ضربه بزرگ به دولت می

«ویندراش»‌ها زنان و مردانی از کارائیب هستند که در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ به بریتانیا رسیدند، اما در سال‌های اخیر و باوجود سال‌ها زندگانی در این کشور به‌عنوان «مهاجران غیرقانونی» مورد شناسایی قرار گرفته‌اند. امبر رود، وزیر کشور انگلیس در نامه استعفایش به ترزامی‌گفت: «من به‌طور سهوی کمیته منتخب امور کشور را در پارلمان گمراه کرده‌ام‌». استعفای امبر رود یک شکست بزرگ برای ترزا می محسوب می‌شود. می تا همان روز جمعه گفته بود به امبر رود اعتماد کامل دارد. دولت انگلیس بعد از آن با فشار روبه‌رو شد که فاش شد بسیاری از مهاجران نسل ویندراش که بعد از جنگ جهانی دوم به صورت مشروع به بریتانیا رفتند به غلط با استرداد تهدید شده‌اند.

حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس امبر رود را به بی‌کفایتی و فعالیت به‌عنوان یک «سپر انسانی» برای ترزا می متهم کرده است. دیان آبوت، وزیر کشور دولت در سایه انگلیس بعد از استعفای رود گفت: «معمار این بحران ترزا می است و او باید جلو بیاید و توضیحات کامل و صادقانه را درباره رخ دادن این وضعیت نابخشودنی در مقابل چشمانش ارائه دهد».

به دنبال استعفای امبر رود، نخست‌وزیر انگلیس «ساجد جاوید» را به عنوان وزیر کشور جدید معرفی کرد. دفتر ترزا می در بیانیه‌ای اعلام کرد، ساجد جاوید که پیش‌تر پست «وزیر جوامع» را به عهده داشت به عنوان وزیر کشور جدید معرفی می‌شود. ساجد جاوید فرزند یک راننده اتوبوس پاکستانی است که در دهه ۶۰ میلادی به انگلستان مهاجرت کرده است. وی پیش از این نماینده حزب محافظه‌کار در پارلمان انگلیس بوده و چندین پست اقتصادی را در دولت این کشور به عهده داشته است. سی.ان.ان در گزارش ۳۰ آوریل ۲۰۱۸ خود به قلم «رالف دیویس» می‌نویسد: «ترزا می متحد کلیدی خود را از دست داد، آن هم درست پس از آنکه ادعا کرد به او اعتماد کامل دارد و در زمانی که امبر رود هم اعلام کرده بود پارلمان را سهوا گمراه کرده است».

دیویس می‌نویسد: «او چهارمین وزیر عالی رتبه کابینه بود که طی ۶ماه گذشته از کابینه استعفا می‌دهد». این گزارشگر می‌نویسد «رود» قرار بود دیروز دوشنبه جلسه‌ای پر مناقشه در پارلمان داشته باشد، اما در عوض، جایگزین او احتمالا در پارلمان حضور خواهد یافت. دیویس بر این باور است که «رود نقش تاثیرگذاری در برهه‌ای حساس داشت، زیرا دولت انگلیس در حال مذاکره با اتحادیه اروپا برای خروج از این اتحادیه است». قرار بود دیروز دوشنبه پارلمان انگلیس توماری را به بحث بگذارد که براساس آن «هر گروه اقلیتی که در فاصله ۱۹۴۸ تا ۱۹۷۱ وارد این کشور شده باشد مشمول عفو می‌شود». این البته شامل ویندراش‌ها هم می‌شود. نخست‌وزیر انگلیس ضمن پذیرش نامه استعفای وزیر کشور مستعفی نوشت:«من بسیار متاسفم که این نامه را دریافت می‌کنم اما دلایل تو برای این کار را می‌فهمم». نخست‌وزیر معتقد است که خانم رود به پرسش‌های پارلمان «با حسن‌نیت» پاسخ داده است. روز شنبه ۲۰۰ عضو پارلمان بریتانیا از تمام طیف‌های سیاسی نامه‌ای خطاب به ترزا می امضا کردند که سیاست مهاجرتی خانم امبر رود را «اقدامی بدون فکر» نامیدند.

«دیوید لامی»، نماینده عضو حزب کارگر، اعلام کرد این اقدام یک «شرمساری بین‌المللی» برای انگلیس است. او که با اسکای نیوز سخن می‌گفت افزود:«این نامه ۲۰۰ امضایی تلاشی از سوی احزاب بود تا به نسل ویندراش تضمین‌های لازم داده شود». نسل ویندراش به نمادی از تغییرات ارزشی جمعیت شناختی تبدیل شده که در بریتانیای پس از جنگ رخ داده است. زمانی که صدها هزارنفر از مستعمره‌های سابق بریتانیایی به نام کامونلث «Commonwealth» به انگلیس آمدند. در سال‌های اخیر دولت‌های مختلف این کشور تلاش می‌کردند تا محدودیت‌هایی بر مهاجران غیرقانونی وضع کنند. با این حال، فرزندان این مهاجران اکنون باید ثابت کنند که از وضعیت شهروندی در این کشور برخوردارند.