بازی ترامپ با مشت بسته

ما هم دوست داریم که این کار را بکنیم.» رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه (۳ خردادماه) کره‌شمالی را به «خصومت آشکار» متهم کرد و با فرستادن نامه‌ای برای کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، دیداری را که قرار بود در ۱۲ ژوئن (۲۲ خردادماه) در سنگاپور انجام شود، لغو کرد. کره‌شمالی درپاسخ به این نامه گفت که «در هر زمان و به هر شکلی» برای مذاکره آماده است. دیروز شنبه هم سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد که برای بار دوم در ماه‌های اخیر، «اون» و «این» (رهبران کره‌شمالی و جنوبی) در منطقه غیرنظامی شده دیدار کردند و رهبر کره‌شمالی تمایل خود به انجام مذاکره با ترامپ را اعلام کرد.

به گزارش رویترز ترامپ احتمال دیدار سران کره‌شمالی و آمریکا در تاریخ مقررشده را کاملا منتفی نمی‌داند. به گفته ترامپ، مقامات کره‌شمالی تمایل زیادی به انجام این دیدار از خود نشان داده‌اند. ترامپ گفت که در این جا «هرکس بازی خود را پیش می‌برد.» جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا نیز روز جمعه (۲۵ مه/  ۴ خرداد) در جمع خبرنگاران در پنتاگون گفت که «احتمالا خبرهای خوبی درباره ملاقات سران آمریکا و کره‌شمالی در راه باشد.» پس از لغو دیدار ترامپ و کیم برخی کشورهای مهم جهان از رهبران آمریکا و کره‌شمالی خواستند که امکان گفت‌وگو را از دست ندهند. ترامپ پس از اعلام لغو دیدار تاریخی گفت که آمریکا حداکثر فشار را روی کره‌شمالی اعمال خواهد کرد.

گلوبال تایمز چین نیز در سرمقاله‌ خود از آمریکا و کره‌شمالی خواست آرامش خود را حفظ کرده و حسن‌نیت نشان دهند. لو چائو، یک تحلیلگر چینی به نشریه گلوبال تایمز گفت: «کره‌شمالی ممکن است آمریکا را متهم کند به اینکه درخصوص مذاکرات صداقتی ندارد و می‌تواند به‌آسانی قول‌هایش درخصوص خلع‌سلاح هسته‌ای را زیر پا بگذارد.» این نشریه از واشنگتن و پیونگ‌یانگ خواست به منظور جلوگیری از تشدید تنش از دست زدن به هرگونه اقدام‌ تهدیدآمیز و بازگشت به روابط خصمانه‌ای که درنهایت می‌تواند منجر به بدترین سناریو برای شبه‌جزیره کره‌شود، خودداری کند.

«ورونیکا استراکلورسی» و «کوین لیپتاک» در گزارش ۲۵ مه ‌در سی‌ان‌ان نوشتند که رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: «خطوط ارتباطاتی میان آمریکا و کره‌شمالی فعال شده است.» وقتی از ترامپ در آکادمی دریایی آمریکا در مریلند پرسیده شد که آیا کره‌شمالی درحال بازی است، او ضمن تصریح به این مساله اعلام کرد که ما هم درحال بازی هستیم. به نوشته «استراکلورسی- لیپتاک»، وقتی خبر لغو دیدار ترامپ با کیم اعلام شد، بسیاری از متحدان این کشور و حتی کشورهای منطقه دچار سردرگمی شدند. «کیم کای گوان»، یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه کره‌شمالی، گفت که تصمیم ترامپ برای لغو این مذاکرات اقدامی است بر خلاف آرزوی جامعه جهانی برای صلح در شبه‌جزیره. این مقام کره‌شمالی اعلام کرد: «می‌خواهیم به طرف آمریکایی نشان دهیم که قصدمان نشستن در کنار آنها و حل‌وفصل مشکلات در هر زمانی است.»

