پمپئو در کاخ «اون»

او گفت: «۱۷ ماه است که خواستار آزادی این بازداشتی‌ها هستیم.» این مقام کره‌جنوبی تاکید کرد، زمان و مکان نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ‌اون،‌ رهبر کره‌شمالی هم احتمالا پس از سفر پمپئو اعلام می‌شود. رئیس‌جمهوری آمریکا سه‌شنبه در کاخ‌سفید گفت: «مکان، زمان و تاریخ انتخاب شده است و همه چیز مشخص است و ما مشتاق به‌دست آوردن یک موفقیت بزرگ هستیم.» ترامپ در پاسخ به این سوال که آیا پمپئو با زندانیان آمریکایی از کره‌شمالی بازمی‌گردد، گفت «به‌زودی مشخص می‌شود.» او افزود: «عالی‌ می‌شود اگر این‌طور شود.» وزیر امورخارجه آمریکا سه‌شنبه پیش از سفر به کره‌شمالی در توئیتی نوشت: «به دعوت رهبری کره‌شمالی مجددا به جمهوری دموکراتیک خلق کره بازمی‌گردم. مایلیم یک نشست موفقیت‌آمیز میان رئیس‌جمهور ترامپ و کیم‌جونگ‌اون برگزار شود.» پمپئو در جمع خبرنگاران همراش در راه کره‌شمالی گفت: «مساله زندانیان شهروند آمریکا را مطرح می‌کنم و امید دارم پیونگ‌یانگ اقدام صحیحی انجام دهد. ما ۱۷ ماه است خواستار آزادی آنها شده‌ایم. بازهم درباره آن صحبت می‌کنیم. اگر آنها موافقت کنند، حرکت بسیار مثبتی خواهد بود.»

مایک پمپئو در تعطیلات عید پاک، زمانی که ریاست سازمان سیا را در دست داشت، در سفری محرمانه به کره‌شمالی رفته و با کیم‌جونگ‌اون دیدار کرده بود. او سه‌شنبه گفت این سفر اجازه می‌دهد تا گفت‌وگوها ادامه یابد و جزئیات دستورکار نشست میان ترامپ و کیم مشخص شود. پمپئو گفت: «قرار نیست مسیری را که قبلا رفته‌ایم دوباره طی کنیم. تحریم‌ها تا زمانی که ما به اهدافمان نرسیده باشیم، کاهش نمی‌یابد.» پمپئو گفت امیدوار است طرح‌ها برای گفت‌وگوهای مربوط به خلع‌سلاح اتمی شبه‌جزیره کره را نهایی کند. او همچنین ابراز امیدواری کرد که کره‌شمالی «با گرفتن تصمیم درست» سه‌شهروند آمریکایی تحت‌بازداشت در این کشور را به‌زودی آزاد کند. یک مقام وزارت خارجه آمریکا که با وزیرخارجه این کشور سفر می‌کرد، گفت دولت ترامپ به دنبال «نشانه‌هایی از تغییرات اساسی در (موضع) کره‌شمالی» در زمینه برنامه اتمی است. بی‌بی‌سی معتقد است ترامپ در ماه آوریل با پذیرش پیشنهاد مذاکرات مستقیم با رهبر کره‌شمالی جهان را غافلگیر کرد.

سفر وزیر خارجه آمریکا به کره‌شمالی درحالی انجام می‌گیرد که رهبر کره‌شمالی پیش از آن برای دومین بار به چین رفت تا با شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کند. کارشناسان می‌گویند، نشست اخیر میان رهبران کره‌شمالی و چین با هدف حصول اطمینان از شنیده شدن صدای پکن در دیدار کیم‌جونگ‌اون با رئیس‌جمهوری آمریکا ترتیب داده شده بود. کریستوفر بودین در گزارشی برای آسوشیتدپرس می‌نویسد: «شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین می‌خواهد منافع استراتژیک کشور خود را در شبه‌جزیره کره حفظ کند؛ به‌ویژه با در نظر گرفتن اینکه پیونگ‌یانگ را دولتی دوست برای خود می‌بیند که جداکننده‌ای میان چین و نیروهای آمریکا و کره‌جنوبی است. تنها یک روز پس از دیدار کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی با شی‌جین‌پینگ، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به کره‌شمالی رفت تا جزئیات نشست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا و کیم‌جونگ‌اون را نهایی کند.» شی و کیم، دوشنبه و سه‌شنبه این هفته (7 و 8 مه) در بندر دالیان در شمال چین با یکدیگر گفت‌وگو کردند و این دومین دیدار این دو رهبر پس از گذشت تنها یک ماه از سفر اعلام نشده کیم به پکن در اواخر ماه مارس است که نخستین دیدار خارجی کیم‌جونگ‌اون از زمان بر عهده گرفتن رهبری کره‌شمالی در شش سال گذشته و نشانی قدرتمند از رابطه پایدار میان این همسایگان کمونیست بود. در همین حال، کیم تمایل خود را درخصوص برخورداری از حمایت چینی‌ها در این مذاکرات و به‌ویژه درخواست برای رویکرد «مرحله به مرحله و همگام برای خلع‌سلاح هسته‌ای ابراز کرده است که با درخواست ترامپ برای پایان فوری برنامه‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ در تضاد است.

با تمام این تفاصیل، کره‌شمالی دیروز (چهارشنبه) از ایالات‌متحده آمریکا خواست تا در آستانه نشست بی‌سابقه رهبران دو کشور، صداقت نشان داده و از بیان عبارات و انجام اقداماتی که جو گفت‌وگوها را هدف می‌گیرد، خودداری کند. به نوشته «رودونگ سینمون»، روزنامه رسمی حزب حاکم کارگران کره‌شمالی، «آمریکا باید بداند که بهتر است از بیان کلمات و انجام اقداماتی که می‌تواند این فضای نادر مذاکرات را تضعیف کند، خودداری کند. همچنین باید تلاش کند تا صداقت و رویکردی واقعی با توجه به شرایط کنونی اتخاذ کند.» این روزنامه در ادامه به اظهارات جنگ‌طلبان آمریکایی در حمایت از اعمال حداکثر فشار علیه پیونگ‌یانگ اشاره کرد. در سرمقاله مذکور همچنین هشدار داده شد چنانچه آمریکا سیاست خصمانه علیه کره‌شمالی را پیگیری کند امنیت خودش را به خطر انداخته و از واشنگتن خواست تا حس اعتماد پیش از نشست را از بین نبرد.