کاخ سفید تصاویری از رئیس‌جمهوری آمریکا درحال دریافت یک پاکت بسیار بزرگ از سوی رهبر کره‌شمالی که توسط رئیس سابق آژانس اطلاعاتی این کشور به وی ارائه شد، منتشر کرد. به گزارش پایگاه خبری هیل، این تصاویر نشان می‌دادند که دونالد ترامپ،‌ رئیس‌جمهوری آمریکا با لبخند در کنار کیم جونگ چول، معاون ارشد رهبر کره‌شمالی قرار گرفته و یک پاکت نامه بسیار بزرگ در دست دارد. برخی از این پاکت به «بسته غول پیکر» یا «نامه غول پیکر» تعبیر کرده‌اند. ترامپ ابتدا گفته بود، نامه بسیار زیبایی از جانب کیم‌جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی دریافت کرده اما چند دقیقه بعد اذعان کرد که هنوز نامه را باز نکرده و آن را نخوانده است. پس از این دیدار، ترامپ به خبرنگاران گفت که در ۱۲ ژوئن (۲۲خرداد) با کیم‌جونگ‌اون در سنگاپور دیدار می‌کند. اندازه این نامه موجی از واکنش‌ها در رسانه‌های اجتماعی را به‌دنبال داشت و کاربران رئیس‌جمهوری آمریکا را به سخره گرفته و جوک‌های بسیاری در این رابطه ساختند. در هر حال، ترامپ در جریان اظهارات روز جمعه (۱۱ خردادماه) خود به خبرنگاران بارها تاکید کرد که دیدارش با کیم جونگ چول تنها برای دریافت نامه رهبر کره‌شمالی بوده اما این دیدار ۸۰ دقیقه به طول انجامیده بود و آنها در جریان آن درخصوص مسائل مختلف مذاکره کرده بودند. به گزارش رویترز، ترامپ پس از دیدار ۸۰ دقیقه‌ای خود با کیم‌یونگ‌چول در کاخ سفید گفت: «امروز دیدار خوبی داشتیم. فکر می‌کنم که این آغاز بزرگی باشد.» رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین افزود که انتظار دارد نتایج بسیار مثبتی با کره‌شمالی به دست بیاید و می‌توان نشست سنگاپور را نقطه عطفی در این‌باره دانست. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به خبرنگاران گفت: «ما نمی‌خواهیم ۱۲ ژوئن به سنگاپور برویم و چیزی را امضا کنیم. ما به‌دنبال آغاز یک روند هستیم.» در همین حال دفتر ریاست کره‌جنوبی روز گذشته اعلام کرد که روند برگزاری نشست میان رهبران کره‌شمالی و آمریکا قاطعانه و گسترده است و البته جهان به‌طور کامل این نشست تاریخی را که قرار است در سنگاپور برگزار شود، رصد می‌کند.

در همین دیدار ترامپ اعلام کرد که در روز ۱۲ژوئن (۲۲ خرداد) با کیم‌جونگ‌اون در سنگاپور دیدار خواهد کرد. ترامپ افزود، اعتقاد پیدا کرده که کیم‌جونگ‌اون واقعا قصد خلع‌سلاح اتمی دارد. او گفت: «فکر می‌کنم که این ملاقات احتمالا در پایان موفقیت‌آمیز خواهد بود.» ترامپ همچنین اعلام کرد که در ملاقات خود با نماینده رهبر کره‌شمالی، در مورد مسائل حقوق بشر صحبتی نکرده است. رئیس‌جمهوری آمریکا افزود که دیگر اصطلاح «فشار حداکثری» را در مورد کره‌شمالی به‌کار نخواهد برد. ترامپ با اشاره به اینکه نماینده کره‌شمالی در مورد تحریم‌ها از او پرسیده است، افزود که او به روزی فکر می‌کند که بتواند تحریم‌ها علیه کره‌شمالی را برچیند. او گفت که ایالات متحده صدها مورد تحریم جدید علیه کره‌شمالی برنامه‌ریزی کرده بود، اما این تحریم‌ها را عملی نخواهد کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد کمک‌های مالی به کره‌شمالی گفت: «من فکر نمی‌کنم که ایالات متحده پول زیادی برای کمک به کره‌شمالی هزینه کند. این کار با کره‌جنوبی خواهد بود.»

