عبور پوتین از پل جدایی عکس: AFP

رئیس‌جمهوری روسیه اما پس از راندن یک کامیون که به افتتاح پل عظیم کریمه به روسیه منجر شد، اعلام کرد: مطمئن است که مردم عاشق این پل خواهند شد. این پل درحالی افتتاح شد که نگرانی‌هایی درباره حمله از سوی ناسیونالیست‌های افراطی اوکراین وجود داشت. ولادیمیر پوتین در مراسم افتتاح این پل اعلام کرد که ساخت چنین پلی رویای تزار و رهبران شوروی سابق از جمله ژوزف استالین بوده که اکنون تحت ریاست وی افتتاح می‌شود. وی به همراه تعداد زیادی کامیون از روی این پل رد شد. این پل عظیم که به طول ۱۹ کیلومتر است جنوب روسیه را به‌شبه‌جزیره کریمه متصل می‌کند.

این پل که به پل کریمه معروف است نه‌تنها در روسیه بلکه در اروپا طولانی‌ترین پل است. این پل طویل با ۵/ ۷ میلیارد دلار هزینه ساخته شده و سازه‌ای جدید است که منطقه کراسنودار در جنوب روسیه را به‌شهر کرچ در کریمه متصل می‌کند و میان دریای سیاه و دریای آزوف واقع شده است. دولت اوکراین افتتاح این پروژه را تقبیح کرده و گفته است این سازه محیط زیست منطقه را تخریب کرده و کشتی‌های بزرگ دیگر نمی‌توانند از بنادر خود در دریای آزوف عبور کنند. تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه افرادی که این پل را ساخته‌اند، اعمال شده است و یکی از این افراد آرکادی روتنبرگ، تاجر و دوست نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه است. الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ باعث شد دولت‌های غربی و کی‌یف به‌شدت به انتقاد از دولت مسکو بپردازند و روسیه را در معرض تحریم‌های خود قرار دهند. درحال‌حاضر دسترسی به‌شبه‌جزیره کریمه برای ساکنان جنوبی روسیه تقریبا دشوار است و بهترین راه دسترسی به آن از طریق هوایی است.

پیشنهاد ساخت چنین پلی برای دسترسی به‌شبه‌جزیره کریمه در دوران نیکولاس دوم، آخرین تزار روس و پیش از جنگ اول جهانی مطرح شد اما با شروع جنگ ساخت آن متوقف شد. این پل که در طول ۶ ماه ساخته شده است تیر خلاص روسیه به رویای بازگرداندن کریمه به اوکراین بوده است. پوتین در این رابطه گفت: این یک نتیجه فوق‌العاده خواهد داشت و کریمه و سواستپول افسانه‌ای را بیش از پیش قدرتمندتر خواهد ساخت و ما بیشتر به یکدیگر نزدیک خواهیم شد. او این سخنان را در شرایطی ابراز کرد که جمعی از کارگران برای گفته‌های وی هورا می‌کشیدند. با این حال گفته می‌شود افتتاح این پل بیشتر جنبه نمادین داشته است چراکه بزرگراه اصلی این پل که مقر ناوگان دریای سیاه روسیه نیز است همچنان درحال ساخت است.

کل این پروژه که هزینه ۵/ ۷ میلیاردی داشته شامل دو مسیر ریلی است که قرار است تا سال ۲۰۲۳ افتتاح شود.

پوتین چند ماه پیش برای احداث و افتتاح این پل گروه سازنده را تحت فشار قرار داد تا این مسیر پذیرای مسافران تابستانی شود. فشار برای ساخت این پل با افتتاح فرودگاه عظیم سیمفروپل، در مرکز کریمه مقایسه می‌شود. البته بازدهی اقتصادی هر دو پروژه همچنان با ابهاماتی روبه‌رو است. کریمه هنوز به‌عنوان یک مقصد گردشگری ایده‌آل برای روس‌ها مطرح نشده است. تحریم‌ها نیز موجب شده است سفر مسافران بین‌المللی به این کشور بسیار کاهش پیدا کند. اما ناتالیا زوبراویچ، کارشناس مسائل توسعه اقتصاد منطقه‌ای به نیویورک‌تایمز می‌گوید: این پل از لحاظ ژئوپلیتیک برای روس‌ها اهمیت دارد، برای اینکه یک مسیر مستقیم در اختیار آنها برای دسترسی به کریمه می‌دهد. مسائل اقتصادی در رده دوم این اولویت‌بندی قرار دارد.