لغو این نشست علاوه بر نگرانی در میان متحدان آمریکا، در داخل آمریکا هم نگرانی‌هایی به‌وجود آورد. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان، اعلام کرد که لغو این دیدار‌ «امتیاز خوبی برای کیم بود.» «آنتونی اسکاراموچی»، مدیر ارتباطات کاخ سفید هم می‌گوید: «دموکرات‌ها به حمایت از کیم مشغولند.» با این حال، اگرچه اختلافاتی در دو اردوگاه دموکرات و جمهوری‌خواه وجود دارد و حتی ترامپ دموکرات‌ها را متهم به خرابکاری در مذاکرات کرد اما در نهایت بر سر مهار کره‌شمالی نوعی اجماع نظر وجود دارد. سناتور دموکرات «بن کاردین» می‌گوید: «همگان باور دارند که تنها راه برای حل این مساله دیپلماسی است. هیچ گزینه نظامی‌ای بدون ریسک زیاد وجود ندارد.» به هر روی، بحث مهمی که این روزها مطرح شده این است که وقتی ترامپ دیدار با کیم را لغو و باز اعلام کرد که ممکن است این دیدار برگزار شود، این پیام را به دنیا مخابره می‌کند که دولت ترامپ دولت قابل اعتمادی نیست. این دولت موجب «هاج و واج» شدن و سردرگمی متحدانش شده است.  «نیکول گوئتا»، هم در گزارش ۲۶ مه ‌۲۰۱۸ خود در سی‌ان‌ان می‌نویسد تصمیم ترامپ موجب «سرگشتگی» و «سردرگمی» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی شده و موجبات تظاهرات مردمی در برابر سفارت آمریکا را فراهم آورد. این گزارشگر می‌نویسد در دوران چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، دوستان و شرکا و متحدان قدیمی این کشور نه تنها دچار تعجب بلکه اساسا دچار نوعی سرخوردگی شدند. رهبران و مردم کره‌جنوبی معتقدند تصمیمات ترامپ اهانت به متحدانش است. آنها معتقدند آمریکای ترامپ روشن کرد که اگر کسی در مسیر آمریکا گام نگذاشت، حتی اگر از دوستانش باشد، تحریم در انتظارش است. متحدان ترامپ می‌گویند دکترین ترامپ این است: «صلح از طریق زور.» چنین است که «نیکول گوئتا» می‌نویسد آمریکا درحال «ورز دادن» عضلات اقتصادی و نظامی خود برای شکل دادن به نظمی جهانی است که خودش می‌خواهد. این موضوعی است که ترامپ روز جمعه ۴ خرداد در آکادمی دریایی آمریکا در آناپولیس و در جمع فارغ‌التحصیلان بیان کرد و گفت: «دنیا درحال احترام گذاشتن دوباره به ماست.» او در سخنانی در روزهای مبارزات انتخاباتی خود گفته بود: «ضعف مطمئن‌ترین راه برای نبرد است و توانمندی غیرقابل قیاس مطمئن‌ترین ابزار برای دفاع از خودمان.»

«آرون دیوید میلر»، قائم مقام مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسون، می‌گوید: «روابط ترامپ با متحدان بسیار متفاوت از هر دولت دیگری در آمریکا است.» «سوزان مالونی»، معاون برنامه سیاست خارجی در موسسه بروکینگز هم می‌گوید: «تهدید به تحریم متحدان کار درستی نیست. اینکه بگوییم اگر با ما نیستی پس بر ما هستی، پیام خوبی ندارد. استدلال دولت ترامپ این است: با ما هستید حتی اگر نخواهید باشید. ما شما را دنبال خود می‌کشیم.» بسیاری دیگر از منتقدان هم می‌گویند تصمیم‌گیری ترامپ در مسائل بین‌المللی و نحوه رفتار او با متحدان، منافع آمریکا در جهان را تضعیف کرده و موجب سلب اعتماد به واشنگتن می‌شود. برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تصویر رهبری آمریکا در دوران ترامپ تضعیف شده و نرخ محبوبیت جهانی آمریکا هم به زیر ۳۰ درصد رسیده است. این ۱۸ امتیاز کمتر از امتیازی است که به سال آخر دوران اوباما داده شد و ۴ امتیاز کمتر از جورج بوش پسر است. نظرسنجی گالوپ نشان می‌دهد که تصویری که از آمریکا در جهان وجود دارد به‌گونه‌ای است که بسیاری از متحدان و شرکایی که ترامپ آنها را «نقطه قوت» می‌شمارد به‌طور بالقوه در خطر از دست رفتن قرار گرفته‌اند.

نمره منفی ترامپ در نگارش

نامه پر از غلط رئیس‌جمهوری آمریکا به رهبر کره‌شمالی نمره «اف» گرفت و تصحیح اشتباهات نگارشی مضحک این نامه خوراک رسانه‌های اجتماعی شد. به گزارش روزنامه دیلی‌میل، نامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا که آخر هفته پیش بابت لغو نشست سنگاپور خطاب به کیم‌جونگ‌اون،‌ رهبر کره‌شمالی نوشت سوژه کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و نسخه‌های تصحیح شده متعددی از این نامه که با خودکار قرمز رنگ غلط‌گیری شده‌اند منتشر شده است. این خطاها از اشتباهات گرامری تا اشتباهات در به‌کارگیری درست کلمات برای بیان رخدادهای واقعی را شامل می‌شود. در یادداشتی روی این نامه آمده است: «دونالد، بعد از کلاس بیا پیش من. اگر خیلی زود به وضعیتت رسیدگی نکنی، نمی‌توانی در این کلاس قبول شوی.»

این نامه که از یک مصحح، نمره «اف» گرفته است همچنین حاشیه‌‌نویسی‌هایی شامل «این منطقی نیست» و «دیکشنری را چک کن» دریافت کرده است. این یادداشت‌ها همچنین از ترامپ می‌خواهند تا روی واژگان بیشتر کار کند؛ این قسمت به بخشی از نامه مذکور اشاره دارد که ترامپ از واژه «زیبا» برای توصیف اقدام کیم جونگ اون در آزادی گروگان‌های آمریکایی استفاده کرده است. این مصحح نوشته است: «گروگانگیری زیباست؟؟ دوباره تکرار می‌کنم، واژگان چک شود.» یک مصحح دیگر به نگارش نامه ترامپ «نمره D» داده و تاکید کرده است رئیس‌جمهوری آمریکا به مساله‌ای غیرمرتبط اشاره دارد.