قرارداد تشکیل دولت میان دو گروه روز جمعه و پس از ۱۱ هفته بن‌بست سیاسی مطرح شده است. اهداف دولت جدید ایتالیا کاهش مالیات، افزایش پرداخت‌های رفاهی به فقرا و از میان برداشتن اصلاحات مربوط به بازنشستگی است. برخلاف رای‌گیری آنلاین روز جمعه جنبش ۵ ستاره،‌ حزب لیگ هزار جایگاه را در سراسر ایتالیا ایجاد کرد تا در روزهای شنبه و یکشنبه مردم نظر خود را درباره این اهداف اعلام کنند. بیش از ۹۰ درصد از ۴۵ هزار عضو جنبش ۵ ستاره در رای‌گیری روز جمعه به نفع برنامه‌های ارائه شده رای دادند. ماتئو سالوینی، رهبر حزب لیگ و لوئیجی دی مایو، رهبر جنبش ۵ ستاره گفته‌اند که در مذاکرات نهایی درباره تعیین نخست‌وزیر دقت لازم را به خرج می‌دهند و وزرای دولت بعدی را نیز در نظر می‌گیرند. به همین منظور آنها در بیانیه خود تاکید کردند که نخست‌وزیر از نفرات دو حزب انتخاب نخواهد شد.  رهبران دو حزب روز دوشنبه نیز مجددا با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و در مورد برنامه‌های مشترک خود و نامزد احتمالی نخست‌وزیری این کشور توضیحاتی ارائه کردند.  درحالی‌که پیش‌تر نام‌های مختلفی برای پست نخست‌وزیری مطرح شده بود، شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی نیوز این احتمال را مطرح کرد که نخست‌وزیر مورد علاقه دو حزب استاد حقوق و یک فرد دانشگاهی است که سابقه فعالیت در هیچ یک از این دو حزب را ندارد.

این شبکه خبری در سایت خود نوشت: دو حزب ایتالیایی تقریبا روی یک نام به‌عنوان نخست‌وزیر توافق کردند. این نخست‌وزیر می‌تواند همان استاد حقوق دانشگاه، جوزپه کونته باشد. توافق این دو حزب روی نام کونته، این دو طیف پوپولیست را بار دیگر  به یکدیگر نزدیک کرد. رهبران هر دو حزب بارها اعلام کردند که روی یک اسم نخست‌وزیری توافق کرده‌اند تا به شایعات مطرح شده در مورد این دو گروه پاسخی صریح بدهند. لوییجی دی مایو و ماتئو سالوینی درحالی روی نام کونته توافق کردند که او به شدت در زندگی عمومی و سیاسی ناشناخته است. حتی روزنامه‌های ایتالیایی که می‌خواهند اطلاعاتی به خواننده خود بدهند، از لحاظ اطلاعاتی در مضیقه هستند. این نامزد ۵۴ ساله اهل منطقه آپولی ایتالیا در جنوب شرق این کشور است. او از دانشگاه اسپینزا فارغ‌التحصیل شده و در دانشگاهی مانند ییل نیز فرصت مطالعاتی داشته است. او سوای دانشگاه ییل با دانشگاه‌هایی مانند سوربن فرانسه، کمبریج و دانشگاه نیویورک مراودات مطالعاتی داشته است.

روزنامه معروف کوریره دلا سرا می‌گوید: او هر چقدر در رشته درسی خود فردی مهم و برجسته است، به همان اندازه از سیاست سر درنمی‌آورد و گمنام است. این روزنامه نوشت: کونته قطعا یک تکنسین است و در حوزه‌های مدیریت، تجارت و البته حقوق مدنی سررشته دارد.  روزنامه لااستامپا نیز تصریح کرد که او مدیر مجلات قانونی متعددی بوده است. در نهایت نیز تاکید شده است کونته عضو کمیته علمی موسسه ایتالیایی نوتاری بوده که به‌عنوان بخشی از هیات بزرگ علمی که توسط پارلمان این کشور در سال ۲۰۱۳ در حوزه فضایی تاسیس شده، فعالیت می‌کرده است. در همین شرایط روزنامه لا ریپابلیکا در گزارشی نوشت: رزومه کونته نشان می‌دهد او در پرونده‌های بحرانی فردی فوق‌العاده موفق بوده است.  نام کونته از سوی حزب جنبش ۵ ستاره مطرح شده است. در ماه مارس دی‌مایو، رهبر این حزب نام این فرد را مطرح کرد. او گفته بود ما به نخست‌وزیری احتیاج داریم که با قوانین آشنا باشد و بتواند کشور را با سرعت به سمت بوروکراسی‌زدایی سوق دهد.