از زمانی که روسیه کریمه را به خاک خود منضم کرد، هر چند فاصله این کشور را با غربی‌ها بیشتر از گذشته افزایش داد اما میزان محبوبیت پوتین را در داخل به‌شدت افزایش داد. این درحالی است که از نظر توریستی شمار روس‌هایی که در دو تابستان گذشته به این منطقه سفر کرده‌اند بسیار اندک بوده است. در این راستا گفته شده است تاخیرهای وحشتناکی در افتتاح پروژه‌های زیربنایی در این منطقه وجود داشته که نگرانی‌هایی را به‌وجود آورده است. به همین منظور روس‌ها ترجیح می‌دهند برای تعطیلات تابستانی به سوچی بروند نه کریمه. حتی در مقایسه با ترکیه، روس‌ها ترجیح می‌دهند با بودجه کمتری در تابستان به ترکیه سفر کنند. ترکیه یکی از مقاصد اصلی گردشگری روس‌ها به‌حساب می‌آید. زوبراویچ می‌گوید: رفتن به کریمه آسان‌تر است اما استانداردهای لازم در مناطق ساحلی وجود ندارد. تسهیلات لازم نیز برای گردشگران تدارک دیده نشده است. محلی‌ها می‌گویند انتظار داشتند از روز چهارشنبه تردد به این منطقه از طریق پل کریمه رونق بگیرد اما استقبال چندانی نشده است. محلی‌ها همواره احساس کرده‌اند از زمانی که به خاک روسیه منضم شده‌اند، از روس‌ها جدا افتاده‌اند. این حس ایزوله شدن با طرح نمادین پوتین هنوز مرتفع نشده است. به‌نظر می‌رسد با قطع ارتباط ریلی بین کریمه و اوکراین حس جداافتادگی این شبه‌جزیره بیشتر شده است.

کریمه وابسته به هواپیماها و کشتی‌های کوچک است که در تنگه کرخ تردد می‌کنند. اما این تردد در زمستان به دلیل مسائل آب و هوایی و در تابستان به دلیل بعد مسافت اندک بوده است، به‌ویژه اینکه این بعد مسافت موجب شده است تا کالاهای اساسی به‌دلیل اینکه مسیری طولانی را طی می‌کنند گران‌تر از دیگر نقاط روسیه باشند.  برخی می‌گویند افتتاح این پل موجب می‌شود تا کالاهای اساسی ارزان‌تر به دست مردم کریمه برسد اما منتقدان می‌گویند کشتی‌های کوچک سریع‌تر و ارزان‌تر می‌توانند نیازهای مردم کریمه را مرتفع کنند. با این حال ناتالیا بیوکوفسکایا، معاون موزه کریمه بر این باور است که این پل می‌تواند به زودی مشکلات مردم کریمه را حل کند، مضاف بر اینکه موجب شده است کریمه به سرزمین مادر وصل شود.  رسانه‌های روسی در چند روز اخیر به‌شدت دست به تمجید از افتتاح این پل زده‌اند. آنها از افتتاح این پل به‌عنوان پروژه قرن یاد می‌کنند. آنها در تلویزیون مدام می‌گویند: هزار سال بود که منتظر چنین روزی بوده‌اند. اما در اوکراین، پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور، ساخت این پل را غیرقانونی اعلام کرد و وجود این پل را مهم‌ترین نشانه بی‌تمایلی روسیه به پایبندی به قوانین بین‌المللی خواند.