آغاز به کار پوپولیست‌های ایتالیایی

به گزارش خبرگزاری «سی‌ان‌ان»، جوزپه کونته درحالی وارد یکی از قدرتمندترین نهادهای دولتی ایتالیا می‌شود که رهبران دو حزب سیاسی که در انتخابات ماه مارس بیشترین آرا را تصاحب کردند اصلی‌ترین بازیگران دولت او خواهند بود: حزب راست‌گرای «لیگ» و جنبش نهادستیز «پنج‌ستاره.» لوئیجی دی مایو، معاون نخست‌وزیر و رهبر سیاسی حزب پنج‌ستاره، در زمان سوگند در پیشگاه رئیس‌جمهوری این کشور، کسی که دی مایو چند روز پیش خواستار استیضاح او شده بود، مضطرب به‌نظر می‌رسید. او پیش از آنکه با رئیس‌جمهوری دست دهد، زیر لوسترهای کریستال و سقف‌های معلق کاخ کویرینال اینگونه سوگند یاد کرد: «من سوگند یاد می‌کنم وفادار و در خدمت مردم باشم.» او در ادامه افزود: «من متعهد می‌شوم وفادارانه به قانون اساسی و قوانین و مقررات کشور پایبند باشم و تلاش خود را در راستای منافع انحصاری ملت به‌کار گیرم.» به گزارش روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز»، بعد از یک رقابت انتخاباتی طولانی، جنش پنج‌ستاره و شریک او در دولت جدید یعنی حزب ضدمهاجرتی و راست‌گرای لیگ توانستند حمایت‌های مردم را به‌واسطه حمله شدید به اتحادیه اروپا جلب کنند. اکنون اما مهاجران غیرقانونی و رقیبان این دو حزب در حزب دموکراتیک، تردیدهایی درخصوص نحوه حکمرانی آنها دارند. به‌رغم تردیدهایی که رئیس‌جمهوری ایتالیا و بازارهای جهانی درخصوص تمایل ضد اتحادیه اروپایی دولت جدید و همچنین نگرانی‌های رهبران اروپایی از افول ارزشهای لیبرال و سقوط اتحادیه محبوبشان داشته‌اند، اما رهبران ائتلاف دولت جدید ایتالیا به‌نظر برای مذاکره مجدد پیرامون روابط کشورشان با بروکسل – مقر اتحادیه اروپا – و به چالش کشیدن مهاجران مصمم هستند.

در این رابطه در نخستین اظهارنظرهای آنها در مسند قدرت هیچ نشانه‌ای از تغییر مواضع دیده نمی‌شود. متئو سالوینی، رهبر حزب لیگ و وزیر داخله دولت جدید در آخرین گفت‌وگوهایی که پنج‌شنبه شب برگزار شد خیال همه را از آنچه که در ذهن او می‌گذرد راحت کرد. او در توییتر خود نوشت: «در ساعات آخر کار برای تشکیل دولت، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم. در این میان، اخبار ما را به سمت حقیقتی سخت باز می‌گرداند، مهاجرانی که در طول روز و در وسط خیابان‌ها کبوتران را پر می‌کنند. بروید به خانه!»

به گزارش «سی‌ان‌ان»، ایتالیا از زمان برگزاری انتخابات ماه مارس، دولت قانونی نداشته است، طولانی‌ترین دوره در تاریخ پساجنگ این کشور. برای هفته‌ها، دی مایو و سالوینی در گفت‌وگو برای تشکیل دولت جدید به بن‌بست رسیده بودند. البته طی این گفت‌وگوها، پوپولیست‌ها با کنار گذاشتن برخی از جنجالی‌ترین وعده‌های انتخاباتی خود، نظیر درخواست رفراندوم برای خروج ایتالیا از اتحادیه اروپا، توانستند نظر موافق مخالفان را جلب کنند. در عوض آنها قول دادند سیاست‌هایی اتخاذ کنند که نگرانی سرمایه‌گذاران را مرتفع می‌سازد و از ایجاد بحران جدید در اروپا جلوگیری می‌کند.