پیشرفت در مذاکرات چول و پمپئو

پرده اول

وزیر امورخارجه آمریکا با مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کره‌شمالی شامگاه چهارشنبه (۹خردادماه ۹۷) در شهر نیویورک دیدار کرد. به گزارش «ان‌بی‌سی»، این دیدار میان مایک پمپئو، وزیر امورخارجه آمریکا و کیم‌یونگ‌چول، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای و دستیار ارشد کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی انجام شد. ژنرال کیم‌یونگ‌چول بلندپایه‌ترین مقام کره‌شمالی است که در ۲ دهه گذشته به آمریکا سفر کرده است. هم اکنون ایالات‌متحده آمریکا در ۳ جبهه با مقاماتی از کره‌شمالی درحال گفت‌وگو و رایزنی است. در سنگاپور هیاتی عالی‌رتبه دیپلماتیک از آمریکا مشغول چیدن مقدمات دیدار سران است؛ همزمان سفیر سابق ایالات‌متحده در کره‌جنوبی از یکشنبه گذشته در منطقه مرزی دو کره با مقامات کره‌شمالی و جنوبی درحال مذاکره بود؛ در آخر هم ژنرال ارشد کره‌شمالی در آمریکا با مقام‌های این کشور وارد مذاکره‌شد.  مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید مذاکرات چند روز گذشته با مقام‌های کره‌شمالی به «پیشرفت بزرگی» رسیده، با این‌حال زمان ملاقات احتمالی بین دونالد ترامپ و کیم‌جونگ‌اون مشخص نیست. به گزارش بی‌بی‌سی، وزیر خارجه آمریکا گفت رابطه آمریکا و کره‌شمالی به چنان نقطه حساسی رسیده که «هدر دادن این فرصت دست کمی از فاجعه ندارد.»

پرده دوم

برخی گزارش‌های رسانه‌ای می‌گویند رهبر کره‌شمالی، برای فقر در کشور خود گریه کرده است. بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: «ویدئویی از رهبر کره‌شمالی منتشر شده است که کیم را درحال گریه کردن نشان می‌دهد.» گزارش شده این اتفاق زمانی رخ داد که رهبر کره‌شمالی از سواحل این کشور بازدید می‌کرد و به‌حال اقتصاد فاجعه‌بار کشورش گریه کرد. بیزنس اینسایدر می‌نویسد شاید این ویدئو نشانه‌ای باشد که کیم‌جونگ‌اون آماده دیدار با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر پایان دادن به برنامه هسته‌ای‌اش است.

پرده سوم

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، پنج‌شنبه ۱۰ خرداد به کره‌شمالی رفت و با «کیم‌جونگ‌اون»، رهبر و «ری یونگ هو»، وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. لاوروف همچنین رهبر کره‌شمالی را برای سفر به روسیه دعوت کرده و کیم‌جونگ‌اون از طریق لاوروف به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه سلام رسانده است. لاوروف صبح پنج‌شنبه پس از مذاکره با همتای کره‌ای خود گفت: «کره‌شمالی تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، تسلیحات هسته‌ای را کنار نخواهد گذاشت (...) راه‌حل مساله هسته‌ای شبه‌جزیره کره محقق نخواهد شد مگر آن‌که تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ لغو شود.»  به‌گفته وزیر خارجه روسیه نمی‌توان به‌شکل یک مرحله‌ای به صلح دست یافت و ممکن است خلع سلاح هسته‌ای نه فوری که گام به گام انجام شود و در طول این روند هر طرف باید به میزان خود گام بردارد.

پرده آخر

قرار بود دیروز جمعه «چول»، برای ارائه یک نامه از سوی رهبر کشورش به ترامپ به واشنگتن برود. بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند رهبر کره‌شمالی با حمایت تلویحی چین از واشنگتن بخواهد که حضور نظامی‌اش در کره‌جنوبی را کاهش دهد و تضمین‌های امنیتی خود به ژاپن را نیز کمتر کند.   این درحالی است که در دیدار لاوروف با رهبر کره‌شمالی، «اون» تاکید کرد که «روابط ایالات‌متحده و کره‌شمالی و روند غیراتمی شدن شبه‌جزیره کره به‌صورت مرحله به مرحله پیشرفت کند و به راه‌حلی منجر شود که متضمن حفظ منافع تمامی طرف‌ها به شیوه‌ای نو، در دورانی نوین و شرایطی تازه باشد.» رویکرد «گام به گام» با رویکرد «یکباره» آمریکا متفاوت است. گره همین جاست. باید منتظر ماند و دید مذاکرات به کجا می‌رسد.