مواضع ضدونقیض در واشنگتن

او که به همراه سه زندانی آمریکایی آزادشده از کره‌شمالی به کشورش بازگشته مذاکرات چند روز پیش خود با رهبر جوان کره‌شمالی را «خوب» توصیف کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، پمپئو در این سفر همچنین برای هماهنگی دیدار ماه آینده دونالد ترامپ با کیم‌جونگ‌اون، با مقامات کره‌شمالی رایزنی کرد. دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره‌شمالی قرار است یک ماه دیگر (۱۲ ژوئن) در سنگاپور برگزار شود. با این حال، به نظر می‌رسد سخنان ضدونقیضی از دولت آمریکا به بیرون مخابره می‌شود. موضع پمپئو در مورد کمک اقتصادی به کره‌شمالی با مواضع سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مورد تردید قرار گرفت. به گزارش رویترز، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا وعده وزیر خارجه را درباره آینده روشن‌تر کره‌شمالی و ارائه کمک مالی به این کشور رد کرده است. ناوئرت در توییتی نوشت: «این یک خبر نادرست است. اگر کره‌شمالی خلع‌سلاح اتمی شود، آنها یک روز آینده‌ای روشن خواهند داشت که شامل تجارت در سطح بین‌الملل، سرمایه‌گذاری و حضور توریست‌ها از سراسر جهان می‌شود.» با این حال، «لسلی راگتون» و «دیوید برانستروم»، گزارشگران رویترز در ۱۲ می ‌به نقل از پمپئو نوشتند: اگر کره‌شمالی به سرعت تسلیحات هسته‌ای خود را کنار بگذارد می‌تواند «به آینده‌ای همراه با صلح و پیشرفت» امید داشته باشد.

این مقام آمریکایی در یک کنفرانس خبری با همتای خود از کره‌جنوبی گفت: «اگر کره‌شمالی گام‌های شجاعانه و فوری برای عاری‌سازی هسته‌ای بردارد، آمریکا آماده است تا به کره‌شمالی در راستای دستیابی این کشور به موفقیت و پیشرفت همراستا با جنوبی‌ها کمک کند.» این مقام آمریکایی گفت: «اگر رئیس کیم راه درستی را انتخاب کند، آینده برای مردم این کشور روشن خواهد بود.» ظاهرا در راستای تایید مواضع وزیر خارجه آمریکا، رئیس برنامه جهانی غذا نیز از جامعه بین‌المللی خواست از تلاش‌های بشردوستانه برای کمک به کره‌شمالی حمایت کنند. «دیوید بیسلی» این سخنان را پس از سفرش به کره‌شمالی بیان کرده است. رئیس برنامه جهانی غذا همچنین گفت کره‌شمالی نیازمند کمک برای افزایش بهره‌وری از زمین‌های محدود قابل کشت این کشور است. اکثر مردم کره‌شمالی در فقر زندگی می‌کنند. بر همین اساس، کره‌جنوبی با جمعیت ۵۱ میلیونی حدود ۴/ ۱ تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی دارد درحالی‌که کره‌شمالی با جمعیت حدود ۲۴ میلیونی کمتر از ۲۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی‌اش است.

خشم و آتش یا دوستی و خوش‌بینی؟

ظرف چند ماه روند تحولات در کره‌شمالی چرخشی عجیب داشت. تا همین اواخر از «آتش و خشم» و مانور نظامی و قشون‌کشی به شبه‌جزیره سخن به میان می‌آمد اما اکنون از دوستی، دست دادن و خوش‌بینی سخن گفته می‌شود. «اسکات مک لین»، گزارشگر سی‌ان‌ان در ۱۱ می‌ نوشت «فرماندهی دفاع هوایی آمریکای شمالی» (NORAD) و «سازمان مشترک آمریکا- کانادا» که وظیفه هشدار دادن در مورد تهدیدات جاری از آسمان را دارد همچنان به رصد برنامه هسته‌ای کره‌شمالی به همان شدت دورانی که این کشور آزمایش‌ها را انجام می‌داد ادامه می‌دهد. سرهنگ «تراویس مورهن»، مدیر فرماندهی مرکزی آمریکای شمالی و NORAD می‌گوید: این سازمان روزانه سه یا چهار گزارش اطلاعاتی در مورد برنامه هسته‌ای کره‌شمالی دریافت می‌کند. مورهن در صدر مرکز فرماندهی نوراد طی ۵ آزمایش موشکی کره‌شمالی «ناظر دائمی» بوده است. او می‌گوید آنچه تصمیم‌سازی ما را شکل می‌دهد لفاظی‌های سیاسی نیست بلکه «گزارش‌های سخت اطلاعاتی» است.

 این مقام نظامی می‌گوید ما تحولات را به‌صورت دقیقه‌ای و ثانیه‌ای رصد می‌کنیم. به سی‌ان‌ان اجازه داده شد تا به کوه‌های Cheyenne واقع در کلرادو که NORAD در آن واقع شده دسترسی یابد. این مجتمع ۲۴۰۰فوت زیر زمین‌های گرانیتی قرار گرفته است. این مجتمع همچنین در نزدیکی‌های پایگاه هوایی پیترسون قرار گرفته است. دو در عظیم ۲۳ تنی محافظ این مجتمع بزرگ نظامی است که گفته می‌شود قدرت مقاومت در برابر ضربه هسته‌ای یا حملات الکترومغناطیسی را دارد.

در این مرکز تکنولوژی‌های قدرتمندی برای کشف و ردیابی حملات موشکی در هر کجای این کره خاکی ظرف چند ثانیه وجود دارد. این مجتمع که در ابتدا طی جنگ سرد برای دفاع در برابر بمب‌افکن‌های شوروی ساخته شده بود اکنون برای کشف آخرین موشک‌های پرتاب‌شده در خارج از کشور و نظارت بر تهدیدات بالقوه هوایی داخلی استفاده می‌شود. این مجتمع همچنین مجهز به تجهیزاتی برای ردیابی حرکت زیردریایی‌های نظامی است. گزارشگر سی‌ان‌ان می‌نویسد تمام این اطلاعات از این جهت داده شد تا نشان داده شود که این مجتمع به‌شدت تحولات کره‌شمالی را زیر نظر دارد. اگر این کشور موشکی پرتاب کند، پرسنل ۳۰ نفری این مجتمع آمادگی دارند ظرف چند ثانیه واکنش نشان دهند. آنها می‌توانند تعیین کنند که آیا این موشک پرتاب شده می‌تواند به خاک آمریکا برسد یا خیر. ترامپ دیگر رهبر کره‌شمالی را «مرد موشکی» نمی‌نامد و «اون» هم دیگر رئیس‌جمهوری آمریکا را «پیرمرد خرفت» نمی‌نامد. این مجتمع عظیم نظامی با آن توانمندی عظیم ردیابی و هدف‌گیری به این نتیجه رسیده که کره‌شمالی از تیررس آمریکا خارج شده است.