۱۱ ماهی که از مناقشه عربستان و متحدانش با قطر می‌گذرد، این کشور کوچک ثروتمند حاشیه خلیج‌فارس میلیاردها دلار را صرف خرید محبت از واشنگتن کرده است. در واقع، قطر با سرمایه‌گذاری بر «دیپلماسی دلبرانه» با واشنگتن تلاش داشت تا در مناقشه اعراب، حمایت واشنگتن را در کنار خود داشته باشد. چنین بود که اوایل ماه جاری «امیر تمیم بن‌حمد آل‌ثانی» برای دیدار با ترامپ به کاخ سفید رفت و ترامپ هم حمایت قدرتمند خود از وی را ابراز داشت. چنین بود که پمپئو خطاب به «بن سلمان» و «ملک سلمان» در همان فرودگاه گفت:«مناقشه را تمام کنید». در نظرگاه واشنگتن، مقابله با نفوذ ایران، ثبات بخشیدن به عراق و سوریه، شکست داعش و پایان دادن به جنگ یمن اولویتی فوری پنداشته می‌شوند که تمام این‌ها نیازمند وحدت در میان اعراب است و البته نیازمند پاسخی واحد از سوی آنهاست. پمپئو در همان روزی به ریاض رسید که حوثی‌ها ۸ موشک را به استان «جیزان» پرتاب کرده بودند.

بحران انسانی در یمن به جایی رسیده که به «دغدغه» سناتورهای ارشد تبدیل شده و برخی از آنها را به صرافت انداخته که محدودیت‌هایی بر فروش تسلیحات به عربستان به‌وجود آورند. این البته در تضاد با اولویت‌های دولت است که می‌کوشد فروش سلاح را بیشتر کرده و عربستان را به ایفای نقش فعال‌تر در ثبات بخشیدن به سوریه و مخالفت با ایران ترغیب سازد. محاصره یمن از سوی سعودی‌ها بر شدت بحران انسانی در یمن افزوده و روز شنبه پمپئو به الجبیر گفت که یمن باید دسترسی فوری به کالاهای بشردوستانه و دارویی، سوخت و مسائل دیگر داشته باشد. پمپئو در این سفر علاوه‌بر عربستان به اسرائیل و اردن هم خواهد رفت. ظاهرا یکی از دستور کارهای پمپئو ایجاد جبهه‌ای واحد علیه ایران در منطقه است. نکته دیگر، احتمال خروج آمریکا از سوریه و ایجاد تشکیل ارتش عربی و استقرار آن به جای ارتش آمریکاست. در این صورت، آمریکا از طریق دفتر فرماندهی منطقه‌ای و کاخ سفید فعالیت‌های این ارتش را با نظارت آمریکایی‌ها دنبال خواهد کرد. به این ترتیب، بار دیگر از فشار بر سیاست خارجی واشنگتن برداشته خواهد شد. امروز پمپئو به واشنگتن باز می‌گردد تا ترامپ را برای دیدار احتمالی با «اون»، رهبر کره‌شمالی، آماده سازد.