دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در توئیت پنج‌شنبه شب خود گفت که بسیار امیدوار است کاری مفید برای توقف جاه‌طلبی‌های اتمی کره‌شمالی در نشست ماه آتی میلادی در سنگاپور صورت گیرد. ترامپ در توئیت خود نوشت: ما هر دو تلاش می‌کنیم تا لحظه‌ای بسیار خاص را در صلح جهانی رقم بزنیم. وی پس از آزادی سه تبعه آمریکا از کره‌شمالی و ورود آنها به ایالات‌متحده این مطلب را در توئیترش منتشر کرد تا راه را برای نشست دوجانبه با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی هموارتر کند. رئیس‌جمهوری آمریکا برای متقاعد کردن رهبر کره‌شمالی در دست کشیدن از برنامه‌های موشک‌های بالستیک و تسلیحات اتمی با دشواری‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود.

دو طرف در سال گذشته میلادی لفاظی‌های زیادی را رد و بدل کرده بودند و امکان آن نمی‌رفت که هرگز بتوانند پای میز مذاکره بنشینند. اما تنش‌ها میان دو کشور از زمان حضور بازیکنان کره‌شمالی در المپیک زمستانی در کره‌جنوبی در فوریه سال جاری میلادی و همچنین دیدار کیم جونگ اون با مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی و شی‌جین‌پینگ، همتای چینی‌اش کمتر شده است. از دیگر راه‌های تسهیل در روابط میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن را می‌توان به سفر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به کره‌شمالی اشاره کرد. دولت سنگاپور نیز در بیانیه روز پنج‌شنبه خود اعلام کرد که بابت میزبانی نشست میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی بسیار خوشحال است و گفت: امیدواریم این دیدار دورنمایی قوی برای صلح در شبه جزیره کره باشد. در همین حال، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دلیل انتخاب سنگاپور برای این دیدار میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی به دلایل امنیتی و بی‌طرفی این کشور است.

تعیین تاریخ دقیق دیدار رهبران دو کشور در شرایطی اعلام شد که اواخر هفته گذشته ترامپ اعلام کرد که وزیر امور خارجه‌اش در راه کره‌شمالی است تا شهروندان آمریکایی که در زندان‌های پیونگ‌یانگ گرفتار بودند را به خانه برگرداند. ترامپ به همراه ملانی، بانوی اول آمریکا به استقبال این شهروندان آمریکایی رفتند و رئیس‌جمهوری آمریکا پای هواپیما به آنها خوش‌آمد گفت. در این رابطه اما برخی گمانه‌زنی‌ها وجود داشت مبنی بر اینکه آمریکا برای آزادی این سه تن به کره‌شمالی پول پرداخت کرده باشد. دونالد ترامپ با رد این ادعا گفت که کیم‌جونگ‌اون، رهبری کره‌شمالی بابت آزاد کردن این سه تبعه آمریکا برای خودش و کشورش کاری بزرگ انجام داده است. این افراد با احترام از کره‌شمالی خارج شدند و ما بابت این مساله پولی پرداخت نکردیم. وی بر این مساله تاکید کرد که کیم جونگ اون کاری درست انجام داده است و این نشانه‌ای از حسن‌نیت پیونگ‌یانگ پیش از نشست میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی در ۱۲ ژوئن سال‌جاری میلادی در سنگاپور تلقی می‌شود.