به گزارش الجزیره، روز شنبه یک حساب کاربری متعلق به گروه ائتلاف مدعی شد که فرودگاه الحدیده را به تسخیر خود در آورده و این عملیات ادامه خواهد داشت. بنابر گزارش‌های ادعا شده اولویت در این عملیات ممانعت از وقوع تلفات در میان غیرنظامیان، حفظ تداوم کمک‌های بشردوستانه و اجازه به سازمان ملل برای فشار بر انصارالله جهت تخلیه شهر است. خیابان‌های مناطق دیگر بندر با وجود تعطیلات عید فطر تخلیه شده‌اند و بسیاری از ساکنان این مناطق به خاطر ترس از تشدید درگیری‌ها و همچنین تشدید بمباران مناطق ساحلی از سوی ائتلاف در خانه‌های خود مانده‌اند. پیش‌تر، سازمان ملل نگرانی خود را نسبت به حمله ائتلاف عربی به الحدیده، بندر استراتژیک و یکی از مهم‌ترین مرزهای دریایی یمن ابراز کرده بود، زیرا این حمله می‌تواند شاهراه ارسال کمک‌های بشر دوستانه به مردم یمن را ببندد. نیروهای ائتلاف متجاوز عربستانی از روز چهارشنبه حمله خود را به بندر الحدیده آغاز کردند. این درحالی است که سازمان‌های بین‌المللی به‌شدت نسبت به خطر افتادن جان غیرنظامیان در این حمله ابراز نگرانی کرده‌اند.

بندر حدیده در دریای سرخ تنها راه ارتباط دریایی حوثی‌ها با جهان خارج است. بندر حدیده همچنین نقطه ورود اصلی کمک‌های بشردوستانه به یمن است. فرودگاه الحدیده در کمتر از ۱۰ کیلومتری بندر استراتژیک الحدیده، دومین بندر بزرگ یمن قرار دارد. این بندر همچنان تحت کنترل نیروهای انصارالله است. نیروهای منصور هادی و ائتلاف عربی در تلاش برای تسلط بر مسیر ارتباطی میان الحدیده و صنعا، پایتخت یمن و قطع کمک‌رسانی به انصارالله از طریق این مسیر حیاتی و مهم هستند. همزمان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد: درگیری‌ها در الحدیده موجب وقوع وضعیت فاجعه باری شده است و انتظار می‌رود ده‌ها تن از غیرنظامیان طی روزهای آتی شهر را ترک کنند. این کمیته در بیانیه‌ای عنوان داشت: ساکنان الحدیده تحت فشارهای سنگینی قرار دارند. تنش در خیابان‌ها حاکم است و مردم به‌دلیل ترس از محاصره در تلاش برای تامین و ذخیره مواد غذایی و سوخت هستند.  پیش‌تر نیز سازمان ملل هشدار داده بود که با وقوع این حمله افزون بر ۷۰ درصد از مردم این کشور در خطر قحطی مطلق قرار دارند.  خبرنگار الجزیره اما روز شنبه در گزارش خود اعلام کرد که هنوز صدای درگیری‌ها در اطراف فرودگاه شنیده می‌شود. از سویی منابع حوثی هنوز تسخیر فرودگاه الحدیده را تایید نکرده‌اند.  گزارش‌ها حکایت از این دارد که این درگیری سنگین تا لحظه تنظیم گزارش ۳۹ کشته در پی داشته که ۳۰ تن از کشته‌ها متعلق به حوثی‌ها بوده است.  حوثی‌ها به مردم الحدیده دستور داده‌اند که از مرکز شهر و اطراف شهر خارج شوند. در این شهر بندری نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر سکونت دارند و ۷۰ درصد واردات این کشور از طریق این بندر صورت می‌گیرد.

نیروهای ائتلاف و مزدوران یمنی به بهانه اینکه به حوثی‌ها از طریق این بندر تسلیحات می‌رسیده به آن حمله کرده‌اند. سازمان ملل اما می‌گوید نتیجه این حمله چیزی جز یک قحطی بزرگ نیست.  این بندر تحت رصد نیروهای سازمان ملل بوده و کمک‌های بشردوستانه از طریق این بندر به مردم یمن می‌رسیده است. آنها ضمن رد ادعای گروه ائتلاف عربی گفته‌اند که تنها کمک‌های بشردوستانه از طریق این بندر به یمن می‌رسیده است. ادانگ دینگ، مشاور ویژه سازمان ملل می‌گوید: خطر قحطی و یک نسل‌کشی از طریق این حملات یمن را تهدید می‌کند.