در پی اعلام آتش‌بس در افغانستان، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از اظهارات اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان حمایت کرده و گفته است مذاکرات صلح باید شامل گفت‌وگو درباره نقش فعالان و نیروهای خارجی و بین‌المللی در این روند باشد. آمریکا به دنبال این است که پاکستان به‌عنوان کشوری هم‌مرز با افغانستان تاثیر بیشتری بر طالبان برای آوردن این گروه بر سر میز مذاکره ایفا کند. آمریکا و ناتو از آتش‌بس میان طالبان و دولت کابل استقبال کرده‌اند. به گزارش واشنگتن اگزماینر، پمپئو گفته است که از پایان خون‌ریزی در این کشور این مردم افغانستان هستند که سود می‌برند. به گفته او افغانی‌ها باید با یکدیگر همدلی و رهبران دو طرف بیشتر گفت‌وگو کنند تا برای همیشه به مشکلات پایان دهند. پمپئو تصریح می‌کند: توافق برای گفت‌وگوهای صلح می‌تواند منجر به خلق یک افغانستان متحد شود که مردمانش در صلح و آنچه در شأن‌ آنها است، زندگی کنند.

در این راستا روز یکشنبه گروه طالبان به شبه‌نظامیان خود در افغانستان دستور داد تا از نزدیک شدن به تجمع‌های نیروهای امنیتی و غیرنظامیان خودداری کنند؛ دستوری که یک روز بعد از حمله انتحاری داعش به مراسمی با حضور حامیان آتش‌بس اخیر هم از جانب طالبان و هم اعضای دولت افغانستان صادر می‌شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، آخرین آمار حاکی از آن است که حمله انتحاری روز شنبه که در شهر جلال‌آباد استان ننگرهار رخ داد ۳۶ کشته برجای گذاشته است. این اولین آتش‌بس رسمی در افغانستان میان طالبان و دولت این کشور از زمان حمله سال ۲۰۰۱ آمریکا به افغانستان محسوب می‌شود. این حمله انتحاری در مراسمی رخ داد که در جریان آن گروهی از اعضای طالبان در کنار سربازان و نیروهای پلیس دولت افغانستان به مناسبت عید فطر حضور پیدا کردند. گزارش شده که بعد از این حمله طالبان به شبه‌نظامیانش دستور داده که در اماکن و مناطق تحت کنترل خود باقی بمانند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتر گفت: به منظور جلوگیری از آسیبی که خدای ناکرده به سبب حضور ما ممکن است برای غیرنظامیان اتفاق بیفتد همه فرماندهان باید از حضور پیدا کردن مبارزان در چنین تجمع‌هایی خودداری کنند. او اظهار کرد: دشمن از آتش‌بس سوءاستفاده کرده و احتمال رخ دادن حوادث بدی از این دست بیشتر شده است. برخی فرماندهان طالبان نیز گفتند با رفتن شبه‌نظامیان تحت امر خود به مناطق تحت کنترل دولت افغانستان و حضور در جشن عید فطر به همراه نیروهای امنیتی مخالفت کرده‌اند.

این آتش‌بس از سوی کشورها و مجامع بین‌المللی با استقبال روبه‌رو شده است. در این شرایط رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از آتش‌بس تاریخی بین دولت کابل و شبه‌نظامیان طالبان افغانستان در جریان عید فطر استقبال کرد و آن را ضرورتی لازم برای این کشور جنگ‌زده دانست. فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آتش‌بس تاریخی بین دولت کابل و شبه‌نظامیان طالبان در افغانستان در جریان عید فطر برای مردمی که ۱۷ سال در نبرد و جنگ در این کشور زندگی کرده‌اند، ضرورت دارد. وی همچنین از تصمیم اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان برای تمدید آتش‌بس استقبال کرده و خواستار احترام به آن از سوی طالبان شد. آمریکا اما اعلام کرده است که آمادگی حضور در گفت‌وگوهای مذاکرات را دارد. وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن آماده پیوستن به مذاکرات صلح است.