این نشست، جدیدترین مورد در سری اقدامات ازسوی کره‌شمالی بود که امیدوار است بتواند به هفت دهه درگیری در شبه‌جزیره کره پایان دهد. دیدار در سطح عالی‌رتبه میان مقام‌های دو کره، به گونه‌ای بود که کره‌شمالی هیاتی متشکل از ۲۹ عضو را به ریاست «ری سون‌گون»، رئیس کمیته اتحاد مجدد صلح‌آمیز دو کره، به این نشست اعزام کرد. در این هیات همچنین «کیم یون‌هیوک»، معاون وزیر راه‌آهن و «وون کیل‌او»، وزیر وزرش و فرهنگ حضور داشتند. کره‌جنوبی نیز «چو میونگ‌گیون» وزیر اتحاد مجدد دو کره را در راس هیاتی به این نشست اعزام می‌کند. به‌دنبال این نشست عالی‌رتبه دیروز (سه‌شنبه) شرکت‌های کره‌جنوبی اعلام کردند به‌دنبال راهی برای سرمایه‌گذاری در کره‌شمالی هستند در صورتی که تحریم‌ها علیه این کشور برداشته شود.

به گزارش گاردین، این اظهارنظر از سوی دولت سئول پس از آن مطرح شد که مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد اگر کره‌شمالی برنامه ساخت تسلیحات اتمی خود را متوقف کند شرکت‌های خصوصی اجازه خواهند داشت تا در بخش‌های کشاورزی و تولید برق این کشور سرمایه‌گذاری کنند. شرکت‌های کره‌جنوبی به‌شدت به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف کره‌شمالی هستند، به‌طوری‌که گروه صنعتی هیوندا گفته است که کارگروهی را برای بررسی این مساله تشکیل داده تا بتواند چگونگی سرمایه‌گذاری در کره‌شمالی را مورد بررسی قرار دهد. این کارگروه مسوولیت بررسی آغاز به کار مجدد مجتمع صنعتی کائسونگ در مرز دو کره را در اختیار دارد. این مجتمع صنعتی در سال ۲۰۰۴ افتتاح شد و بیش از ۵۰ هزار کارگر کره‌شمالی اقدام به تولید کالا برای شرکت‌‌های کره‌جنوبی می‌کردند، اما پس از آزمایش اتمی ۲۰۱۶ و پرتاب موشکی از سوی دولت کره‌شمالی این مجتمع بسته شد. یکی از مقام‌های مالی ارشد کره‌جنوبی اعلام کرد که سئول و پکن به‌دنبال کمک به سیاستگذاری بخش صنعتی و تجاری پیونگ‌یانگ هستند.

فضای حسن‌نیتی که به تازگی در روابط کره‌شمالی با آمریکا و کره‌جنوبی شکل گرفته گاهی تحت‌الشعاع برخی اظهارات، سخنان و مواضع و گزارش‌ها قرار می‌گیرد. از جمله این سخنان، اظهارات یکی از مقام‌های عالی‌رتبه سابق کره‌شمالی و واکنش کره‌شمالی به یک گزارش حقوق بشری ازسوی آمریکاست. به گزارش خبرگزاری فرانسه، «تائه یونگ هو»، معاون سابق سفیر کره‌شمالی در انگلیس که در اوت ۲۰۱۶ سمتش را ترک گفت و از نظام حاکم بر کره‌شمالی جدا شد، گفت: «دیپلماسی و مذاکرات کنونی با مقام‌های کره‌شمالی به خلع‌سلاحی صادقانه و کامل ختم نمی‌شود بلکه تنها باعث می‌شود تا تهدید اتمی پیونگ‌یانگ کمتر شود.» وی به آژانس خبری نیوسیس کره‌جنوبی گفت: «در پایان، کره‌شمالی همچنان به‌عنوان یک کشور دارای قابلیت هسته‌ای بدون بمب اتمی باقی می‌ماند.»

این مقام سابق دولت کره‌شمالی همچنین در ادامه صحبت‌هایش گفت: «کره‌شمالی این مساله را مطرح می‌کند که روند خلع‌سلاح اتمی به فروپاشی کره‌شمالی منجر می‌شود و مغایر یک خلع‌سلاح اتمی کامل، غیر قابل بازگشت و معتبر است. دیپلماسی کره‌شمالی همواره تکرار یک رویکرد سرسختانه بوده است. این تاکتیک دیپلماسی کره‌شمالی است که اوضاع را به سمت تقابلی خشن سوق دهد و سپس به‌صورت ناگهانی موضعی صلح‌طلبانه به‌خود بگیرد.»