مشکلات مربوط به تامین هزینه نشست سنگاپور

مقام‌های آمریکایی که مسوول آماده‌سازی نشست میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی در سنگاپور هستند، حالا در برابر مشکلی لجستیکی درباره پرداخت هزینه‌های اقامت رهبری کره‌شمالی در هتل محل برگزاری نشست قرار دارند. به گزارش روزنامه واشنگتن پست، دولت آمریکا که با کسری بودجه روبه‌رو است به‌دنبال یک کشور خارجی برای پوشش هزینه‌های مربوط به اقامت کیم‌جونگ‌اون، در سنگاپور است. هزینه اقامت هر شب در سوئیت ریاست‌جمهوری در هتل پنج ستاره «فولرتون» در سنگاپور حدود ۶هزار دلار خواهد بود. این روزنامه همچنین نوشت، هیات کره‌شمالی برای سفر به سنگاپور ممکن است از هواپیما و از یک کشور دیگر اقدام کند. دو منبع مطلع اعلام کردند که آمریکا برای پوشش این هزینه‌ها آماده است اما ممکن است پیونگ یانگ این پرداخت‌ها را توهین بداند. مقام‌های آمریکایی به‌دنبال درخواست از سنگاپور به‌عنوان کشور میزبان هستند تا هزینه‌ها را پوشش دهد.

تفاوت دیدگاه کره‌جنوبی و ژاپن

با این وجود، در مورد حضور «اون» در مذاکرات دو دیدگاه میان کره‌جنوبی و ژاپن وجود دارد. ایتسونوری انودرا، وزیر دفاع ژاپن، دیروز اعلام کرد که نباید بابت حضور کره‌شمالی در مذاکرات با آمریکا از این کشور قدردان بود. به گزارش رویترز، این مقام ژاپنی همچنین افزود که باید اقدامی قاطع برای خلع‌سلاح اتمی و توقف کامل برنامه موشکی بالستیک کره‌شمالی صورت گیرد. وزیر دفاع ژاپن که در جریان سخنرانی در نشست امنیتی شانگریلا در سنگاپور سخن می‌گفت، افزود: «کره‌شمالی وارد توافقی شده که براساس آن باید به برنامه اتمی خود پایان دهد. کره‌شمالی در گذشته هم وارد مذاکراتی برای پایان دادن به برنامه اتمی خود شده بود اما این مساله تنها به توسعه تسلیحاتی بیشتر این کشور منجر شده است بنابراین باتوجه به رفتارهای گذشته کره‌شمالی پذیرش این کشور برای حضور در گفت‌وگو با آمریکا نباید این‌قدر مهم باشد.» وی ادامه داد: «تنها راه برقراری صلح تضمین این مساله است که کره‌شمالی اقدام قاطع را برای پایان دادن به برنامه‌های اتمی خود و متوقف کردن ساخت موشک‌های بالستیک انجام دهد.»  

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سونگ یونگ مو، وزیر دفاع کره‌جنوبی نیز در سخنانی در اجلاس امنیتی بین‌المللی شانگریلا تصریح کرد: «فقط به این دلیل که کره‌شمالی در گذشته اقدام به فریب دادن ما کرده نمی‌توان گفت حتما در آینده نیز فریب این کشور را خواهیم خورد. اگر ما بخواهیم چنین اعتقادی داشته باشیم دیگر هرگز نمی‌توانیم با آنها مذاکره کرده و به صلح دست یابیم.» او تصریح کرد دلیلی برای تردید در صداقت کیم‌جونگ‌اون وجود ندارد. سونگ تاکید کرد، اگر مذاکرات درباره سلاح‌های هسته‌ای کره‌شمالی به موفقیت برسد می‌توان آن را با نشست سال ۱۹۸۹ در مالتا میان جورج اچ.دبلیو بوش، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق در فاصله کمتر از یک ماه بعد از سقوط دیوار برلین مقایسه کرد. وزیر دفاع کره‌جنوبی ضمن رد اظهارنظر همتای ژاپنی خود بر اهمیت حمایت از مذاکرات برای کمک به پیونگ‌یانگ به منظور پیوستن به جامعه بین‌الملل تاکید کرد.