به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، هر چند مکرون بارها از ترامپ خواسته است در سیاست‌های خود تغییر رویه دهد؛ اما هر بار این درخواست‌ها با ناکامی روبه‌رو شده است و این امر به وجهه داخلی مکرون ضربه بیشتری وارد می‌کند. او در نظرسنجی‌های اخیر در فرانسه با افت محبوبیت روبه‌رو شده و مردم می‌گویند که دوستی وی با ترامپ هیچ عایدی برای فرانسه نداشته است.

لطمه اساسی اما زمانی وارد شد که مکرون ماه پیش به آمریکا سفر کرد و از ترامپ خواست که در برجام باقی بماند؛ اما آمریکا بی‌توجه به این درخواست از برجام بیرون آمد. دنیل فاسکوله، یکی از نمایندگان راست میانه در پارلمان این کشور به نیویورک‌تایمز می‌گوید: فرانسه خود را فاحشه آمریکا کرده است. مکرون در این رابطه خود را به استهزا گرفته است.  یکی دیگر از نمایندگان پارلمان که چپ است به خبرنگاران گفت: فرانسه شریکی برای خود دست و پا کرده که خطرناک‌ترین فرد برای صلح بر روی زمین است. کلمنتین اوتین تصریح می‌کند: فرانسه باید مشت خود را محکم بر روی میز بکوبد نه اینکه دنباله‌رو ترامپ باشد. اشتیاق مکرون برای ارتباط با ترامپ به‌عکس سایر رهبران اروپایی همچون آنگلا مرکل و حتی رئیس‌جمهوری سابق فرانسه است.  تلاش‌های مکرون برای متقاعد کردن ترامپ به باقی ماندن آمریکا در معاهدات برجام و پاریس اما با پاسخ منفی رئیس‌جمهوری آمریکا روبه‌رو شد. او حتی نتوانست در تعرفه فولاد صادراتی فرانسه به آمریکا، ترامپ را متقاعد کند که پاریس را جزو کشورهایی قرار دهد که از این تعرفه‌ها مستثنی هستند. به همین دلیل بسیاری از مردم فرانسه، مکرون را یک بازنده بزرگ در برابر ترامپ می‌دانند و می‌گویند تاکنون سه بر هیچ از رئیس‌جمهوری آمریکا عقب افتاده است.

پاتریک کاسان، یک کارمند دولتی است که به نیویورک‌تایمز می‌گوید: هم‌رایی مکرون با ترامپ یک فاجعه بوده است. این شهروند فرانسوی تصریح می‌کند: مکرون نه تنها نمی‌تواند به ترامپ نه بگوید، بلکه مثل یک خدمتکار آماده خدمت به ترامپ است. بسیاری در فرانسه از رفتار مکرون دلسرد شده‌اند. جی سی ایکارت، یکی از روزنامه‌نگاران سابق مجلات علمی می‌گوید: تمام رفتارهای مکرون نشانه‌هایی از وابستگی و رعیتی رفتار کردنش در برابر ترامپ است. این نویسنده فرانسوی مکرون را در واقع غلام ترامپ می‌بیند و می‌گوید: آخرین نوع این رفتارها در فرانسه در زمان حاکمیت نظام فئودالی دیده می‌شد. ۵۵ درصد مردم فرانسه رفتار مکرون در برابر ترامپ را در یک نظرسنجی تایید نکرده‌اند. در این نظرسنجی بیش از سه چهارم مردم فرانسه نیز رفتار ترامپ را به‌دلیل خروج یکجانبه از برجام مورد تایید قرار ندادند. در این نظرسنجی همچنین مشخص شده است که اکثر مردم فرانسه مکرون را در برابر ترامپ یک شکست‌خورده قلمداد کرده‌اند. با این حال برخی از افراد هستند که همچنان حامی وی هستند. نیکوله باشران، تحلیلگر سابق روابط فرانسه و آمریکا در موسسه ‌هادسون می‌گوید: او برای اینکه ترامپ را ملزم به باقی ماندن آمریکا در برجام کند سخت جنگید. شما نمی‌توانید به این دلیل او را مورد شماتت قرار دهید.

با این حال این کارشناس تاکید می‌کند نوع رفتار مکرون با ترامپ مورد قبول مردم فرانسه نیست. بسیاری از مردم فرانسه از نحوه دست دادن و در آغوش گرفتن ترامپ توسط مکرون ناراضی هستند. باشران می‌گوید: این در آغوش گرفتن‌ها چندان مطلوب نیست.

