به گزارش بی‌بی‌سی، بحران سیاسی ارمنستان اخیرا به شدت بالا گرفت. سرژ سرکیسیان که در طول یک دهه گذشته رئیس‌جمهوری ارمنستان بود، به سمت نخست‌وزیری انتخاب شد اما نهایتا با فشار مخالفان از سمت خود استعفا کرد. این تحول پس از ۱۱ روز اعتراضات سراسری به رهبری جنبش تحت رهبری نیکول پاشینیان رخ داد و این سیاستمدار اپوزیسیون پس از رایزنی با مقام‌ها برای گذار سیاسی نرم در ارمنستان سرانجام برای پست نخست‌وزیری نامزد شد و به پیروزی دست یافت. اقدام سرکیسیان از دید منتقدان راهی برای ماندن در قدرت دیده می‌شد. طبق رفراندوم ۲۰۱۵ که با تخلفاتی همراه بود، ارمنستان سیستم سیاسی  را از ریاستی به پارلمانی تغییر داد. اعتراضات تحت رهبری پاشینیان در ایروان پیش از آن آغاز شده بود که سرکیسیان نخست‌وزیر شود. او ۲۲ آوریل با سرکیسیان دیدار کرد اما با فروپاشی مذاکرات بازداشت شد. روز بعد او آزاد شد و سرکیسیان که تنها شش روز بود انتخاب شده بود، از سمت نخست‌وزیری استعفا داد.

پارلمان ارمنستان که تحت کنترل حزب حاکم جمهوری‌خواه است، اول مه نامزدی پاشینیان را به‌عنوان نخست‌وزیر رد کرد. این در صورتی است که او تنها نامزد بود. روز پس از آن، اعتراضات سراسری از سر گرفته شد و نهایتا قانون‌گذاران جمهوری‌خواه با تعیین روز هشتم مه برای رای‌گیری مجدد موافقت کردند. قیام صلح‌آمیز ارمنستان علیه حاکمیت تک‌حزبی در این عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی امری بی‌سابقه شمرده می‌شود. روسیه در ارمنستان پایگاه نظامی دارد اما در این تحولات دخالتی نکرد.  برخی برکناری سرژ سرکیسیان و استعفای او را یک تحول سیاسی عظیم در ارمنستان و یک پیروزی بزرگ برای مخالفان این کشور می‌شمارند. نیکول پاشینیان ‌که همیشه لباس راحت پوشیده، کلاه ‌آفتابگیر بر سر گذاشته و با شهروندان معترض در راهپمایی‌ها شرکت کرده، اکنون پست نخست‌وزیری ارمنستان را در دست گرفته است. یورونیوز در همین رابطه به نقل از پاشینیان می‌نویسد: «فکر می‌کنم برنده واقعی مردم هستند، مردم ارمنستان. چراکه فرآیندی که درحال شکل‌گیری است، یعنی گشایشی که در ارمنستان پدید آمد نتیجه حمایت مردم از نظرات ما بود. ما در ارمنستان به تغییر و دولت تازه نیاز داریم.»

پاشینیان در مصاحبه با یورونیوز می‌گوید: «همیشه در ارمنستان، تمام دولت‌ها از مبارزه با فساد و گشایش اقتصادی و این مسائل حرف زده‌اند یا به اینها اندیشیده‌اند. اما متوجه نشدند که مهم‌ترین عامل گشایش اقتصادی برخورداری از پشتیبانی مردم است. هیچ دولتی بدون حمایت مردم خود نمی‌تواند هیچ کار مفیدی بکند. واقعیت این است که در ۲۰ سال گذشته همیشه دولت‌هایی داشته‌ایم که پشتیبانی مردمی نداشته‌اند. مردم آنها را باور نداشتند. بنابراین مردم ما تا حالا ناامید بودند و به آینده خودشان باور نداشتند اما حالا مردم ما پیروز شده‌اند. بنابراین این انرژی مثبت می‌تواند عملی شده و تغییرات واقعی و مثبت پدید بیاورد.»

پاشینیان می‌افزاید: «نخستین اولویت من پس از دستیابی به نخست‌وزیری برگزاری یک انتخابات زودهنگام واقعا آزاد،‌ واقعا قانونی و واقعا مردم‌سالارانه در ارمنستان است. فکر می‌کنم باید این کار هرچه زودتر انجام شود. اما این نکته را هم درک ‌می‌کنم که باید با دیگر احزاب سیاسی به یک اجماع درباره زمان انتخابات برسیم. تکرار می‌کنم که باید هرچه زودتر انتخابات برگزار کنیم اما باید با دیگر احزاب سیاسی به توافق برسیم.» او در مصاحبه با یورونیوز به دو نکته مهم اشاره می‌کند: ۱- نخست‌وزیر جدید می‌گوید با تمام کشورها درحال گفت‌وگو و رایزنی هستیم و با نمایندگان روسیه هم گفت‌وگوهایی داشته‌ایم. این مذاکرات برای آینده کشورمان بسیار با اهمیت است.۲- وی در مورد طرز لباس پوشیدن خود هم می‌گوید: «طرز لباس پوشیدن چیز مهمی نیست، مساله فقط راحت بودن است. می‌دانید که من کیلومترها راهپیمایی کرده‌ام و بدون پتو در خیابان‌ها خوابیده‌‌ام. فکر نمی‌کنم انجام این جور کارها با کت و شلوار راحت باشد.»