او تزار ما نیست

به گزارش سی‌ان‌ان، نیروهای پلیس الکسی ناوالنی ۴۱ ساله، رهبر سرشناس مخالفان دولت روسیه را بلافاصله بعد از آنکه در تجمع حضور یافت بازداشت کردند اما وی پس از ساعاتی آزاد شد. تجمع‌کنندگان در اعتراض به بازداشت او به سبک انقلابیون اوکراینی سال ۲۰۱۴ از شعار «شرم کنید» استفاده کردند. دیروز درگیری‌ میان حامیان ناوالنی و فعالان حامی کرملین که ظاهرا برای ایجاد خرابکاری در تظاهرات مخالفان تلاش می‌کردند، بالا گرفت. برخی از شبه‌نظامیان حامی پوتین لباس‌های یونیفرم کازاک‌های قدیم (نیروی شبه‌نظامی سواره نظامی که در روسیه تزاری مشهور بود) را به تن کردند. عفو بین‌الملل گزارش داد نمایندگانش در روسیه شاهد بودند که این فعالان ملبس به لباس کازاک با شلاق و مشت به معترضان حمله کردند درحالی‌که نیروهای پلیس نگاه می‌کردند. معترضان مخالف پوتین در این تجمع‌ها شعار می‌دادند «چهارمین دور در زندان» و «حالمان از تو به هم می‌خورد».

دو خبرنگار خبرگزاری فرانسه هم که مشغول تهیه گزارش از این تظاهرات بودند اعلام کردند یک هلی‌کوپتر بر فراز این محل مشغول گشت‌زنی بود و برای مدت کوتاهی یک نوع گاز در فضا پخش شد اما مشخص نشد که کار چه کسی بوده است.

ناوالنی که براساس قانون روسیه از کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری مارس گذشته این کشور برای رقابت با پوتین منع شد از روس‌ها خواسته بود در سراسر این کشور با شعار «او تزار ما نیست» تجمع اعتراضی برپا کنند. ناوالنی در آستانه برگزاری این تظاهرات در توییتر نوشت: «پوتین، پیرمرد ترسو، فکر می‌کند یک تزار است.» برخی گزارش‌ها حاکی است که تظاهرات در ده‌ها شهر دیگر روسیه از جمله در مناطق خاور دور و سیبری نیز برگزار شد و برخی از این اعتراضات با حملاتی خشونت‌آمیز روبه‌رو شد. یک گروه ناظر مستقل به نام گروه OVD-INFO گزارش کرد: «۱۶۰۰ تن در ۲۶ شهر روسیه در این اعتراضات بازداشت شدند.» براساس اعلام این گروه از این میان بیش از ۷۰۰ تن در مسکو و بیش از ۲۳۰ تن در شهر سن‌پترزبورگ،‌ دومین شهر بزرگ روسیه بازداشت شدند. پلیس اعلام کرد که در تجمع‌های مسکو حدود ۱۵۰۰ تن حضور یافتند و ۳۰۰ تن نیز دستگیر شدند. مقام‌های روسیه نیز اعلام کردند که در شهر سن‌پترزبورگ حدود ۲۰۰ تن بازداشت شدند.

در شهر سن‌پترزبورگ هزاران معترض در یک خیابان مشهور این شهر تظاهرات کرده و شعار می‌دادند «پوتین یک دزد است» و «مرگ بر تزار». هنگامی که پلیس تلاش کرد این راهپیمایی بدون مجوز را متوقف کند، معترضان با اشیای مختلف و حتی با بطری آب معدنی و تخم‌مرغ به آنها حمله کردند. گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که تعداد زیادی از معترضان در سن‌پترزبورگ به شیوه‌ای خشونت‌آمیز بازداشت شدند. گروه OVD-INFO همچنین گزارش داد که «در استان چلیابینسک واقع در منطقه اورالز بیش از ۱۶۰ تن و در شهر کراسنویارسک در منطقه سیبری بیش از ۶۰ معترض بازداشت شدند.» همین گروه گزارش کرد: «در شهر یاکوتسک در شمال روسیه ۷۵ تن از معترضان بازداشت شدند و در شهر آستراخان در جنوب روسیه بیش از ۴۰ تن بازداشت شدند.» ناظران اظهار نگرانی کردند که اعتراضات در روسیه باعث به راه افتادن موجی از بازداشت‌های گسترده و محاکمه معترضان در تشابه با وقایع مربوط به اعتراضات سال ۲۰۱۲ شود. در انتخابات ماه مارس روسیه پوتین ۶۵ ساله که حدود دو دهه در روسیه حاکم بوده برای چهارمین دور ریاست‌جمهوری که این‌بار شش سال شده انتخاب شد و ظاهرا بهترین نتیجه انتخاباتی خود را با کسب بیش از ۷۶ درصد آرا کسب کرده است.