در نظرنسجی موسسه داکسا سه کلمه «فرصت‌طلب»، «دردناک» و «شکست‌خورده» بیش از همه برای مکرون تکرار شده است. باشران می‌گوید: جای تعجب ندارد قدرت‌های جدید توجه چندانی به لیبرالیسم نداشته باشند یا دچار توهم ناسیونالیستی شوند؛ اما نظرسنجی اخیر نشان می‌دهد که مردم این کشور از گفت‌وگوی جدید مکرون چندان راضی به نظر نمی‌رسند.  گفت‌وگوی اخیر مکرون با دو ژورنالیست کهنه‌کار فرانسوی موجب شد تا انتقادها علیه رفتارهای دیکتاتورگونه وی و همچنین توجه وی به ثروتمندان مورد نقد جدی مردم این کشور قرار گیرد.  همچنین نحوه رفتار مکرون با ترامپ نیز موجب شده است انتقادها علیه او افزایش یابد. به محض اینکه رئیس‌جمهوری جوان فرانسه از دیدار با ترامپ به کشورش بازگشت، ترامپ در سخنرانی‌اش در کنوانسیون انجمن ملی اسلحه لب به انتقاد از کشورهایی مانند انگلستان و فرانسه گشود و گفت که این دو کشور به‌دلیل اینکه قوانین سختگیرانه‌ای علیه شهروندان خود وضع کرده‌اند دچار حملات تروریستی شدند؛ به‌ویژه فرانسه که در حمله داعش به پاریس در سال ۲۰۱۵ کشته‌های بیشتر نیز متحمل شد.

تراژدی باتاکلان یکی از مواردی بود که ترامپ سعی کرد از آن بهره‌برداری سیاسی کند. حمله داعش به کنسرت یک گروه راک آمریکایی در باتاکلان تعداد زیادی کشته بر روی دست دولت وقت فرانسه گذاشت. حالا برخی می‌گویند بعد از شکست‌های فراوانی که مکرون از جانب ترامپ متحمل شده، سعی کرده است فاصله خود را از او زیادتر کند. او در سخنرانی اخیرش در آخن آلمان گفت: «ما سعی کرده‌ایم در خاورمیانه و همین نزدیکی‌ها صلح و ثبات را به‌وجود آوریم. سایر قدرت‌های بزرگ (بدون اینکه نامی از ترامپ بیاورد) به همان اندازه سعی کرده‌اند به آن احترام نگذارند.»  او سپس سعی کرد باخت‌های پشت سر هم خود را برای دانشجویان آلمانی توضیح دهد: من برای یک سال است که او را می‌شناسم. برای او احترام زیادی قائل هستم. مردم می‌دانند که ما رابطه گرمی با هم داریم؛ اما رابطه گرم به معنای یک رابطه جادویی نیست. پیش از سفر مکرون به آمریکا این اطمینان وجود داشت که مکرون می‌تواند ترامپ را برای باقی ماندن در برجام متقاعد کند؛ اما از زمان بیرون آمدن ترامپ از برجام آنها از رفتار ترامپ به‌شدت عصبانی بوده و از دست تهدیدهای ترامپ درباره شرکت‌های اروپایی به‌شدت ناراحت هستند.

سخنگوی مکرون از عملکرد رئیس‌جمهوری فرانسه در قبال ترامپ دفاع می‌کند و می‌گوید: هر رئیس‌جمهوری دیگری هم بود چنین راهبردی را در پیش می‌گرفت. او حتی با اوباما اگر همزمان می‌شد با وی نیز ممکن بود همکاری کند.  هروی برویل، یکی از کارشناسان می‌گوید: او از یک راهبرد عاطفی استفاده کرد. یعنی می‌توانید تماس فیزیکی با مخاطب خود به‌صورت غیرمنطقی هم داشته باشید.  به‌رغم اینکه سایر نمایندگان پارلمان به مکرون انتقاد دارند؛ اما از این مساله هم آگاه هستند که وی مخاطب سرسختی پیش روی خود داشته است. ژان میشل کلمنت در این‌باره می‌گوید: نمی‌دانم این رئیس دولت یا هرکس دیگری می‌توانست کوچک‌ترین تاثیری بر روی دونالد ترامپ داشته باشد یا نه. برخی مکرون را براساس گفته‌های اخیرش در دانشگاه آخن مورد قضاوت قرار می‌دهند و می‌گویند که او پس از دیدار با ترامپ تغییر داشته و به همین دلیل است که می‌گوید: ما به یک اروپای متحد و قوی نیاز داریم.