اتحاد با مسیحیان محافظه‌کار

نتانیاهو در این سخنرانی همچنین از حاضران سوال کرد که کدام کشور سفارتخانه خود را بعد از آمریکا در بیت‌المقدس افتتاح خواهد کرد و پاسخ به این پرسش را می‌توان در بین کشورهایی دانست که کلیساهای قدرتمند اوانجلیکایی دارند. گواتمالا، پاراگوئه و هندوراس پشت‌سر آمریکا اعلام کردند که درحال انتقال سفارتخانه‌های خود به بیت‌المقدس هستند. اما در مورد برزیل، هندوستان و حتی چین چه؟

ماریو بارمنیک، کشیش آمریکایی-کوبایی که در کلیسایی در نزدیکی میامی کار می‌کند و از طرفداران سرسخت دونالد ترامپ هم بوده است، می‌گوید: نخست‌وزیر بسیار هیجان‌زده بود. نقطه اوج دهه‌ها لابی‌گری هفته پیش با انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس رخ داد تا اهمیت وجه عمومی آن را دوچندان کند و نتانیاهو آن را مدیون متحدان مسیحی محافظه‌کاری است که حتی هر از گاهی، برخی از آنها بیانیه‌های ضدیهودی می‌خوانند. درحالی‌که اسرائیل مدت‌ها است که به حمایت از تبار یهودیان وابسته است، دولت نتانیاهو این تغییر و تحول تاریخی و استراتژیک را مدیون کلیساهای اوانجلیکایی است، حتی اگر این امر به ضرر یهودیانی در آمریکا باشد که گه‌گاه ایمانشان توسط تندروهای اوانجلیکایی به چالش کشیده می‌شود. این پارادوکس بسیار آشنا است؛ به اعتقاد بسیاری از مسیحیان اوانجلیکایی، اسرائیل از اهمیت ویژه‌ای در نزد خدا برخوردار است زیرا برخی از آنها به دیدگاه‌های آخرالزمانی باور دارند، به همین دلیل بسیاری از این مسیحیان متعصب و تندرو از یک کشور یهودی حمایت می‌کنند، درحالی‌که با یهودیان از این نقطه‌نظر که رستگاری تنها در ظهور منجی جهان عیسی میسر است، اشتراک نظر دارند.

نتانیاهو به‌شدت روی متحد قوی خود در واشنگتن حساب باز کرده است، جایی که خود دونالد ترامپ از حمایت قوی مسیحیان اوانجلیکایی برخوردار است. بسیاری از حامیان اوانجلیکایی ترامپ در برنامه افتتاح سفارت آمریکا در بیت‌المقدس حضور پیدا کرده بودند و به‌طور خصوصی نیز با بنیامین نتانیاهو دیدارهایی داشته‌اند. در این میان اما لیبرال‌های اسرائیلی نسبت به اتحاد یهودیان دست‌راستی و مسیحیان دست‌راستی هشدار داده و گفتند که این دو به تسریع قطبی کردن سیاست در واشنگتن کمک می‌کنند. در این مراسم حتی یک دموکرات هم از آمریکا حضور نداشت. یهودیان لیبرال همچنین نسبت به استاندارد دوگانه از بنیامین نتانیاهو گله‌مند هستند و نخست‌وزیر اسرائیل را متهم کردند که به سمت بال راست‌های تندرو چرخش پیدا کرده و اقدامات خصمانه‌ای نیز علیه چپ‌های یهودی روا داشته است.

دیوید سندمل، خاخام یهودی که مدیر موسسه بین‌المذاهب و لیگ ضدرسوایی است، می‌گوید: رای‌دهندگان اوانجلیکایی در آمریکا ده‌ها برابر بیشتر از یهودیان هستند، از این‌رو اسرائیل می‌گوید که به‌خاطر حمایتی که از ما دارند می‌توان چندین بیانیه را هم نادیده گرفت و به‌دنبال مشکل نرفت. نقطه اوج نزدیکی نتانیاهو با اوانجلیکاها زمانی بود که رابرت جفرز، یکی از حامیان سرسخت ترامپ و کشیش اهل دالاس، دعای افتتاحیه سفارتخانه را قرائت کرد. جفرز اما قبلا هشدار داده بود که با داشتن دین یهودی نمی‌توانید رستگار شوید. او گفته بود یهودی‌ها، هندوها و حتی مورمون‌ها راهی جهنم خواهند شد. او در دعای افتتاحیه‌اش به پیشگویی‌های کتاب انجیل رجوع کرد و از بازگشت دوباره خبر داد، این همان اصلی است که به تاسیس رژیم صهیونیستی در ۷۰ سال پیش اشاره دارد و گفت که دوباره ملت خدا گرد هم خواهند آمد. او در آخر دعایش دوباره از مسیح صحبت کرد و بی‌توجه به اعتقادات یهودیان دعای خود را پایان داد.  

 یشیل اکستاین، یکی دیگر از خاخام‌های یهودی با انتقاد از دعای افتتاحیه این سفارت به شدت از این کشیش انتقاد کرد و آن را نامناسب خواند. او گفت: چنین دعاهایی دوباره ترس‌های قدیمی را در دل یهودیان زنده کرد و حمایت اوانجلیکاها از اسرائیل راهی برای خشنودی ماست تا آنها مسیح خودشان را از در پشتی وارد کنند. در این شرایط اما بسیاری بر این باورند که نتانیاهو با نادیده گرفتن تفاوت‌های ایدئولوژیک سعی دارد تا برنامه‌های خود را از طریق اوانجلیکاهای آمریکایی پیش ببرد.